С намаляването на газовите потоци от Русия страните от Европейския съюз (ЕС) започнаха да търсят алтернативи, пише в анализ на нидерландския застраховател ING. Няма едно решение на тази криза - втечненият газ е недостатъчен, а проблемите с един от големите терминали в САЩ в момента свиват доставките, но енергийният сектор играе ключова роля.
Голяма част от природния газ в ЕС се използва за производство на електроенергия. Това обаче не се отнася за България, където има една-единствена газова централа - ТЕЦ "Варна", която не е от съществено значение за производството на електроенергия у нас. Но в другите страни от общността отговорът на газовата криза се крие именно в алтернативното гориво.
Въглищата са призовани на спасителна мисия
От години ЕС се готви за зелен преход и забранява "мръсното" производство, но днес на въглищата се възлага специална спасителна операция. Заради високите цени на електроенергията останалите въглищни централи в ЕС работят на печалба. Но ключовото тук е именно "останали" - заради по-неблагоприятните пазарни условия в миналото и плановете за зелена трансформация много въглищни централи бяха затворени, а при някои капацитетът на работа е ограничен.
Въглищата емитират два пъти повече въглероден диоксид, отколкото природния газ. Връщането им на енергийната сцена вече повдига сериозни въпроси относно мерките за борба с климата и плановете на Европейската комисия за намаляване на емисиите с 55% до 2030 година и постигане на въглеродна неутралност на европейската икономика до 2050 година.
Въпреки това, въглищата са лесният отговор поне за няколко европейски държави.
Според оценката на ING Полша и Германия имат капацитета наплно да заместят природния газ с въглища при производството на електроенергия. Това ще спести значителни количества газ, които могат да бъдат насочени към индустрията и други сектори, които нямат алтернатива.
Реално и досега Полша разчита основно на въглищата в своя енергиен микс, а плановете за зеления преход са постепенно добавяне на зелени мощности. При пълно натоварване на сегашните си въглищни централи, Варшава може изцяло да забрави за проблемите си с газа. Остава само един въпрос - ще стигнат ли въглищата на фона на ембаргото за внос от Русия и ограничените инвестиции към мините в страната.
В Германия управляващата коалиция се разбра да ускори отказа от въглища и определи като крайна дата за това 2030 г. (вместо 2038 г.). В страната вече се проведоха пет търга, чрез които държавата разпредели компенсациите си за затварянето на мощности. Но войната в Украйна стопира процеса и сега Германия също може да замени изцяло природния газ с въглища, ако има суровини.
Добри са перспективите за заместване на газови мощности с въглища в Португалия, Испания и Нидерландия. Нидерландия вече вдигна лимита за производството на своите въглищни мощности, но пък и четирите останали централи работят на пълен капацитет в момента.
Донякъде въглищата могат да помогнат на енергетиката в Италия или във Франция.
Ядрена подкрепа
В случая с Франция ядрените мощности всъщност имат много по-добър потенциал да заменят природния газ. В страната са инсталирани 56 реактора и при пълното им натоварване могат да осигурят 70% от потреблението на електроенергия в страната. Но проблемът е, че 24 от тези реактори са изключени за модернизация и поправки, тоест от 64 гигавата мощности налични са едва 30 гигавата. Затова и цените на електроенергията в страната достигнаха исторически връх, коментират още от ING.
За някои от реакторите спирането е за презареждане и текущи ремонти, което означава, че много скоро те отново ще бъдат в паралел със системата, но други се нуждаят от по-сериозни ремонти.
Франция се изправя и пред неочаквани проблеми в последните години - повишената температура на водите на реките. Този май наприер беше необичайно горещо и това принудително спря няколко реактора, които използват реките за охлаждането си.
Белгия също има добри възможности да замени природния газ с ядрена енергия, но вече е предприела стъпки по затваряне на реакторите до 2025 г. Страната разполага със седем реактора, като два ще бъдат затворени до броени месеци. Ако всички седем реактора в страната бъдат натоварени на пълна мощност, Белгия ще спести 1/3 от газа, който потребява. Белгийското правителство започва да осъзнава решаващата роля на тази енергия при съществуващата енергийна криза и планира да удължи работата на два от реакторите с още 10 години. Това ще бъде придружено с подобряване на сигурността и регулаторните проверки, гарантират в страната.
Германия затваря последните си три ядрени реактора в края на тази година, след като затвори три в края на 2021 г. От всички ядрени мощности само тези шест реактора могат да бъдат върнати отново към живот, всички останали са вече изведени от експлоатация и не могат лесно да бъдат рестартирани.
От ING коментират още, че въглищният ренесанс в Европа едва ли ще доведе до климатична катастрофа, особено при наличието на схемата за търговия с въглеродни емисии (ETS), която ще накара компаниите да работят при спазването на екологични норми. Но не така стоят нещата в световен мащаб и гладната за енергия Азия например. Високите цени на газа вече накараха много държави в региона да увеличат добивите на въглища и горенето им, което не е добър знак за климата и опитите да бъдат ограничени промените.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му
преди 3 години Въглищният ренесанс в Европа... Екологичните норми и СО2 нямат много общо, а търговия с въглеродни емисии (ETS) оскъпява с около 20 процента цената, абсолютно ненужно, като спомага за проинфлационния натиск в Европа! отговор Сигнализирай за неуместен коментар