IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Годината започва с влошаване на потребителското доверие у нас

Засилва се песимизмът на потребителите както за икономиката, така и за личните финанси

11:54 | 07.02.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

В очакване на несигурни времена потребителското доверие у нас се влошава. В началото на годината се засилва песимизмът на потребителите както по отношение на икономиката, така и на личните финанси. Негативни са очакванията за промените във финансовото състояние, инфлационните очаквания се засилват, намеренията за разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба се отлагат.

През януари общият показател на доверие на потребителите спада със 7,3 пункта спрямо октомври 2024 г. (от -12,2% на -19,5%), което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата съответно с 5,2 и 12,6 пункта. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и прогнозите им за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 14,4 и 8,4 пункта.

Източник: НСИ Източник: НСИ

По-негативни в сравнение с октомври 2024 г. са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Потребителите продължават да са на мнение, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват, в резултат на което балансовият показател се покачва с 16,0 пункта.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца преобладават прогнозите, че тя ще продължи да се увеличава.

Последната анкета отчита лек спад на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-неблагоприятни.

*Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:54 | 07.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още