IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Предлагат заплатите на младите лекари да се обвържат с Колективния трудов договор

Ако няма нов, да се индексира размерът им в последния сключен договор с ръста на средната работна заплата, предлагат управляващите

13:22 | 21.07.25 г.
Снимка: freepik
Снимка: freepik

Минималните заплати на медицинските специалисти в болниците да растат с Колективния трудов договор (КТД). Ако няма нов КТД, размерът им да се индексира в последния сключен с ръста на средната работна заплата. Това предлагат управляващите от ГЕРБ, ИТН и БСП с промени в Закона за лечебните заведения.

Управляващите обаче искат да обвържат минималните заплати с тези в колективните трудови договори. 

Предложението е трудовите възнаграждения на персонала в болниците, които се финансират със средства от бюджета на НЗОК или от държавния бюджет, да се определят при спазване на следните минимални изисквания - основно месечно трудово възнаграждение по категории персонал съгласно Националния класификатор на професиите и длъжностите, което е не по-малко от предвиденото в действащия Колективен трудов договор (КТД) по чл. 51 б от Кодекса на труда. При липса на сключен КТД - да е не по-малко от предвиденото в последния сключен КТД, увеличено с процентното увеличение на средната брутна работна заплата за страната за периода от крайната дата на действието му до датата на определянето на основно месечно трудово възнаграждението, изчислено въз основа на публикувани официални данни на Националния статистически институт.

Допълнително възнаграждение за придобита допълнителна професионална квалификация, свързана с изпълняваната длъжност, удостоверена със съответно свидетелство за придобиването й, да е не по-малко от три на сто от основното месечно трудово възнаграждение, се предлага в проекта. Да има и допълнително възнаграждение за положен нощен труд, което е не по-малко от 0,5 на сто от размера на минималната работна заплата за съответна година, определена с акт на Министерския съвет, за всеки отработен нощен час или за част от него.

Работещите в лечебните заведения, за които е установено намалено работно време съгласно чл. 137 от Кодекса на труда, може да полагат труд на смени, като максималната продължителност на работната смяна при сумирано изчисляване на работното време може да бъде до 12 часа, независимо от продължителността на намаленото работно време, се посочва още в предложението за промени.

В предложенията остават и санкциите за мениджърите на болниците в рамките на 15 и 30 хил. лв., ако заложените размери на възнагражденията на медиците в КТД не са достигнати. 

Предвижда се Изпълнителната агенция „Медицински надзор" да осъществява контрол по спазването на минималните изисквания за трудовите възнаграждения, се казва още в законопроекта.

Сред останалите проекти са тези на „Продължаваме промяната“, „Възраждане“ и „Величие“. Всички те предлагат минималното възнаграждение на младите медици да е 150% от средната работна заплата за страната, както и самите млади специалисти настояват.

От „Продължаваме промяната“ предлагат в законопроекта си основните месечни заплати на лекар без специалност и на магистър - фармацевт без специалност, работещи в болница или в комплексен онкологичен център, на които повече от 50% от приходите са от държавния и/или общинския бюджет, и от бюджета на Националната здравноосигурителна каса, да са не по-малко от 150% от средната брутна работна заплата за страната за последните 12 месеца, за които са публикувани официални данни на Националния статистически институт.

Предложението за основните възнаграждения за медицински сестри и сродни специалисти е да не са по-малко от 125% от средната брутна заплата за страната през последните 12 месеца. Вносителите предлагат да има и допълнителни възнаграждения за продължаващо обучение и придобита квалификация, както и допълнително възнаграждение за положен нощен труд, което е не по-малко от 0,5% от размера на минималната работна заплата за съответната година, за всеки отработен час или част от  него. Таванът за разликата между най-ниското и най-високото възнаграждение в болниците да бъде не повече от 10:1, се посочва в законопроекта.

Предложените мерки от „Величие" също предвиждат основната месечна заплата на лекар без специалност да не бъде по-ниска от 150% от средната брутна работна заплата за страната. За специалистите по здравни грижи като медицински сестри, акушерки и помощник-фармацевти този праг е определен на 140%.

Освен това се фиксират допълнителни възнаграждения - минимум 0,5% от минималната работна заплата за всеки отработен нощен час, минимум 1% за всяка година с преминато обучение и минимум 5% при придобита допълнителна квалификация. В законопроекта се предвижда още съотношението между най-ниското и най-високото брутно възнаграждение в едно лечебно заведение да не надвишава 10:1 - граница, която да елиминира възможността ръководствата да си самоопределят многократно по-високи заплати.

Лечебните заведения, които не спазват установените минимални изисквания, подлежат на санкции до 15 хил. лева, а при повторно нарушение - до 30 хил. лева, като отговорност носят не анонимни институции, а конкретни управители и членове на ръководствата. Контролът по изпълнението ще се осъществява от Изпълнителна агенция „Медицински надзор" и Инспекцията по труда.

