Потребителското доверие в България отбелязва повишение в края на април и така продължава тренда от началото на годината, в който стойността на показателя расте. За сравнение, в края на миналата година Националният статистически институт констатира влошаване на оценките. Въпреки позитивните нагласи върху потребителите продължава да оказва влияние инфлационният натиск на цените.
През април общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,2 пункта в сравнение с януари. Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата – съответно с 3,1 и 7 пункта.
Според оценките на потребителите има известна положителна промяна в общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, като очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца.
Показател на доверие на потребителите
Източник: НСИ
По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в селата, за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативна нагласа на тримесечна база.
Същевременно обаче, прогнозите за следващите дванадесет месеца и на селското, и на градското население леко се подобряват, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,1 пункта.
През миналия месец оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,3 пункта). Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с три месеца по-рано.
Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца
Източник: НСИ
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите продължават да се изместват към запазване или незначително намаление, вследствие на което балансовият показател се понижава с 4,6 пункта.
Оценка на финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца
Източник: НСИ
Последната анкета регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Негативна е обаче нагласата на потребителите относно извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка и построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Оценка на предимството да се правят основни разходи за предмети с дълготрайна употреба в настоящата ситуация
Източник: НСИ


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски