IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Без опит, без автобиографии, но наети: хотелите в Европа в битка за служители

Хиляди служители напуснаха хотелиерството, когато международните пътувания спряха по време на пандемията с Covid-19

21:14 | 04.07.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

Най-големите европейски хотелски вериги наемат служители без опит или дори без автобиографии, а мениджърите признават, че години на твърде ниско заплащане сега им създават проблеми, оставяйки ги неспособни да отговорят на търсенето при пътуванията след пандемията, пише Ройтерс.

Хиляди служители напуснаха хотелиерството, когато международните пътувания спряха по време на пандемията на Covid-19. Мнозина избраха да не се връщат, откривайки по-добре платени позиции на други места и оставяйки по този начин хотелиерите да се борят с отчайващ недостиг.

Най-голямата хотелска верига в Европа Accor провежда пробни проекти, за да наема хора без опит в индустрията, казва главният изпълнителен директор Себастиен Базен в интервю за Ройтерс на Катарския икономически форум миналия месец.

Accor, която управлява брандове като Mercure, ibis и Fairmont в над 110 страни, се нуждае от 35 хил. служители в световен план, казва той.

Опитахме с такава инициатива в Лион и Бордо преди десет дни и този уикенд провеждаме интервюта с хора без автобиографии, без предишен професионален опит и те биват наемани в рамките на 24 часа“, казва той.

В краткосрочен план Accor запълва позиции във Франция с млади хора и мигранти, като в същото време ограничава услугите.

Става въпрос за студенти, хора, идващи от Северна Африка“, казва той. „И затваряне на ресторанти за обяд или отварянето им само за 5 дни в седмицата. Няма друго решение“.

Новите попълнения имат шест часа обучение и се учат в движение, казва той.

Недостигът на служители е особено сериозен в Испания и Португалия, където туризмът представляваше съответно 13% и 15% от икономическото производство пред пандемията.

Хотелиерите там предлагат по-високо заплащане, безплатно настаняване и стимули като бонуси и здравно осигуряване.

Много служители решават да сменят сектора, затова започваме една индустрия от началото и трябва да се борим за таланти“, казва Габриел Ескарер, главен изпълнителен директор на испанската верига Melia, пред репортери в Мадрид.

За да привлече служители, компанията му наскоро осигури настаняване, понякога в хотелски стаи, заради недостиг на жилища под наем в близост да курортите ѝ.

По-малките хотелиери са изправени пред подобни предизвикателства.

Директорът по операциите на Hotel Mundial – един от най-емблематичните хотели в Лисабон, казва, че в момента се опитва да наеме 59 служители. Без достатъчно хора той се опасява, че някои хотели ще намалят броя на гостите си и услугите, които могат да предложат.

Ако не можем да наемем хора, ще трябва да свием услугите“, казва той. „Това буди съжаление и е драматично за индустрия, която нямаше приходи през последните две години“.

Слепи сме

В Испания и Португалия – две от най-популярните туристически дестинации в Европа, сценарият се повтаря в барове, ресторанти и хотели – резервации, за които копнееха от дълго време, но на цена, която трудно плащат.

52-годишният Хосе Карлос Сако може да отвори своя бар в Мадрид – Tabanco de Jerez, само през уикенда, когато студентите, нуждаещи се от допълнителни средства, нямат учебни занятия и са налични за работа.

През седмицата не можем да отворим, защото нямам ръце, те учат“, казва той, посочвайки служителите си студенти, които обслужват масите в събота.

В мадридския район La Latina собственикът на заведението Angosta Tavern Маривени Родригез е наел мигранти за пиковия сезон.

Даваме възможността на мигрантите, които идват с желание да работят, тъй като нямат семейство или институционална подкрепа“, казва той.

В испанската кетъринг индустрия има недостиг от 200 хил. служители, а португалските хотели се нуждаят от поне 15 хил. души повече, за да отговорят на растящото търсене, посочват асоциации в сектора.

Решението със сигурност е по-високо заплащане“, казва той Хосе Луис Изуел от кетъринг асоциацията.

Правят се опити и да се привлекат обратно служители. В Испания баровете и ресторантите са увеличили заплащането на служителите с почти 60% през първото тримесечие на годишна база, сочат официалните данни. Но туристическата индустрия все още е секторът, който плаща на служителите най-малко – около 1150 евро на месец.

В съседна Португалия се очаква заплатите за хотелиерските служители да се увеличат със 7% тази година, показва проучване на централната банка и Националния статистически институт, но средната заплата в сектора е 881 евро на месец, малко над минималната заплата за страната от 705 евро.

Базен казва, че макар хотелите да са само с около 60-70% заетост, те могат да се справят с недостига на служители, но ще има истински натиск, когато са изцяло резервирани.

В миналото индустрията или не е плащала достатъчно, или е била фокусирана върху развитието на персонала, казва Базен.

Половината причина е, че сме слепи, не отделяме внимание на много хора и вероятно плащаме твърде малко на някои хора от твърде много време“, казва той. „Това е зов за пробуждане“.

Последна актуализация: 09:10 | 10.08.22 г.
Още от Туризъм виж още
Специални проекти виж още

Коментари

Добави коментар
Финанси виж още