fallback

ЕС готви мерки срещу компаниите, използващи фалшиви „зелени“ етикети

Компании, които рекламират продуктите си като „естествени“, „климатично неутрални“ или с „рециклирано съдържание“, ще трябва да го докажат

12:35 | 22.03.23 г.

Европейската комисия ще изисква от компаниите в Европа да подкрепят с доказателства твърденията си за свои продукти, че са благоприятни за климата, сочат проектоправила за премахване на подвеждащите "зелени" етикети за различни продукти, съобщи Ройтерс.

Европейският съюз ще предложи днес (22 март) нови изисквания към компаниите, които се стремят да популяризират стоки, продавани в Европа, с етикети като „естествени“, „климатично неутрални“ или с „рециклирано съдържание“.

В проект на предложението, до която е получила достъп информационната агенция, пише, че за да използва такива етикети, една компания трябва първо да извърши научно обоснована оценка, оценявайки всички значими въздействия върху околната среда, за да докаже, че нейният продукт наистина отговаря на твърдението, или продуктът трябва да премине проверка по схема за екологично етикетиране.

След това независим акредитиран оценител ще трябва да провери твърдението, преди компанията да може да го използва публично. Компаниите, които заявяват благоприятни за климата твърдения без доказателства, могат да бъдат изправени пред финансови санкции.

Т. нар. greenwashing (буквално "зелено изпиране" - маркетингов похват, който създава фалшива представа за екологична отговорност - бел. ред.) е широко разпространено в Европа, сочи анализ на ЕС. Проверка на 150 твърдения относно екологичните характеристики на различни продукти през 2020 г. е установила, че повечето - 53% - предоставят „неясна, подвеждаща или неоснователна информация“.

В проекта се казва, че правилата имат за цел да помогнат на потребителите да разберат кои продукти са наистина екологични, както и да се отличат компаниите, чиито продукти носят реални ползи за околната среда.

Правилата ще важат за всички потребителски продукти, продавани в ЕС, освен ако те вече не са обхванати от съществуващите закони на ЕС, които регулират определени етикети - например храни с етикет за органични продукти.

Различни организации приветстваха проекта като стъпка напред спрямо до голяма степен нерегулираното разпространение на "зелени" етикети към момента. Те обаче предупредиха, че новите правила ще дадат на компаниите твърде голяма свобода на действие при избора на данни или въздействие, които да използват, за да се оцени дадено "зелено" твърдение. Според организациите би било по-добре да има единен ясен европейски стандарт за всички.

„Може да имате един продукт, оценен по две различни методологии, и това ще ви даде напълно различни резултати“, коментира Марго льо Галу, програмен мениджър в организацията с нестопанска цел Environmental Coalition on Standards.

Сред правилата ще има изискване компаниите, чиито "зелени" претенции разчитат на закупуване на въглеродни кредити, за да компенсират собственото си въздействие върху околната среда, да разкрият това.

Окончателният закон ще трябва да бъде обсъден и одобрен от всички държави в ЕС и Европейския парламент – процес, който обикновено отнема повече от година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:31 | 22.03.23 г.
fallback
Още от Екология и ESG виж още