fallback

Акциите на Square поскъпнаха с 45% след IPO-то

Опасенията за начина на оценяването на компанията и способността на Джак Дорси да отделя време и внимание за нея натежаха над предлагането

09:27 | 20.11.15 г. 1
Автор - снимка
Създател

Създадената от съоснователя и главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси компания за разплащания Square успя да извърши феноменален борсов дебют на Wall Street.

Square започна да се търгува като публична компания на New York Stock Exchange в четвъртък, като акциите ѝ временно поскъпнаха с над 64% над номиналната им цена от 9 долара. В края на търговската сесия цената бе с 45% нагоре, затваряйки на ниво от 13,07 долара за акция, предава Bloomberg.

Еуфорията от първия ден следва бурен процес на IPO за шестгодишната компания, помрачен от въпросите за ценообразуване и оценка на фона на несигурния публичен пазар за технологични IPO-та. В сряда Square определи цена от 9 долара на акциите си, която обаче е по-ниска от предварително поставения диапазон между 11 и 13 долара. Така компанията се оцени на 2,9 милиарда долара, доста под стойността от 6 милиарда долара, която частните инвеститори определиха по-рано миналата година. По-късно през деня консултантите са предложили различни нови възможности за Square, включително и отлагане на сделката, но за компанията това не е било опция, пише The New York Times, позовавайки се на трима свои източници. 

„Отбелязваме страхотно начало", казва оптимистично Джак Дорси, който освен Twitter ръководи и Square, в интервю в четвъртък, навръх 39-то си рожден ден. „Не смятам, че негативизмът е непременно нещо, което може да спре от работата ни".

Изпитанието при това IPO илюстрира трудностите пред точното оценяване на фирми, когато са частни  и когато станат публични. И Square, която затвори първия си ден за търговия с пазарна капитализация от 4,4 милиарда долара, сега е изправена пред предизвикателството да премине от компания, която набира средства чрез донори и фондове, през укрепване на дейността си и изграждане на същинска компания с ясна бизнес стратегия.

Стратегията на Square сега е „да продължи да спасява хората от разходките им до банката. Ние не казваме, че ще се отървем от банките или картовите мрежи. Но току-що представихме едно много по-чисто лице на тази инфраструктура".

Около 10 процента от акциите са разпределени между инвеститори на дребно, а 90 на сто – на институционални инвеститори. Голяма част от търговията, която е спомогнала за повишаването на цената на акциите на борсата в четвъртък се дължи на изобилието от инвеститори, които не са получили акции при IPO-то, казва източник пред WSJ.

Square, основана през 2009 г. от Дорси и шепа приятели, е изправена пред много въпроси. Базираната в Сан Франциско компания стана известна с извършването на мобилни плащания за търговци.

Но макар че Square задържа част от всяка трансакция, която обработва, тя трябва да я раздели между няколко финансови посредници. Ето защо инвеститорите се притесняват за способността на растеж на Square спрямо конкуренти като Verifone и PayPal, както и спрямо други финансови традиционни оператори.

Square изгражда и други бизнеси отвъд плащанията, въпреки че не е ясно колко добре се справят те. Фирмата предлага абонаментно обслужване за големи компании. Caviar, стартъп, придобит от Square през миналата година за приблизително 100 млн. долара, доставя храна от името на ресторанти, които не го правят самостоятелно. А Square Capital, програмата за дребни кредити на дружеството, вече е раздала повече от 300 милиона долара на малки и средни предприятия.

И все пак поради разнообразието на бизнесите на Square най-трудната задача пред инвеститорите по време на роудшоуто за IPO-то бе как да се оцени компанията, казва един от източниците. Някои смятат, че тя е по-скоро софтуерна компания, докато други считат, че тя трябва да се разглежда повече като компания от сектора за разплащания.

Самият Дорси също е причина за несигурност заради времето и вниманието, което може да посвети на Square. През октомври той бе номиниран за постоянен изпълнителен директор на Twitter, социалната мрежа, която той съоснова, и към която се опитва да привлече повече потребители.

Много от тези въпроси натежаха на IPO-то на Square, като в резултат номиналната цена бе едва 9 долара. Макар че бе по-ниска от очакваната цена, тя помогна за премахването на някои опасения сред инвеститорите за възможен спад на стойността на дружеството. Това е вкарало допълнителни 10,3 милиона акции към по-късните инвеститори. Допълнителните акции са за сметка на раннните инвеститори, чиито акции бяха разредени.

Цената от първичното публично предлагане бе по-ниска от заложената при петия рунд на финансиране от септември 2012 г., който бе продаден на Rizvi Traverse и JPMorgan Chase за 11,01 долара на акция. Серия Е на финансирането в размер на 150 млн. долара бе извършена в  средата на 2014 г., като към тях през октомври 2015 г. бяха добавени още 30 млн. долара при цена на акция от 15,46 долара.

Square и Silicon Valley Community Foundation, неправителствена организация, продадоха акции за 243 млн. долара чрез IPO-то, с около 25 на сто по-ниска цена от сумата от 324 млн. долара, която планираха да наберат.

Square все още може да разчита на свои лоялни потребители. Във времето, когато Дорси представя четеца на кредитни карти през 2009 г., той минава всяка сутрин покрай жена на име Чери Мимс, която продава цветя до апартамента му. Тя става първият търговец на Square.

„Почувствах неговото истинско настроение“, казва Мимс в интервю.

В четвъртък пред сградата на Нюйоркската фондова борса майката на Дорси купи букет цветя от Мимс. За да приеме заплащането, Мимс използва четец на Square.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:15 | 13.09.22 г.
fallback