Турция планира да се възползва от географското си положение и митническото споразумение с Европейския съюз (ЕС), за да привлече китайски инвеститори, желаещи да получат безмитен достъп до европейските пазари, предава БГНЕС.
Китайският гигант в производството на електромобили BYD подписа с Анкара споразумение за 1 млрд. долара за откриване на завод в Западна Турция, като обеща да създаде 5000 работни места - ход, който ще му помогне да избегне новите мита на ЕС.
Страната, която се намира на кръстопътя между Европа, Близкия изток и Централна Азия, води преговори и с други китайски компании, заяви тази седмица министърът на промишлеността и технологиите на Турция Мехмет Фатих Качир.
"Искаме да превърнем Турция в производствен център за следващото поколение превозни средства", заяви Качир пред телевизия Habertürk.
Министърът подчерта предимствата на страната си, включително това, че е част от митническия съюз на ЕС и има търговски споразумения с 28 държави.
"Китайските производители искат бърз достъп до международните пазари", каза той. "Инвестирането в Турция им предлага това."
Наскоро ЕС наложи допълнителни временни мита в размер до 38% върху китайските електрически превозни средства след разследване, което заключи, че държавните субсидии означават, че те несправедливо подкопават европейските конкуренти.
Но Анкара сключи митническо споразумение с ЕС през 1995 г., което позволява свободното движение между тях на редица стоки, по-специално автомобили.
Турция се превърна в един от водещите центрове на световната автомобилна индустрия през 70-те години на миналия век, когато големи производители на автомобили, включително Fiat и Renault, откриха заводи там, а други като Ford, Toyota и Hyundai ги последваха.
Турската производствена база на BYD ще позволи на китайския специалист в областта на електромобилите да заобиколи митата на ЕС, увеличени от Брюксел през юли, и да навлезе на европейските пазари.
Съгласно новите разпоредби за инвестиционни стимули BYD ще може да заобиколи новата 40-процентна тарифа, която Турция първоначално наложи върху вноса на електромобили. Производителите, които инвестират в страната, ще бъдат освободени.
Най-малко пет други китайски автомобилни производители вече обмислят откриването на заводи в Турция, предаде Анадолската агенция.
Турският производител TOGG и китайската фирма Farasis също си партнират за производство на батерии за електромобили в Турция.
Турски официални лица са провели множество срещи с китайски индустриалци през последната година, съобщиха от Министерството на промишлеността.
Министърът на външните работи на Турция Хакан Фидан посети Китай през юни, за да сключи ново двустранно споразумение, като нарече страните "двигатели на азиатското богатство".


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?