fallback

Как икономическото познание ни помага да сме по-богати

Творчеството и креативността носят най-висока възвръщаемост на вложените време, усилия и средства, коментира в лекцията си Славчо Маринов

11:27 | 12.09.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Икономическото ноухау съвсем реално може да подпомогне забогатяването на собственика му, а потребността от икономическа грамотност е все по-нужна на съвременния човек. 

Това беше основната теза в единадесетата лекция от летния онлайн курс на Investor.bg по повод 15-тата годишнина на сайта на пазарния анализатор и редактор в Bloomberg TV Bulgaria Славчо Маринов. 

Маринов е на мнение, че критерият за математическата грамотност - т.нар numeracy, трябва да се принесе като изискване в съвременните образователни статистики, а освен него трябва да се добави и икономическата грамотност, за да може учениците и бъдещи пълноценни членове на обществото да знаят в какво е добре да инвестират.

„Когато човек учи дори и базисна икономика, неговото мислене се променя. Той започва да гледа на предметите като на ограничен ресурс, който трябва да се щади и използва по-ефективно. Дори и обикновен анализ цена - полза (англ. cost - benefit analysis) понякога може да бъде границата между добър и лош избор. А колкото повече учи икономика човек и се занимава на практика с този анализ, толкова по-бърз ще става във взимането на решения - дори и в моментите, в които разликата не е привидно толкова лесно видима“, поясни Маринов в лекцията си. 

Творчеството и креативността носят най-висока възвръщаемост на вложените време, усилия и средства, коментира още в лекцията си Маринов. По думите му инженерите са едни от малкото специалисти, чиито доход не зависи от дохода на своите клиенти.

„Разработвайки нови технологии, те са способни да увеличават своята производителност, а от там, дохода си, дори и в среда на стагниращи заплати. Нещо, което хотелиерите, например, не могат да правят. Няма как един хотелиер да настани 8 клиенти в една стая, на половин цена всеки, и да заработи 4 пъти по-висока печалба. По този начин той би увеличил производителността - хем настанява повече хора, хем прави услугата си по-достъпна. Но това няма как да се впише в бизнес модела на един хотел“, коментира още той.

За сметка на това обаче един инженер, химик, или програмист е способен да разработи продукта си така, че той да бъде по-евтин. Това би го направило  по-достъпен за повече хора, което води до увеличаване на пазарите, печалбата, както и общото благосъстояние в обществото. 

В предишната видеолекция международният редактор в Investor.bg Радина Колева международният редактор Радина Колева проследява развитието на идеята за хеликоптерните пари от зараждането й през 60-те години до разгорещените дискусии около нея, които се провеждат днес, както и аргументите за и против. Лекцията й гледайте тук >

Лекцията на Маринов вижте тук!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:29 | 11.09.22 г.
fallback