В света на корпоративните пътувания удобството, бързината и добрата организация са ключови. Вече не става въпрос само за самолетни билети и хотели – компаниите търсят гъвкави решения, които да отговарят на динамичните им нужди. Разговаряме с Мария Манолова, управител на туристическата агенция Posoka.com, за това как бизнес пътуванията се промениха от COVID-19 пандемията насам и какво търсят фирмите у нас днес. Агенцията, за която тя отговаря, има дългогодишен опит в организирането на корпоративни пътувания.
- Какво най-често искат фирмите, когато става дума за командировки?
- Най-важното за бизнеса е всичко да се случва бързо и безпроблемно. Мениджърите и служителите нямат време да се занимават с детайлите около резервации и търсят доверен партньор, който да им осигури най-удобните полети, подходящите хотели и всички необходими услуги – рент-а-кар, трансфери, застраховки, разположение на стаите, изглед и много други детайли. Именно това е и нашата роля - да осигурим на първо време възможно най-удобните опции за самолетни билети, настаняване в желаните условия в близост до предпочитаната локация. И тъй като става въпрос за пътуване, ние трябва да сме на разположение по всяко време, за да съдействаме, ако клиентът ни срещне проблем на всеки един етап от командировката.
Мария Манолова е управител на една от големите туристически агенции у нас, която всъщност е и първият туристически портал в България - Posoka.com.
Туристическата агенция е оторизиран IATA агент и е специализирана в организирането на туристически пакети за пътувания както с цел почивка и екскурзия, така и с цел бизнес. Компанията има дългогодишен опит и работи с големи български фирми, грижейки се за всичко около организацията на командировки и тиймбилдинги за служителите им.
- Как работите с корпоративните клиенти?
Всяка компания получава личен акаунт мениджър, който е на разположение по всяко време. Той познава специфичните изисквания на фирмата, с която работи – предпочитани авиокомпании, бюджети, изисквания за настаняване – и може бързо да предложи най-добрите варианти. Posoka.com е оторизиран агент на Международната асоциaция за въздушен транспорт (IATA) и е специализирана в предлагането на резервация и продажба на самолетни билети на редовни авиокомпании чрез глобални резервационни системи, резервация и продажба на самолетни билети на нискотарифни авиокомпании, хотелски резервации и т.н. В този смисъл целият процес по търсенето и резервацията на билети при нас става много бързо.
В същото време, съобразявайки всички изисквания и предпочитания на клиента, ние изготвяме различни оферти и му ги предлагаме. Изключително гъвкави сме и предлагаме цялото портфолио от услуги при организирането на пътувания - защото едно пътуване не е само резервиране на полет и хотел. Трябва да се организират застраховки, изхранване, да се предвиди нужен ли е транспорт, понякога има и конкретни изисквания за документи при преминаването на държавни граници - ваксинационни паспорти, визи и пр. Тук идва нашата роля да координираме целия процес и да направим така, че клиентът да има качествено обслужване и човек, който да му съдейства или отговори на въпрос за пътуването по всяко време от денонощието.
- Какво е най-голямото предизвикателство в организацията на бизнес пътувания?
- Определено времето. Цените и наличностите на места по полетите се променят за секунди. Нашият екип трябва да действа бързо и ефективно, за да осигури на клиентите най-добрите варианти, преди местата да бъдат заети или цените да скочат. Непредвидените обстоятелства, които съпътстват едно пътуване, също са голямо предизвикателство.
Всички сме пътували със самолет - понякога се случва да се анулира полет или да има голямо закъснение, в резултат на което може да изпуснеш своята трансферна връзка, и съответно това да провали планираната бизнес среща, участието в конференция или друго. Затова в такива ситуации нашата работа е изключително полезна - разбирайки за такава ситуация, ние имаме компетенциите и опита да се постараем да намерим алтернативен транспорт, без клиентът ни да се занимава сам с този неприятен казус. Затова и смятам, че именно асистенцията от наш сътрудник по всяко време е много важна. Такава е и обратната връзка от компаниите, с които работим.
- Наблюдавате ли промени в бизнес пътуванията след пандемията?
- Да, категорично. Докато по време на COVID-19 всичко беше ограничено и компаниите разчитаха на онлайн срещи, сега нещата се връщат към нормалното. Нещо повече, бизнес пътуванията се увеличават, защото хората осъзнаха, че личният контакт е незаменим. Събитийният и конферентният туризъм също се възстановяват, а от друга страна компаниите избират все по-често да инвестират в изграждането и обучението на кадри именно чрез участието им в международни обучения, квалификации и събития в други държави.
- Напоследък се говори много за "bleisure" – комбинация между бизнес и почивка. Популярно ли е у нас?
Тази тенденция действително се наблюдава и набира сили на международно ниво. Изглежда, че зад граница все повече компании дават възможност на служителите си да се възползват от възможността да удължат командировката си с няколко дни и да разгледат града, в който са. Това повишава мотивацията и удовлетвореността им. Компаниите стават все по-гъвкави към този тип заявки. Към момента не мога да кажа, че този подход е много популярен у нас все още, но допускам, че има потенциал да стане.
- Кои са най-популярните бизнес дестинации за българските компании?
- Традиционно това са Брюксел, Виена, Франкфурт, Мюнхен, Лондон, Атина и Рим. Това са градове с големи бизнес центрове, където често се помещават централите на големите интернационални компании. Обикновено там се провеждат и едни от най-големите бизнес и браншови конференции.
Освен стандартните командировки, какво друго организирате за фирмите?
- Много компании се обръщат към нас за организиране на тиймбилдинги и фирмени екскурзии. Това е чудесен начин за сплотяване на екипа и повишаване на мотивацията. Предлагаме както класически дестинации като морските и планинските курорти у нас, така и по-екзотични преживявания в чужбина.
- Защо компаниите предпочитат да работят с туристическа агенция, вместо сами да организират командировките си?
Защото спестяваме време и усилия. Както вече споменах, всяко бизнес пътуване изисква добра координация между полети, хотели, транспорт и логистика. Ние предлагаме комплексно обслужване и гарантираме, че всичко ще протече гладко. А когато възникне неочакван проблем – нашите клиенти знаят, че могат да разчитат на нас по всяко време при нужда.
- Какво да очакваме от бизнес пътуванията в бъдеще?
Още по-голяма персонализация и гъвкавост. Технологиите ще улесняват планирането, но в крайна сметка човешкият фактор остава водещ. Личният контакт и доверието между клиента и агенцията правят разликата между това просто да организираш едно пътуване и истински ефективната командировка, от която фирмата и служителите ще останат доволни.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим