fallback

Българката, която ръководи Vodafone в Германия

20 години след като започва да следва във федералната република, Анна Димитрова е директор по дигитализацията в концерна

17:18 | 16.10.16 г. 33
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Тя се казва Анна Димитрова, 40-годишна, изпълнителен директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия. Като жена Анна Димитрова не се чувства дискриминирана. Като българка обаче... Била е тийнейджърка, когато системата в народната република рухва, баща ѝ остава без работа и смело основава магазин за търговия с вино. От него Димитрова научава да е отворена към новите възможности. И днес е на върха – 20 години, след като идва да следва в Германия... 

Така накратко германският вестник Handelsblatt обобщава историята на нейния успех. Вестникът обаче помества и обширен портрет на Димитрова. 

На въпрос на медията дали Димитрова е изпитала трудности при старта на кариерата си в германска компания, младата дама отговаря, че това е било така само отчасти. „Никога не съм усещала предразсъдъци спрямо мен заради пола си, но имаше такива в началото заради произхода ми“, пояснява тя.

През 2001 г., тогава на 24 години, Димитрова изкарва най-добрата оценка в курса по бизнес администрация в Университета в Ерланген-Нюрнберг с акценти върху маркетинга, икономическата информатика и счетоводството, след като преди това е учила в УНСС в София. „И тогава един консултант по назначаването на персонал ме попита кое е онова, което мога да правя по-добре от кандидатите германци. Това наистина ме издразни“, признава тя. Защото въпросът на германския консултант предполага, че България е слабо развита страна.

„Трябва да видите например колко естествено жените в бившите социалистически страни заемат лидерски позиции, дори и като майки, и колко трудно е положението с равенството между половете в Германия. В зависимост от гледната точка обаче всеки народ и нация има нужда от наваксване и развитие“, казва Димитрова.

Впрочем младата българка заминава първоначално в чужбина, за да реализира своя бизнес мечта. По-рано в Австрия е видяла колко цветно може да е облеклото на фона на предимно сивите, кафеви и черни дрехи в родината си. И възнамерява да навлезе в модния бранш, за да вкара и предлага в България модерно облекло. 

Но как е попаднала от модата в телекомуникациите? 

По време на лекциите по маркетинг в Нюрнберг студентите е трябвало да изберат бранш, за да разработят след това конкретни задания на професора си. През 1996 г. либерализацията на мобилната  телефония става голяма тема в пресата, а Mannesmann D2, както се казваше тогава германският водещ мобилен оператор, преди да бъде придобит от Vodafone, е очаровал българката. „Аз дори си купих акции. След като толкова интензивно се занимавах с компанията, реших, че искам да работя там и кандидатствах по обява за мениджър за разработка на тарифите“.

Но по-късно произходът ѝ от Източна Европа ѝ изиграва лоша шега. Става дума за прием в глобална програма за таланти, които да станат бъдещи мениджъри. Местата били 15 за целия свят и само 2 за Германия. На първия кръг Анна отпада... заради слаби познания по английски.

„Ставаше дума за упражнения на открито в гората, които се провеждат на английски език. Аз не учих английски език в училище, а руски. По време на ежедневните бизнес презентации и дискусии се справях, защото бях назубрила специализиран речник и си напаснах граматиката. Тази част бях усвоила. Но нищо повече отвъд ежедневната ми специализирана работа – за останалото ми липсваше речникът, така че се провалих. Бях много тъжна“, спомня си тя пред Handelsblatt.

Тогава обаче за нея се застъпва тогавашният ѝ шеф, който казва, че „няма нужда от лесовъд, а от бизнес дама".

По-късно Анна става финансов директор в Прага, където е била отговорна за преструктурирането на филиала в Чехия. След това организира интеграцията на придобитата Kabel Deutschland с 3500 служители. Всичко това няма нищо общо с маркетинга, но Анна „многократно е хвърляна в морето. Но професионалното и личностното израстване е възможно само на нови позиции. Това го разбрах в ретроспекция - и затова съм благодарна за случайното и неслучайно побутване от моите шефове“, пояснява българката. Един от тях е например бившият изпълнителен директор на Vodafone Фриц Юсен, който я е съветвал да събере познания и в сферата на финансите.

Като директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия Анна трябва да „убеди всички 14 000 служители на компанията в това, дигиталната трансормация трябва да залегне в ДНК-то на компанията“. Конкретно мениджърът от България планира пълна дигитализация на областите „Продажби“ и „Услуги“, както и съвсем нови бизнес области, като например решения за Индустрия 4.0 или свързването на нещата в т. Нар. „Интернет на нещата“. Стратегията включва и нови бизнес модели на база на бъдещата ултрабърза 5G мрежа. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:06 | 14.09.22 г.
fallback