fallback

Как биохраните могат да стигнат до големите търговски вериги?

В момента няма директна работа на малките предприятия с големите магазини, казва управителят на фондация "Биоселена"

21:19 | 23.02.23 г.

Биопроизводителите нямат почти никакъв шанс да доставят директно на големите търговски вериги, което не само оскъпява значително продукцията им, но и застрашава развитието на сектора, който отбелязва спад на фона на ръста в целия Европейски съюз. Това коментира д-р Стоилко Апостолов, управител на фондация "Биоселена", в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Малките и микро предприятията за храни и напитки имат изключително затруднен достъп до пазара заради липсата на регулации, коментира гостът.

Апостолов обясни, че повечето големи търговски вериги, които държат най-големия пазар, имат изискване да бъдат доставяни продукти за всичките им магазини в страната и доставките да бъдат до централен склад. „Това е огромна и непреодолима бариера за малките производители или производителите на сезонни продукти“, каза събеседникът. При обществените поръчки - за храни за детски градини, училища и т.н. - се поставят изисквания за големи количества и непрекъснати доставки, което също затваря достъпа за малките производители.

"Малките производители могат да продават единствено в малки магазинчета, на някои общински и фермерски пазари. Въпрос е донякъде на регулации", каза Апостолов и даде за пример как в Германия предлагането на местна продукция се регламентира още при даването на разрешение за строеж на магазин, а веригите безпроблемно приемат продукти на малки предприятия, което не правят в магазините си в България.

"Има механизми и държавни структури, които могат да въведат правила, така че тези условия да бъдат по-благоприятни за малките производители. Ако има правила, които веригите са задължени да спазват, те ще ги спазват", посочи Апостолов.

Биопродуктите вече масово навлизат с възприемането им от големите вериги, но все още не са въведени редица добри европейски практики като щандове за малките местни производители. В момента на практика няма директна работа на малките предприятия с големите магазини.

По света има непрекъснато увеличение на биологичното земеделие и търсенето на биопродукти - за последната година има ръст на биоплощите с 1,3 млн. хектара, а търговията възлиза на 125 млрд. евро. Биопроизводителите в България имат шансове да станат част от този пазар, като възлагат надеждите си на средствата по новия програмен период на ЕС.

"За съжаление стигнахме дъното - за последните пет години площите в България намаляха два пъти, последни сме в ЕС по размер на сертифицираните площи за биоземеделие", посочи Апостолов.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:19 | 23.02.23 г.
fallback
Още от Земеделие виж още