fallback

Руските железници се възползват от кризата с нападенията на хутите в Червено море

DHL е сред операторите, които съобщават за нараснали запитвания за маршрута в тенденция, която се очаква да подкрепи държавната компания РЖД

16:31 | 10.03.24 г.

Търсенето на жп превоз на стоки от Азия към Европа през Русия е нараснало от началото на кризата в Червено море, съобщават логистични компании и железопътни оператори, а това подкрепя финансите на руската държавна железопътна компания, пише Financial Times.

Германската компания DHL съобщи, че запитванията за превоз на стоки по руския железопътен коридор са нараснали с около 40%, откакто контейнеровозите започнаха да се отклоняват по по-дълъг маршрут през декември. RailGate Europe съобщи, че търсенето е нараснало с 25% до 35%, а базираната в Нидерландия Rail Bridge Cargo обяви, че жп превозите на товари през Русия са се повишили тази година с 31% спрямо същия период на миналата година.

Логистичните компании са погледнали отново към маршрути през Русия след решението на повечето големи корабни компании да отклонят корабите си от Азия към Европа, които обичайно плават през Суецкия канал, към маршрут през нос Добра надежда. Те предприеха действията след поредица от нападения срещу търговски кораби, извършени от подкрепяните от Иран йеменски бунтовници хути в знак на подкрепа за палестинците в Газа.

Отклоненията удължават времето за пътуване между Китай и Северна Европа от седем до десет дни на между 50 и 55 дни. DHL съобщи, че времето за пътуване по релси през Русия между китайския град Чънду и Дуисбург в Германия в момента е между 25 и 30 дни.

„Запитванията се увеличиха с около 40% след началото на положението в Червено море“, съобщи DHL, имайки предвид запитвания от клиенти за жп превози. „Голямата част от тях минават през Русия“.

Компанията обаче подчерта, че не извършва превози, които започват от или стигат до Русия в съответствие със западните ограничения на износа, наложени на Русия заради войната ѝ срещу Украйна.

„Осъществяваме строг контрол върху износа в съответствие с приложимите санкции“, заяви DHL.

Логистични компании като швейцарската Kuehne&Nagel и датската Maersk съобщиха, че избягват да използват жп маршрути през Русия след пълномащабното нашествие на президента Владимир Путин срещу Украйна, което започна през февруари 2022 г. Месечните обеми по маршрута са намалели след нашествието и все още са под превозваното количество от един голям съвременен контейнеровоз.

„Руски железници“ (РЖД), която притежава общирната жп мрежа на Русия и оперира повечето влакове, е собственост на руската държава и отдавна е смятана за тясно свързана с Кремъл. Британското правителство заяви, че главният изпълнителен директор на компанията Олег Белозьоров има „близки връзки с Путин“, когато му наложи санкции през април 2022 г.

Съгласно санкциите на ЕС съществува почти пълна забрана на шосейните превози на товари към и от Русия и Беларус. Достъпът на РЖД до някои финансови услуги също е ограничен. Но няма забрана за жп превоз на стоки през страната.

Данни на Евразийския железопътен съюз, руска компания, която организира товарни жп превози, като използва междурелсието в Русия, което е 1520 мм и е по-широко от това в Европа, показват, че жп превозът на контейнери от Китай към Полша е достигнал 14 532 еквивалентни единици от 20 фута (TEU) през януари.

Макар че това е с 36% повече спрямо януари 2023 г., обемът не е достатъчен, за да запълни голям и модерен контейнеровоз, всеки от които превозва 24 хил. TEU.

Михаел Алдвел, ръководител на морската логистика в компанията Kuehne&Nagel, казва, че има „по-голямо търсене“ на жп превоза на стоки от Азия към Европа при сегашните обстоятелства. „Товарите с висока стойност винаги са били популярни [по този маршрут]“, казва Алдвел.

Той обаче подчертава, че Kuehne&Nagel, която преди време предлагаше жп услугата KN Asia Express, е прекратила „напълно“ дейността си по маршрута след нападението срещу Украйна.

Повечето стоки от Азия към Европа пътуват по жп релси през т. нар. от DHL „западен коридор“ през Казахстан в Русия и след това в Беларус. Част от трафика минава през „северен коридор“, преминавайки директно от Китай в Русия източно от Монголия.

Някои логистични компании предлагат „южен коридор“, който избягва Русия, като преминава през Казахстан, Азербайджан и Турция. Но този маршрут, който включва преминаване с ферибот през Каспийско море, отнема повече време, отколкото пътуване на контейнеровоз между Китай и Европа. Той е жизнен основно за стоки, които пътуват към и от централноазиатски страни като Узбекистан.

През септември Maersk започна да предлага на клиентите варианта да изпраща стоки по море до грузинтския пристанищен град Поти и след това нататък към Централна Азия по южния маршрут.

Юлия Шиглайте, ръководител на отдела за бизнес развитие на компанията RailGate Europe, коментира, че компанията ѝ няма отношения с РЖД. Вместо това тя резервира превози чрез оператори като германската Deutsche Bahn.

Но Deutsche Bahn потвърди, че към момента действа само като „туроператор“ за стоки, преминаващи през Русия. РЖД, която е собственост на руската държава, запазва почти пълен монопол върху влаковите превози по обширната жп мрежа на Русия. Това означава, че РЖД ще получи заплащане както за превоза на стоките през Русия, така и за достъпа до мрежата ѝ.

Rail Bridge Cargo съобщи, че „повечето“ ѝ стоки са превозвани от РЖД.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:50 | 10.03.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още