fallback

Изтичат ли парите ти през ауспуха?

Разход от 1,43 лева на 100 км пробег? И това е възможно

14:24 | 11.04.17 г. 37
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Въпросът с електрическите автомобили е не дали, а кога точно всички ще се наложи да започнем масово да ги използваме. Ресурсите на планетата не са безкрайни, това е абсолютен факт. Толкова абсолютен, че някои визионери решиха да се ориентират към ресурсите на нови планети, преди още да сме си научили докрай урока как да щадим и да се отнасяме с природата на Земята.

Добрата новина е, че когато и да се наложи да се разделим с любимия си респектиращо бръмчащ автомобил с горивен резервоар и ауспуха (или за спортните модели - ауспусите), това ще се отрази не само благоприятно на бъдещето на градското човечество, а и силно освежаващо на портфейла ни.

Volkswagen от десетилетия фокусира развойната си дейност в Германия върху това как да произвежда все по-икономични и по-икономични автомобили. Една от технологиите, която действа и в момента например в модела Golf с бензинов двигател, е Аctive Cylinder Management (ACT). Благодарение на нея в режим на непълно натоварване на двигателя два от четирите цилиндъра се изключват временно. По този начин разходът на гориво значително намалява, а двигателят се ползва гъвкаво и оптимално без реална загуба на полезно действие.

Друго авантгардно решение при работата в посока подобряване на икономичността е използваната хибридна технология plug-in на Volkswagen, която носи абревиатурата GTE. При нея, например в модела Passat, при комбинираното използване на два двигателя - бензинов TSI с директно горивно впръскване и електрически, се постига комбиниран разход под 2 л/100км, както и максимален пробег до 1000 км при едно пълно „зареждане” на двата двигателя. Пробегът само в електрически режим достига до 50 км с едно пълно зареждане на високоволтовата батерия.

100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено. По най-общи изчисления за моделите е-Golf (новият изчяло електрически е-Golf има пробег до 300 км в зависимост от стила на шофиране и пътната ситуация) и e-up!, в сравнение съответно с Golf 1.4 TSI BMT DSG и up! 1.0 ASG BMT със съпоставими мощности на двигателите, можете да спестите до около 17 хил. лева при e-Golf и до около 14 хил. лв. при e-up! за срока на гаранционното ползване на марката, който е пет години и пробег до 150 хил. км. Самата високоволтова батерия има гаранция от 8 години до 160 хил. км пробег.

В посоченото ценово предимство са включени разходите за гориво спрямо разходите за електроенергия (нощна тарифа за битови абонати), липсата на пътен данък при електрическите автомобили, както и категоричното предимство от разходи по сервизни инспекции и поддръжка. При електрическите автомобили са елиминирани разходите за масла, маслени филтри, горивни филтри, въздушни филтри за двигателя, свещи и други.

В това зрелищното предимство дори не е отчетено: например паркирането в синя и зелена зона (което за електрическите автомобили е безплатно), драстично намалените разходи за смяна на спирачни накладки и дискове заради активната рекуперация на спирачната енергия в няколко режима, смяната на съединител (който липсва при електрическите автомобили), подмяна на елементи от изпускателната система (ауспуси, катализатори и т.н.), които също отстъстват при електрическите автомобили, и редица други.

Да, електрическите модели засега са с относително по-високи цени на придобиване от автомобилите с конвенционални двигатели, но цената на едно зареждане „до горе” е около 2,25 лв. за е-up! и около 4,30 лв. за e-Golf (при примерна цена на 1 кВт/ч електроенергия нощна тарифа за битови абонати от 0,12лв. с ДДС). Което означава, че можете да стигнете например от София до Пловдив за около 3 лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:25 | 10.09.22 г.
fallback