В България приходите за бюджета от производството и продажбите на бира за 2022 г. са 176 млн. евро, в които значителен дял имат платените от пивоварните компании акцизи – 22%. Това показват данните от последния икономически доклад на Пивоварите на Европа, представен в Брюксел.
С най-голям дял от 41% са ДДС постъпленията от продажбите на бира през обектите на традиционната и модерна търговия, съобщиха от Съюза на пивоварите.
Според анализите на Europe Economics пивоварната индустрия в България през 2022 г. е генерирала с 13% по-висока добавена стойност спрямо 2020 г., достигайки 235 млн. евро. От тях 86 млн. евро са от пивоварните компании, 68 млн. евро от веригата на доставките, 38 млн. евро от търговията през магазините и 43 млн. евро от туризъм и ресторантьорство.
Продажбите на бира през магазинната мрежа и заведенията в Европейския съюз са достигнали 110 млрд. евро през 2022 г. За същия период бирената индустрия е създала над 52 млрд. евро добавена стойност, от които 14 млрд. евро са директно от пивоварните. Данъчните приходи от производството и продажбите на бира общо за страните от ЕС са 40 млрд. евро. Понастоящем в блока оперират над 10 500 големи, средни и малки пивоварни.
Анализът на Пивоварите на Европа отчита, че пивоварният бранш на Стария континент създава 2 млн. работни места директна и индиректна заетост, което представлява около 1% от общата заетост в ЕС. Едно работно място в бирения сектор създава допълнителни 17 по веригата на доставките и дистрибуцията, съобщават от организацията на пивоварите.
В България през 2022 и 2023 г. в производството, доставките и продажбите на бира са били заети между 25 хил. и 26 хил. души. В сектора се наблюдава устойчивост на работните места и стабилно нарастване на трудовите доходи на работещите в бирените компании.
„Тази година средната заплата в бранша вече надхвърля 2600 лв. и в сравнение с 2023 г. бележи 20% увеличение“, посочи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. Тя съобщи, че договореният със синдикатите браншов колективен трудов договор за 2024 – 2026 година, със заповед на министъра на труда и социалната политика, отново обхваща всички 2170 работещи в бирената индустрия.
Източник: Пивоварите на Европа
Изпълнителният директор на Съюза на пивоварите обясни, че въпреки икономическия натиск от нарастващите производствени разходи, които заради кризите през последните години са се увеличили с 25% спрямо 2019 г., бирената индустрия продължава да въвежда иновации, да разширява избора на марки, стилове и вкусове.
„Сегментът на безалкохолните бири силно се разраства заради все по-голямото внимание на потребителите към здравословния начин на живот“, отбеляза Радомирова.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата