Миналата седмица пакет оризови крекери в магазина Sun Vin Grocery на „Мълбъри стрийт“ в китайския квартал на Ню Йорк струвал 4,99 долара.
Но тази седмица, след като митата на президента Доналд Тръмп върху вносни стоки от Китай влязоха в сила, същите крекери имат нова цена – 6,99 долара, пише Ройтерс.
Китайските квартали в САЩ усещат последиците от ескалиращата война с митата, тъй като цените на вносни стоки от Китай, включително традиционни китайски лекарства, сушени нудли и бижута с нефрит вече започнаха да нарастват.
Макар че Тръмп наложи пауза в митата си за повечето страни по света за 90 дни, търговската му война с Китай доведе до огромни мита от 145% върху китайски стоки и това нанася тежък удар най-вече на малки семейни бизнеси в китайските квартали. Много имигрантски китайски общности разчитат на бизнеса в местните китайски квартали в страната със стоки, които са централни за китайската култура и които имат малко или нулеви алтернативи.
„Това ще окаже голямо въздействие“, коментира Джасмин Бай, мениджър на Sun Vin Grocery, малък магазин, зареден предимно с вносни продукти от Китай, включително съставки, които рядко се намират в американски хранителни магазини, като нудли и паста от семена на лотос. „В бъдеще може би ще имаме по-малко клиенти и те ще купуват по-малко храна“, допълва той.
Жителите на китайските квартали в Долен Манхатън харчат всяка година 1,15 млрд. долара за стоки и услуги и около 80% от местните бизнеси в квартала обслужват пряко китайската общност, сочат данни на Службата за малък бизнес на Ню Йорк.
Тръмп изрази вяра, че САЩ могат да постигнат сделка с Китай, но твърди, че Пекин „наистина се възползва“ от САЩ от дълго време.
„Искам да се срещна с всяка страна, включително Китай!“, написа Тръмп в социалната си мрежа Truth Social в четвъртък, въпреки че представители на Пекин все още не са съобщили, че планират да се срещнат с представители на Белия дом. Китай отговори с мита до 125% върху американския внос.
В четвъртък китайското министерство на търговията призова САЩ да спрат да подлагат на „краен натиск“ страната и допълни, че двете страни все още не могат да решат кой трябва да започне търговските преговори.
Усещане за хаос
Тази несигурност предизвиква усещане за хаос сред фирмите в китайските квартали, казва Ева Сам, собственик на Popular Jewelry в Ню Йорк, семеен бизнес, известен с верижките и обеците си, украсени със скъпоценни камъни и популярни сред хип хоп изпълнителите.
„Внезапните промени и ескалиращите мита правят почти невъзможно да стабилизираме цените или да предложим последователни квоти на нашите клиенти“, допълва тя.
Popular Jewelry добива 24-каратовото си злато и обработения нефрит от Китай. Магазинът вече трябвало да повиши цените на вносните бижута с 10%, казва Сам.
„Много е трудно да вземаме дългосрочни и краткосрочни решения, тъй като не знаем дали митата ще бъдат постоянни, къде ще наложи мита или дали ще ги отмени“, казва Уилям Уон, син на Сам, който също работи в Popular Jewelry.
Повечето магазини в китайския квартал на Ню Йорк имат запаси за едва един-два месеца, показват данни на Welcome to Chinatown, местна организация с нестопанска цел, целяща да подкрепя бизнеса в квартала.
Част от него е Villy KX Pharmacy, която „не поддържа много служители“ под ръка, казва Даниел Деларата, аптекар, който работи в китайския квартал от 30 години.
„Очакваме в следващите 90 дни да видим значителни повишения на цените на повечето генерични продукти“, казва той.
Eliz Digital, фотографски магазин в китайския квартал на Ню Йорк, също отчита ръст на цените на доставките на стоки като хартия и химикали, идващи от Китай.
Макар че магазинът не е повишавал цените от „много дълго време“, митата може да го заставят да направи това, казва собственичката на магазина, пожелала да бъде представена само с фамилията си Кеш.
„Мисля, че в крайна сметка ще трябва да направим нещо, тъй като всичко поскъпва много, а нашите доставки определено поскъпнаха много“, допълва тя.
Най-старият китайски квартал в Америка
Китайският квартал в Сан Франциско също изпитва несигурност сред бизнесите си, а собствениците се надяват на продуктивни преговори между САЩ и Китай, казва Едуар Сю, президент на Обединената асоциация на търговците в китайския квартал на Сан Франциско.
„Много хора не знаят какво ще се случи. Те също така са притеснени и разочаровани“, отбелязва Сю, който управлява туристическа агенция в квартала от 40 години.
Кварталът, който обхваща 30 пренаселени жилищни блока, е най-старата китайска общност в САЩ, според службата по градоустройство на Сан Франциско.
Това е сплотена мрежа от местни жители и бизнеси, която преживя много кризи от пандемията с Covid-19, включтелно проблеми с веригите за доставка и бавно възстановяване на икономиката в града.
Селена Лий, която притежава Linda Boutique, магазин за бижута с нефрит на Grant Avenue в китайския квартал, казва, че цените при последната ѝ доставка са се утроили след влизането в сила на митата. Макар че суровият нефрит в бижутата ѝ е от Мианмар, крайните продукти се внасят от Китай.
„Ако се променим, трябва да променим целия формат на бизнеса, което не е лесно“, казва тя.
Мей Джу, която правлява малък хранителен магазин на Stockton Street, също е притеснена, че може да остане без наличности, тъй като клиентите се опитват да се запасяват с продукти в очакване на по-високите цени.
„Няма нищо останало за продаване“, казва Джу, като посочва празна картонена кутия с етикет „сол“ и обяснява, че много клиенти са купили по десет кутии наведнъж, въпреки че магазинът ѝ не внася сол от Китай.
Сю призовава американското и китайското правителство да помислят за хората, засегнати от политиките им, като него и други китайско-американски собственици на бизнес.
„В момента се намираме в опасната зона. Не искам търговската война да се превърне във война“, допълва той.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
преди 7 месеца "Мей Джу, която правлява малък хранителен магазин на Stockton Street, също е притеснена, че може да остане без наличности, тъй като клиентите се опитват да се запасяват с продукти в очакване на по-високите цени."?!Тази Джу е пишман търговец и се декапитализира по най-баламския начин, подобно на всички родни търговски и производствени държавни и общински фирми при Виденов... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Крайно време е потребителите да ограничат китайските ***, и това ще стане - с рязко скочилите цени, всеки в САЩ ще се пита - "Това трябва ли ми на истина, е ли пъък оризови крекери, които за да ги купя трябва да работя 15 минути"?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Интересна статия. Хубаво е да ги попитат що са в САЩ и търгуват там с китайски стоки, като поднебесната е най-прекрасното място във вселената? Щото Китай може и да е супер, но Комунизма си е Комунизъм. отговор Сигнализирай за неуместен коментар