fallback

„Кофас“ очаква леко възстановяване на развитите икономики през 2024 г.

Въпреки възстановяването на транспортния сектор от ниските обеми по време на пандемията се наблюдава ръст в броя на фалитите

13:59 | 12.09.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След икономическото възстановяване от пандемичната през 2020 г. светът се сблъсква с по-трудната 2023 г., в която икономическият растеж се забавя, воден от развитите страни и Китай, докато други части на света като Индия бележат стабилно увеличение на брутния вътрешен продукт (БВП), става ясно от презентация на „Кофас“, част от уебинара „С надежда за възстановяване – Превръщат ли се предизвикателствата във възможност за транспорта и логистиката в Централна и Източна Европа (ЦИЕ)"?

Според Гжегож Силевич, ръководител на отдела за икономически изследвания за ЦИЕ в „Кофас“, глобалният БВП ще приключи годината с ръст от 2,4%, притиснат от продължаващата война в Украйна и ускорената инфлация, особено при сектора на услугите. Очакванията за следващата година са световната икономика да се разшири с подобен темп – около 2,4%, като има голяма вероятност тази оценка да бъде коригирана в посока надолу, изтъква Силевич в своята презентация.

И докато за германската и британската икономика се очаква годината да приключи със спад от съответно 0,2% и 0,1 на сто, то за Франция, Италия и Испания прогнозите на „Кофас“ показват разширяване от съответно 0,7%, 1 на сто и 2,3%.

Реални данни и прогнози за големите икономики през тази и следващата година. Източник: Кофас

В глобален план икономиките на САЩ, Япония и Китай вероятно ще се разширят през тази година съответно с 2%, 1,3 на сто и 4,7%, докато БВП на Бразилия и Индия ще отчете ръст от 2,2% и 5,4 на сто.

За 2024 г. Силевич очаква германската икономика да се възстанови до ръст от 1,2%, а тази на Великобритания да се разшири с 0,8 н сто. Прогнозите за БВП на Франция, Италия и Испания показват ръст, който варира от 0,8% до 1,3 на сто. За САЩ, Япония и Китай „Кофас“ прогнозира разширение от съответно 0,9%, 0,8 на сто и 4,8%. Икономиката на Индия вероятно ще нарасне догодина с 5,8%.

Глобалната търговия

Според Силевич търговията отчита низходящ тренд през последните над две години, като търгуваните обеми по света се свиват с 1% през първото тримесечие на тази година в сравнение с разширението от 22,8% през второто тримесечие на 2021 г.

Основните двигатели при търговията са аутомотив секторът, морският транспорт чрез контейнери, суровините и др.

Спад в глобалната търговия. Източник: Кофас

Междувременно цените на стоките отразяват промените в други сфери, като енергетиката. След рязкото нарастване на цените на енергоносителите, особено в Европа, през 2022 г. заради войната в Украйна, се наблюдава силно охлаждане през последните месеци, най-вече при природния газ и в по-малка степен при петрола. Все пак се очаква през зимата енергоносителите отново да поскъпнат, което създава предпостави за ускоряване на инфлацията.

Движение на цените на стоките. Източник: Кофас

Инфлацията

Докато в САЩ инфлацията остава нажежена главно поради ръста при цените на услугите, в еврозоната тя се поддържа и от хранителните продукти. Силевич очаква през четвъртото тримесечие енергията отново да започне да играе възходяща роля при инфлационните движения, тъй като търсенето на отоплителна и електрическа енергия ще нарасне значително със застудяването в Европа.

Той обърна внимание и на индекса за натиска върху глобалните вериги на доставка, който след  рязко понижение от началото на годината, отново започва да расте.

Инфлационен натиск в САЩ и еврозоната. Източник: Кофас

Силевич подчерта, че в развитите страни в Европа се наблюдава охлаждане на икономическия растеж, като в Германия и Чехия дори е регистрирано свиване през първото и второто тримесечие. В развиващите се страни Унгария и Полша отчитат подобен спад на БВП, докато други държави, като Словакия, Словения и Румъния отбелязват устойчив растеж.

Ситуацията в ЦИЕ

Според „Кофас“ инфлацията в страни като Австрия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словения се охлажда от началото на годината, като на някои места базисната инфлация, която изключва храните и енергията, надвишава основната. Това е особено явно в Словения, където основната инфлация достига ниво от 6,1%, а базисната – 8,4%.

По отношение на паричната политика централните банки на страните от ЦИЕ, след резките увеличение на лихвите през 2022 г., възприемат модел на изчакване, като регулаторът в Полша дори понижи основната си лихва.

За разлика от тях Европейската централна банка (ЕЦБ) и Федералният резерв на САЩ са готови да продължат със затягането на политиката, тъй като много от техните служители виждат допълнителни насрещни инфлационни ветрове.

Транспортният сектор

По отношение на дела на международния превоз от общо транспортираните товари България се нарежда на пето място в ЕС, като е изпреварена от Литва, Люксембург, Словения и Словакия.

Транспортен сектор в Европа. Източник: Кофас

В същото време се наблюдава възстановяване на обемите в региона спрямо пандемичните спадове, но за сметка расте броят на фалитите в бизнеса. България прави изключение през второто тримесечие на годината, отчитайки отрицателен резултат, докато Полша регистрира най-голям брой обявени фалити от компании за периода, следвана от Литва и Унгария.

„Транспортният сектор отразява положението при глобалната търговия, като той може да се възползва от ускоряването на търсенето и икономическото възстановяване. Въпреки това в момента секторът се сблъсква с редица проблеми, свързани с доставките. Това оказва сериозен натиск върху рентабилността на компаниите“, изтъква Силевич.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:35 | 12.09.23 г.
fallback
Още от Свят виж още