IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Три жп тунела ще бъдат изградени през Стара планина чрез публично-частно партньорство

България работи с Гърция и Румъния за финансиране на части от тези коридори и отваряне на още две точки за мостови съоръжения през р. Дунав

18:44 | 24.06.25 г. 2
Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Снимка: МТС
Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Снимка: МТС

Три нови железопътни връзки през Стара планина ще променят транспортния облик на Северна България. Трасетата са Столник–Мездра, Христо Даново–Троян и преминаването през прохода “Хаинбоаз”. Те ще бъдат предложени за изграждане по реда на Закона за концесиите. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на форум „Северна България – рестарт и постижими цели“, който се проведе днес във Велико Търново и е организиран от в. “24 часа”.

“Определили сме точно тези три връзки, защото наклоните по тях са до два промила и позволяват на превозвачите да возят с по един локомотив на композиция, което помага за по-висока  ефективност за товарните превози. Целта ни е Южна и Северна България да бъдат ефективно приобщени в транспортно отношение. Транспортната карта на България ще стъпи на три основни пътни и жп коридора по посока юг - север”, подчерта Караджов.

Първият коридор е връзката с Гърция през Кулата през София до Видин. Очаква се тя да поеме увеличения товаропоток от пристанище Солун, което е най-голямото в региона. „В момента жп линията от Кулата до София е в задоволително състояние, но с ниска скорост на движение. Подобна е ситуацията и с направлението към Видин“, каза Гроздан Караджов.

По думите му вторият коридор започва от Свиленград, където едновременно влиза жп и автомобилното движение както от Турция, така и от Гърция. Тук ключова роля играят автомагистрала „Марица“ и модернизираната жп линия Пловдив-Свиленград. Целта е в бъдеще да се осигури директен достъп през Стара планина до Велико Търново и оттам до границата с Румъния. Това ще е възможно с изграждането на магистралата Русе-Велико Търново и тунелно преминаване под Стара планина.

Третият коридор е за пътна връзка с четири ленти от Малко Търново до Бургас, оттам до Варна по автомагистрала Черно море и отново с четирилентов път към Силистра.

Вицепремиерът обясни, че с подкрепата на еврокомисаря по транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас България работи съвместно с Гърция и Румъния за финансиране на части от тези коридори и за отваряне на още две точки за мостови съоръжения през река Дунав - при Свищов и Никопол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:44 | 24.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
Slavi.13
преди 5 месеца
Кики построи пет моста на Дунава , тоя ще построи три тунела под Шипка....класика в схемите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 2
Momchil_Matev
преди 5 месеца
Продажник
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още