Гръцката компания „Газтрейд“ стартира втората фаза на пазарния тест за терминала за втечнен природен газ (LNG) край Александруполис на 9 януари 2020 г., информират от дружеството.
Втората фаза на пазарния тест е с обвързващ характер за резервиране на капацитета на проекта. Компаниите, които вече са проявили интерес в първата фаза, имат право да подадат обвързващи оферти към „Газтрейд“. Компанията има разработени правила и насоки, определящи условията, при които на нови заинтересовани участници също може да бъде разрешено да се включат във втора фаза на пазарния тест. Крайният срок, в който заинтересованите участници могат да подадат офертите си, е 24 февруари 2020 г.
При първата фаза на пазарния тест 20 дружества изразиха интерес към резервиране на общо 12,2 милиарда кубически метра годишно от капацитета на плаващия LNG терминал, както и към доставки до гръцката национална газопреносна система. Изразеният интерес надхвърли техническия капацитет на проекта, който е заложен в рамките на 5.5 млрд. куб. м годишно.
„Газтрейд“ очаква да получи обвързващи оферти от широк кръг от участници, включително компании доставчици на газ, електроснабдителни дружества, други крайни потребители, газоразпределителни компании и търговци. Следващите стъпки по проекта включват провеждане на процедура за разпределение на капацитета на терминала под надзора на гръцкия регулаторен орган РАЕ. От разпределените участници ще се изисква да подпишат споразумения за разширен капацитет за резервация в съответствие с образец, одобрен от регулатора.
Терминалът се разработва от гръцката компания „Газтрейд“, като проектът включва изграждането на офшорно плаващо, складиращо и регазифициращо звено (FSRU) за приемане, съхранение и регазификация на втечнен природен газ. То ще бъде разположено на 17,6 км от брега на град Александруполис в североизточна Гърция. Проектът предвижда и изграждането на газопровод, по който природният газ ще се доставя до гръцката национална газопреносна система и до крайните потребители в Гърция, България, Сърбия, Северна Македония, Румъния, Турция - чак до Молдова, Украйна и Унгария.
LNG терминалът ще има номинален капацитет за регазификация и пренос от 5,5 млрд. куб. м годишно и максимален технически капацитет за регазификация и пренос от 22,8 млн. куб. м на ден.
Проектът има за цел да осигури нов път за доставка на газ за пазарите в Югоизточна Европа и ще предложи на региона сигурност на доставките, диверсификация на газовите пътища и източници, гъвкавост на цените и засилена конкуренция. Той ще задоволи нарастващото търсене на газ в региона в средносрочен и дългосрочен план, ще осигури регионален достъп до LNG и ще подпомогне достъпа до газ и навлизането на пазара. За България, Румъния, Сърбия и други пазари в Югоизточна Европа проектът ще пренася природен газ по интерконектора Гърция-България (IGB), който е в процес на изграждане, както и чрез други съществуващи или планирани газопроводи в региона.
В ход е обществената процедура за изграждането на проекта. Датата на въвеждане в търговска експлоатация на терминала е планирана за третото тримесечие на 2022 г. Проектът има всички необходими лицензи и е включен в списъка на Европейския съюз на проекти от общ интерес.
По-рано през декември гръцката газова компания DEPA и „Газтрейд“ подписаха финално споразумение за придобиването на 20% дял в „Газтрейд“. На 8 януари тази година българската компания „Булгартрансгаз“ ЕАД финализира условията на споразумение за участие в проекта също с 20%.


Един загинал в катастрофи през последните 24 часа
Честваме паметта на преподобните Сава Освещени и Нектарий Битолски
ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рама
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
Изплащат от днес пенсиите и коледните добавки
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век