fallback

Антъни Джан: Премиум виното се превръща във все по-лесна инвестиция

Селектираните вина се определят от клиентите, от техния бюджет, както и от инвестиционния хоризонт, посочи съоснователят на платформата Vinovest

12:40 | 12.08.21 г.

Голяма част от потребителите на винената инвестиционна платформа VinoVest са нови в областта на инвестициите. Те търсят експозиция към активи, различни от акции на фондовата борса, и откриват това в премиум виното като клас актив с възвръщаемост. Това каза в Bloomberg TV Bulgaria Интервю Антъни Джан, съосновател на Vinovest.

„Като втори вид потребители бих определил хората, които имат интерес към виното, вероятно са научили за това от свои близки, и ползват нашата платформа като сравнително евтин начин да навлязат на този пазар. Третият вид инвеститори на нашата платформа са вече установени инвеститори на пазара на скъпи вина, които се занимават с това от години", коментира той. "Но за такава дейност се изискват доста ресурси. От това да имаш правилните познанства с ключови производители до това да внасяш съответните скъпи вина.“

Антъни Джан разкри, че идеята за Vinovest се заражда преди около 5-6 години, когато „се интересувах от инвестиции, акции на фондовата борса и всякакъв вид други алтернативни инвестиции“.

„След като прочетох статия в Bloomberg, която коментира факта, че виното като клас актив надминава индекса S&P 500 в продължение на десетилетия, това беше моят момент“, разказа предисторията експертът.

Запознавайки се по-добре с данните и историческото представяне, на Антъни Джан му става ясно защо виното е толкова стабилно като клас актив и носи такава възвръщаемост. След месеци проучвания той установява, че няма никаква достъпност за новите инвеститори, които искат да навлязат в света на инвестиционното вино. Затова решава сам да намери решение на проблема.

По думите му ако се гледа в дългосрочен план, при представянето на класове активи, като инвестиционното вино например, със сигурност ще има години, когато този актив няма да надмине растежа на някои акции. „Но, разбира се,  в дългосрочен план за 5, 10, 15 години и като цел в дългосрочна перспектива виното ще донесе по-голяма възвръщаемост на инвестицията.

Що се отнася до клиентите, на първо място са хора, които до скоро не са знаели, че има нещо такова като инвестиция във вино, а още по-малко са подозирали, че този вид актив може да донесе добра възвръщаемост.

Според Антъни Джан има и трудности със съхранението на вината. Той напомни, че застраховката на бутилките също не е евтина, затова този тип инвеститори търсят технологично решение за своята инвестиция, така че да я направят по-доходоносна.

„Относно минималната инвестиция - прагът започва от хиляда долара и вярваме, че такава сума е доста достъпна, що се отнася до експозиция към премиум вино, поясни съоснователят на платформата Vinovest. – Повечето фондове, поне тогава, когато започвах да се занимавам с инвестиции във вино, имаха минимум на инвестиция от 10 хил. долара, някои дори 25 хиляди долара. Също имаха и дълги периоди от няколко години, в които инвеститорите нямат право да изтеглят парите си обратно.“

Антъни Джан е на мнение, че има все още дълъг път, за да стане този тип инвестиция достъпен за всички като платформите Robinhood или eToro, където всеки желаещ може да започне да инвестира дори с 10 долара.

„При инвестиционните вина, се купуват цели бутилки и каси, от тях и няма как да има частично притежание на течността в една бутилка, както има възможност за притежание на по-малко от една акция на дадена компания например, посочи той. – От друга страна, самият факт, че търгува с бутилки и каси вино, означава, че платформата е отворена за всеки по света, без ограниченията.“

Антъни Джан поясни, че селектираните вина, в които компанията инвестира, се определят от самите клиенти и техния бюджет, а също така и от инвестиционния хоризонт, който имат, както и желанието им за риск. На основата на тези три основни фактора, и няколко други второстепенни такива, се съставя алгоритъм, който да селектира правилните вина за конкретния тип инвестиционна стратегия.

„Aко сте консервативен инвеститор, който инвестира в големи компании от индекса S&P 500, има еквивалент на това в света на премиум вината. Това най-често са брандове от установили се като лидери региони като Бургундия и Бордо. А ако сте рисков инвеститор, то тогава вашите средства биха били насочени към нови винарни, които тепърва ще стават известни на пазара и търпят ценови възход“, определи възможностите за избор в зависимост от профила на инвеститора съоснователят на платформата Vinovest.

Той даде пример с известни баскетболисти и знаменитости, като Бийонсе, които могат да влияят на цената на премиум вината. „Например скорошна публикация на певицата, донесе двуцифрен ръст на бранд вино, с който е застанала пред обектива“, каза Антъни Джан.

Как една статия в Bloomberg направи революция в скъпите вина? Може ли да се изпие част от печалбата от инвестицията във вино? Как изкуственият интелект подбира премиум вината? Персонализирана ли е стратегията към конкретния потребител Vinovest? Как сомелиерите помагат за вземането на информирани решения? Ликвидна ли е инвестицията във вино? Повече вижте във видео материала. Още интересни истории от Bloomberg TV Bulgaria Интервю.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:54 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още