fallback

Хотелиери: Не се прави достатъчно, за да се удължи летният сезон

Сезонът ще е добър в сравнение със спада от миналата година, коментира Георги Щерев

10:21 | 07.04.16 г.

Летният сезон наистина ще е добър, но ако го сравняваме с 2015 г. А всички знаете, че миналата година бе една от най-лошите. Това коментира в интервю за в. "Стандарт" Георги Щерев, председател на Съюза на хотелиерите в Златни пясъци. Той смята, че  сезонът ще е много добър в разгара на лятото или 70 дни.

Щерев представя следните данни за заетостта към момента. През май хотелите са заети 18-20%, в активния сезон нощувките ще са близо 78% от хотелската база. Има и два-три периода със спрени продажби. През септември отново се очаква 23% от базата да е запълнена, а през октомври - за 2-3%.

По думите му туроператорите отчитат 20 – 30% ръст, но при спад от 20% в предходната година. „Така че да - сезонът е добър, но на база лошия сезон 2015“, отчита той. 

„За да имаме отличен сезон, трябва да напълним с туристи и крилата на сезона - май, септември и октомври. Без да се оплакваме, защото наистина сезонът е по-добър от предходния, но лятото за хотелиерите ще продължи около 70 дни. Ако това е успех“, отчита той.

Неговата организация отчита четири основни проблема, които продължават да са нерешени и до днес. „Не се прави достатъчно, за да се удължи сезонът. Нито чрез реклама, нито чрез реформи. 70-80 дни активен сезон е нищо. Вторият въпрос е статутът на курортите и поддържането на инфраструктурата в тях. Третият - концесията на плажовете. И четвъртият - решаване на проблема с кадрите“, казва Щерев.

Така че по думите му сезонът е добър, основно заради доброто качество и усилия на бранша, както и по стечението на международната обстановка.

„За да отчетем отличен сезон, заетостта през май трябва да е поне 55-60%, юни - 75-80%, а през активния сезон - 100%, през септември 85-90%, а през октомври - 50%. Това ни е целта. Нещо, което вече сме постигали. Ако сезонът се увеличи като продължителност, проблемът с кадрите също ще се реши. Има голям резерв и в руския пазар, ако се реши проблемът с чартърните полети“, смята той.

Запитан какво ни липсва, за да постигнем по-дълъг сезон, той отговаря, че основният дефицит е в липсата на воля да се решат проблемите и целенасочено да се работи по тях. Според него малкото пари за реклама, с които туристическото министерство разполага, не се разходват правилно.

Той смята, че в рамките на 20% е нормално да има дублажи на резервациите, а в такъв случай хотелиерите си разменят туристи, като получават същото качество.

„Дублажите са сериозна опасност, но проблем е и непрофесионализмът. На борсата в Берлин, на един от най-големите пазари, националният щанд за първи път от десетилетия бе на неатрактивно и изолирано място. А в пресцентъра на изложението нямаше родни рекламни материали. Пресконференцията за чужди журналисти вместо в зала се проведе на щанда ни, при това на английски език“, казва той.

Георги Щерев очаква Асоциацията на общините да даде голям отпор срещу идеята парите от курортните такси да отиват в бюджета на министерството за национална реклама.

Той допълва, че ако не се намалят концесионните такси, няма как да има по-качествени и евтини услуги.

По думите му 8-те млн. лв. годишно, които се събират от таксите, се отразяват на целия сектор. „Освен това сумата е пренебрежително малка в сравнение с приходите от туризъм - 6 млрд. лв. Скъпите концесии водят до много по-големи загуби - и за хазната, и за бизнеса. А и гонят туристите. Плажовете в Гърция и Испания се отдават без пари, но при най-малката грешка при поддържането се отнемат“, аргументира се Щерев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:54 | 10.09.22 г.
fallback