От „Възраждане“ предлагат основното месечно трудово възнаграждение на лекар без специалност и на магистър-фармацевт без специалност да е не по-малко от 150% от средната брутна работна заплата за страната, която се определя на база последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година, съгласно публикуваните официални данни на Националния статистически институт.

Основното месечно трудово възнаграждение на медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти, лекарските асистенти и помощник-фармацевтите, които упражняват дейност на територията на лечебните заведения, да е не по-малко от 140% от средната брутна работна заплата за страната, която се определя на база последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година.

Предлага се и допълнително възнаграждение за положен нощен труд, което да е не по-малко от 0,5% от минималната работна заплата за съответната година, определена с акт на Министерския съвет, за всеки отработен час или част от него.

От „Възраждане“ предлагат още съотношението между максималното и минималното брутно трудово възнаграждение на медицинските специалисти в болниците да е не повече от 10:1, а за хабилитирани специалисти - не повече от 15:1.

Проектите предстои да се разгледат на извънредно заседание на здравната комисия утре. Според решението на парламентарната здравна комисия предложенията трябва да се обединят до 28 юли в общ законопроект.

За какво настояват младите медицински специалисти

Младите лекари от инициативен комитет „Бъдеще в България“ представиха също свой законопроект, според който основните  трудови възнаграждения на лекар без специалност и магистър-фармацевт без специалност да не е по-малко от 150% от средната брутна работна заплата за последните 12 месеца, за които са публикувани официални данни на НСИ.

Допълнително трудово възнаграждение на медицинския персонал за преминати през предходната календарна година форми на продължаващото медицинско обучение съгласно минимални изисквани, определени от съсловните организации, да не е по-малко от 1% от основното месечно трудово възнаграждение за всяка година.

Допълнителното възнаграждение за придобита професионална квалификация в българско висше учебно заведение да е не по-малко от 5%, а от в друга държава от ЕС или Европейското икономическо пространство (ЕИП) – 10%.

Професионалистите по здравни грижи със свои предложения

От Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) предложиха свои текстове за изменение на Закона за лечебните заведения. Те също настояват основното месечно трудово възнаграждение на специалистите по здравни грижи, независимо от собствеността на структурата, в която работят – държавна, общинска или частна, да не може да бъде по-ниско от 150% от средната брутна месечна работна заплата за страната, изчислена въз основа на последните 12 месеца, публикувани от НСИ. За март 2025 г., по официални данни на НСИ, средната брутна месечна работна заплата е 2556 лв., което съответства на минимално основно възнаграждение от 834 лв.

БАПЗГ настоява успоредно с увеличаване на началните трудови възнаграждения на специалистите по здравни грижи, да бъде въведен и ясен и устойчив механизъм, който да гарантира осигуряването на средствата и изплащането им.

Настояват още повишаването на квалификацията на професионалистите по здравни грижи да бъде стимулирано, като всеки сертификат носи допълнително заплащане в размер на 10% от средната работна заплата за страната, а всяка придобита специалност по Наредба 1 на МЗ - допълнително заплащане в размер на 20%. 

ИПИ: Увеличение в рамките на общия размер на средствата за здравеопазване

От Института за пазарна икономика (ИПИ) изразяват в становище, че е необходима политика за осезаемо и адекватно повишаване на възнагражденията на тези групи медицински специалисти.

Икономистите не подкрепят идеята да се увеличават възнагражденията на всички еднакво. Възнагражденията на лекарите със специалност например не следва да са обект на такава регулация. Според ИПИ в лекарската професия са налице различни пазарни стимули, а данните не показват значими отклонения или недостиг по отношение на много от специалностите. При тях се наблюдават големи регионални различия, както и недостиг на някои конкретни специалности лекари.

От ИПИ не подкрепят идеята на някои съсловни организации за увеличаване на здравната вноска за финансиране на тези възнаграждения (или на други разходи) – такива предложения „дежурно“ се появяват като опит да измести фокуса от конкретен структурен проблем, и вместо това да се поиска общо увеличаване на финансирането за всички дейности. В системата е наличен достатъчен ресурс при поддържане на ефективност на разходите и финансова дисциплина. Източникът на този ресурс може да бъде както държавният бюджет, така и бюджетът на НЗОК.   

Въпреки предвидените санкции предложенията не разглеждат какъв е механизмът, който ще гарантира, че предложенията ще доведат до увеличение на реалните доходи на медицинските специалисти, посочват още от ИПИ. Предвидените санкции сами по себе си няма да решат проблема на много болници, които обективно не могат да постигнат това увеличение на заплатите, ако продължават да функционират в настоящия модел, посочва се в становището.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:39 | 21.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Здравеопазване виж още

Коментари

Финанси виж още