С влизането в сила на новия митнически режим на президента на САЩ Доналд Тръмп в петък производители в цяла Европа усещат въздействието му, като някои задържат доставките, други повишават цените или понасят загуби в маржовете си. Някои се опасяват, че изобщо няма да оцелеят, пише Ройтерс.
От петък САЩ налагат мито от 15% върху по-голямата част от европейския износ като част от по-широка поредица от налози, които ще прекроят световната търговия. Въпреки че са по-ниски от заплахите за по-високи ставки, митата са най-високите от 30-те години на миналия век.
„Компаниите осъзнават факта, че трябва да се справяме с исторически по-високи митнически ставки“, коментира заместник-генералният секретар на Международната търовска камара Андрю Уилсън. „Трудно е да си представим, че това ще отмине, освен ако не настъпят катастрофални последици за американската икономика“, допълва той.
Уилсън добавя, че камарата наблюдава забавяне на доставките и преоценки от компаниите на стратегиите им за веригите за доставки. Търговията със САЩ вече е „адски по-трудна“, отбелязва той. „Сложността на правенето на бизнес със САЩ е достигнала нива, които никой не би могъл да си представи“, казва Уилсън.
В долината на Мозел в Германия винопроизводителят Йоханес Зелбах казва, че митата са вредни за сектора и от двете страни на Атлантическия океан. Те се надяваха на нулеви мита, но засега са изправени пред мито от 15%, като преговорите за конкретния сектор продължават.
„Митата вредят на американците, вредят и на нас“, отбелязва Зелбах в склад, заобиколен от каси с вино, на които с черни букви е написано „САЩ“.
„Хиляди семейства, които произвеждат вино в Европа, и хиляди семейства в бизнеса с внос, търговия на едро, търговия на дребно и ресторантьорство в САЩ зависят от потока от двете страни“, посочва той и добавя, че ще бъдат засегнати работните места и печалбите.
Различните сектори са засегнати в различна степен. Луксозните марки от по-високия ценови сегмент имат по-голяма сила при ценообразуването, за да се приспособят към митата. Големите компании могат да поемат част от загубата на марж или да преместят част от производството си в САЩ, макар че често не цялото.
Дори големи компании за потребителски стоки като Procter & Gamble обявиха увеличение на цените в САЩ, за да се справят с последиците от митата. Adidas заяви, че може да повиши цените.
Тръмп заяви, че митата са отговор на продължаващите търговски дисбаланси на САЩ и намаляващата производствена мощ на страната и че тези ходове ще донесат работни места и инвестиции.
Не можем да преместим лозите за шампанско
Но различните мита на САЩ остават предизвикателство за света, като големите производствени центрове като Мексико, Канада, Индия и Виетнам имат по-високи ставки от други страни като Южна Корея и Европа.
По-малките производители често не могат да направят бързи промени в производството и веригата на доставки.
Уго Драпие, производител на шампанско, който управлява собствената си компания Champagne Drappier, отбелязва, че пенливата напитка може да се произвежда само в определена област на Франция.
„Това е сектор, който наема много работници и те не могат да бъдат преместени, точно защото работата се извършва тук. Нямаме вариант да преместим лозята за шампанско другаде по света“, казва той.
Драпие отбелязва, че някои поръчки са били забавени поради несигурността около митата, но все пак запазва надежда, че преговорите в областта на търговията стават по-положителни, като ставката от 15% е по-добра от заплахите за 30% преди това.
Лоран Коен, главен изпълнителен директор на семейната парфюмерия Corania в северното предградие на френския град Марсилия, търси нови пазари и начини да поддържа бизнеса си в САЩ, който съставлява една четвърт от продажбите.
Това може да означава удар по маржовете и по-високи цени в САЩ, казва той.
„Приветствам факта, че вече не сме в положение на несигурност“, отбелязва Коен, имайки предвид търговското споразумение със САЩ.
„Но с мито от 15% върху нашите продукти, които са достъпни парфюмерийни продукти, вече ще трябва да проявяваме огромна изобретателност, за да продължим да работим на американския пазар“, допълва той.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате