IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Потребителското доверие у нас леко се подобрява в края на април

Намалява песимизмът на потребителите както за икономиката, така и за личните финанси, по-слабо са изразени и инфлационните им очаквания

12:43 | 09.05.25 г.
Снимка: Freepik
Снимка: Freepik

Глобалната политическа и икономическа нестабилност влияе и на потребителското доверие в България. Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение в края на януари.

Общият показател на доверие на потребителите през април нараства с 3,1 пункта спрямо януарското си равнище (от -19,5% на -16,4%). Подобрение на потребителското доверие се отчита както сред населението в градовете, така и сред това в селата – съответно с 2,3 и 4,8 пункта, показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

                            Показател на доверие на потребителите

Източник: НСИ Източник: НСИ

       Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца

Източник: НСИ Източник: НСИ

В сравнение с януари се наблюдава и намаление на песимизма в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и в очакванията им за следващите дванадесет месеца.

      Очаквания за финансовото състояние на домакинствата през следващите 12 месеца

Източник: НСИ Източник: НСИ

Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо спрямо оценките, регистрирани от предходната анкета.

Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Относно безработицата в страната прогнозите са, че ще има известно съкращаване на персонал през следващите дванадесет месеца, като според населението в градовете то ще бъде с по-високо темпо.

                Очаквания за безработицата през следващите 12 месеца

Източник: НСИ Източник: НСИ

Последната анкета регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията на потребителите по отношение на извършването на разходи за „покупка на кола“ и „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

            Намерения за закупуване на кола през следващите 12 месеца

Източник: НСИ Източник: НСИ

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:43 | 09.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още