fallback

7,3 млн. лв. са похарчили участниците в последните парламентарни избори

Почти 70% от всички разходи са за реклама в медиите – близо 5 млн. лв.

10:10 | 05.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На последните парламентарни избори от 14 ноември миналата година политическите формации са платили 7,3 млн. лв. разходи. Това показват данни на Института за развитие на публичната среда.

На третия за 2021 г. вот участие са взели общо 20 партии и 7 коалиции. Приходите, които са отчели в кампанията, са в размер на 7 904 218 лв.

Голяма част от приходите на участниците са формирани от държавната субсидия и помощта под формата на държавни пакети.

Разходите на партиите и коалициите

Съгласно отчетите за кампаниите разходите на участниците възлизат общо на 7 324 079 лв. Тази сума е сходна със средствата в кампанията от изборите през юли – 7 434 468 лв.

Традиционно парите, заделени за медийни услуги, са най-голямото перо. Почти 70% от всички разходи са за реклама в медиите – 4 982 103 лв. В тази сума са включени и държавните средства от медийни пакети – 715 159 лв.

Очевидно и за тези избори партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. По-малко от 1% от всички разходи са отделени за възнаграждения. Единствените две формации, декларирали такива, са „Продължаваме Промяната“ и „БСП за България“ - посочили общо 47 376 лв. в категорията разходи за възнаграждения и осигуровки.

„Продължаваме промяната“ са формацията, отчела най-много похарчени средства - 1 860 970 лв., следвана от „Демократична България“ с 1 815 566  лв. На трето място, но с три пъти по-малко разходи, са ГЕРБ-СДС с 645 293 лв.

Медийна реклама

И в тази кампания основните вложения са за медийно отразяване - 4 982 103 лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени 2 565 538 лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи. Така се запазва тенденцията партийната комуникация в онлайн пространството да е предпочитана по време на кампаниите. Средствата за интернет реклама вече значително надминават тези, отделени за частни телевизии - 1 353 592 лв.

Най-скъпите гласове са подадени за формациите, разчитащи основно на медийни пакети, за да финансират своите кампании - Български национален съюз -НД, Бригада, Пряка демокрация и други. “Цената на глас” на тези партии достига до 36 лв.

Ако стойността за получен глас е признак за ефективност на кампанията, то с висока такава могат да се похвалят от ДПС и „Има такъв народ“. Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас. Трябва да посочим, че от партията на Слави Трифонов провеждаха медийната си кампания основно в свързаната с нея телевизия „Седем осми“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:26 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Политика виж още