fallback

Договор с новия доставчик на електроенергия се активира от 1-во число на месеца

Рубрика „Свободен пазар на електроенергия, Вие питате – ЧЕЗ отговаря“

09:04 | 21.11.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

От 1 април 2016 г. всеки потребител, включително и битов, има право да излезе на свободния пазар на електроенергия и да смени доставчика си на ток. Процесът на пълното отваряне на пазара има своите предимства, но крие и някои рискове за клиентите. В тази връзка стартираме рубриката „Вие питате – ЧЕЗ отговаря“. Ще очакваме Вашите въпроси на редакционния имейл: info@investor.bg, по пощата на адрес:София, бул. Брюксел 1 или на телефон тел. 02/ 8129 855. Надяваме се да Ви бъдем полезни.

Какво първо трябва да направят потребителите, които проявяват интерес към излизането на свободния пазар на електроенергия?

На свободния пазар най-важно е доверието между клиента и неговия доставчик. Ако не познавате добре своя търговец или нямате достатъчно информация как ще се свързвате с него след сключването на сделката, къде са офисите му за обслужване на клиенти и дали има достатъчно опит, първо проверете внимателно всичко или поискайте препоръка от познат, който вече е сключил такъв договор и е доволен от своя доставчик.

В услуга на клиентите ЧЕЗ пусна специална секция „Свободен пазар“ на корпоративния си сайт (www.cez.bg).

Освен на сайта, подробна информация за свободния пазар на електроенергия и оферта от „ЧЕЗ Електро България“ АД, потребителите могат да получат и на денонощната телефонна линия на компанията - 0700 10 010, на имейл zaklienta@cez.bg или в Центровете за обслужване на клиенти на ЧЕЗ.

В какъв срок става реално смяната на един доставчик с друг?

Процесите по първоначална регистрация на свободния пазар и смяна на доставчика на електрическа енергия отнемат не повече от два месеца, но за клиентите със стандартизирани товарови профили /СТП/ се случва за около месец. Заявлението за смяна на доставчик се подава от 1-во до 10-то число на всеки месец.

Ако клиентът няма задължения към стария доставчик, след 1-во число на следващия месец смяната влиза в сила.

Какво е „стандартизиран товаров профил“?

Стандартизираният товаров профил се използва за регистрация на свободния пазар на клиенти, които нямат инсталиран електромер с дистанционно отчитане. СТП показва процентното съотношение на потреблението по часове, а не абсолютните стойности в kWh/час. Консумацията се засича на база реални данни от месечния отчет на електромера. Изготвянето на СТП е задължение на електроразпределителните (мрежовите) дружества. Клиентите не дължат такса за изготвянето на СТП.

Когато клиентът сменя доставчика на електрическа енергия, сменя ли и доставчика на мрежови услуги?

При смяната на доставчика на електроенергия не се сменя доставчикът на мрежови услуги. Клиентите в Западна България остават присъединени към мрежата на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия. В тази връзка, клиентите дължат на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД заплащане на мрежови услуги. Цените на мрежовите услуги се определят и регулират от КЕВР.

Трябва ли да се уведоми мрежовия оператор за смяната на доставчика?

Смяната на доставчика на електрическа енергия се извършва по реда на Правилата за търговия с електрическа енергия и се администрира от мрежовия оператор. За тази цел в Западна България трябва да се уведоми „ЧЕЗ Разпределение България“ АД със съответното заявление за смяната на доставчика, което се подава в клиентските центрове на ЧЕЗ.

При смяна на доставчика ще се промени ли качеството на захранването?

Качеството на електрическата енергия не зависи от избрания от вас доставчик, а от електроразпределителното предприятие, което отговаря за поддържане на електроразпределителната мрежа на съответната територия. Мрежовите услуги, които сте получавали на регулирания пазар остават без промяна. Електроразпределителните дружества имат същите права и задължения, както до момента. 

Ако клиентите се снабдяват с електрическа енергия на свободния пазар, кой носи отговорност за качеството на захранващото напрежение?

Операторът на съответната електроразпределителна мрежа осигурява непрекъснатост на електроснабдяването и качество на доставяната електрическа енергия за всички клиенти на своята лицензионна територия, съгласно действащото законодателство в Република България. В тази връзка, всички въпроси и сигнали, свързани с качеството на захранването с електрическа енергия и предоставяните мрежови услуги, следва да се отправят към съответното електроразпределително дружество, към чиято мрежа са присъединени обектите на клиента. В случай, че обектите на потребление се намират географски на територията на Западна България, техният мрежови оператор е „ЧЕЗ Разпределение България“ АД. 

Колко фактури ще получават клиентите на отворен пазар?

Търговците, които сключват сделки с клиенти със СТП, са длъжни да предоставят комбиниран договор на крайния потребител – тоест малките фирми и битовите клиенти ще продължат да получават една обща фактура както за снабдяване, така и за разпределение.

От кога влиза в сила договорът с новия Доставчик?

Договорът с новия доставчик на електроенергия се активира винаги от 1-во число на месеца. От този момент нататък клиентът ще заплаща сметката за снабдяване с електроенергия по новите цени, договорени с него. Обвързването с избрания доставчик става едва след подписване на договор за доставка. Обикновено продължителността му е една година, но е възможен и друг срок (напр. 24 месеца), в зависимост от договорените с търговеца отношения.

За какъв период се договаря цената на електроенергията?

Различните доставчици могат да предложат различни продукти, при които цените да са фиксирани за срок от една, две или повече години, да се променят всеки месец, да се променят през определен период, спрямо движението на цената на електроенергията на борсата и т.н. Стандартен вариант е договаряне на цена за 1 година и сключване на договор със същата продължителност. 

Подробна информация за свободния пазар на електроенергия и оферта от „ЧЕЗ Електро България“ АД потребителите могат да получат на сайта на ЧЕЗ в секция „Свободен пазар“,на денонощната телефонна линия на компанията - 0700 10 010, на имейл zaklienta@cez.bgили в Центровете за обслужване на клиенти на ЧЕЗ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:48 | 14.09.22 г.
fallback