IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Малък германски град бори ниската избирателна активност с бира

В навечерието на изборите на 23 февруари градът използва нетрадиционна кампания, за да повишат осведомеността сред част от избирателите

13:05 | 09.02.25 г. 1
Снимка: pexels.com
Снимка: pexels.com

Как да накарате колебаещите се гласоподаватели да отидат до урните?

Един германски град смята, че има отговор на този въпрос: дайте им безплатна бира, разказва Politico.

В опит да се преборят с ниската избирателна активност в Дуисбург – град с около половин милион жители в гъстонаселената Рурска долина в Западна Германия, властите се обединяват с организаторите на местния карнавален фестивал, за да предложат местна бира на хората, които предадат бюлетините си по-рано.

В навечерието на изборите на 23 февруари те използват нетрадиционна кампания, за да повишат осведомеността сред част от избирателите, които обикновено не се явяват пред урните.

„Какво наистина кара хората да се вълнуват? Местната бира König Pilsener, която се вари тук, в Дуисбург, от 1858 г. насам и наистина е по-свързана с този град от всяка друга марка“, казва пред Politico Мартин Мурак, директор на градската управа. „Наистина трябва да правиш неща, които се обсъждат много широко и много противоречиво“.

Разбира се, има правила: всеки, който се надява да получи бира, трябва да гласува между 10 и 14 ч. на 15 февруари, събота, седмица преди деня на изборите.

След като излязат от зоната за гласуване, ще им бъде предложена напитка по избор – пилзнер със или без съдържание алкохол, или безалкохолна напитка, както и закуски и храна като братвурст.

Наздраве за демокрацията

Обръщайки се към пилзнера – популярна в цялата страна бистра бира с хмел – Дуисбург се възползва от дълбоката любов на германците към пивото.

През 2023 г. германците са изпили средно по 88 литра бира. Въпреки че това количество леко е намаляло през последните години, то остава по-високо от това във всички други държави в Европейския съюз, с изключение на две: Чехия и Австрия.

Идеята с предложението за бира след даден вот се заражда от известно време, казва Мурак. Той и други служители на градската изборна администрация са търсили нови начини да достигнат до избирателите, които не четат традиционните медии и не обръщат внимание на информационните кампании в града.

Засега изглежда, че това има желания ефект: „Момчетата ми са на 15 и 17 години и казаха: „Татко, ти си в TikTok!“, разказва Мурак за вниманието, което кампанията на града получава в социалните медии. „Цялото това нещо наистина предизвиква вълна и се обсъжда в социалните слоеве, до които обикновено е трудно да се достигне.“

В Дуисбург и в цялата страна усилията се появяват във водещи заглавия: германската телевизия MDR разказа с тях с „Prost (наздраве) за демокрацията“, а вестник Bild ги определи като „бирен бустер“.

Чаша наполовина пълна

На последните федерални избори през 2021 г. са гласували около 68% от имащите право на глас в града – с около 8,5 пр.п. по-малко от средното за страната. А в един от избирателните райони в Дуисбург избирателната активност е била най-ниската в страната – едва 63%.

Градът вече веднъж се е опитал да примами гласоподавателите към урните с бира, но с разочароващи резултати. Преди миналогодишните избори за Европейски парламент той предложи безалкохолна бира на избирателите, които предадат бюлетините си по-рано, но много малко хора се възползват от това. Въпреки че политическите партии отдавна захранват поддръжниците си с бира по време на кампанията, за първи път голям германски град предлага подобна екстра на избирателите.

Някои жители бяха критични. „Не очаквам безплатна бира от града“, каза по онова време пред MDR един от жителите на Дуисбург. „Очаквам да постигнат нещо.“

Мурак обаче подхожда към предстоящата кампания с нагласа, че чашата е наполовина пълна. Градът ще организира събитието в центъра на града, а не в предградие, както досега, ще предложи алкохолна бира в допълнение към безалкохолната и привлича местния карнавален комитет за сътрудничество по събитието. Тази година карнавалните празненства ще започнат на 27 февруари в региона.

Тъй като хората не могат да се регистрират предварително, градът не знае колко души ще дойдат в действителност на 15 февруари. Мурак казва, че ще смята за успех, ако привлекат 100 или 150 души – но се надява, че вниманието, което получава, и припокриването с карнавала ще доведат до по-голям интерес спрямо предходната година.

„Ако има голям наплив, ще бъдем подготвени“, казва Мюрак. „В момента имаме две избирателни секции в сградата, но можем да ги разширим“.

„Няма да има недостиг на напитки“, уверяват от пивоварната, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:34 | 09.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
doba
преди 1 месец
Па нашите в БГ само кебапчета стимулират. На следващите избори ще настоявам за бира+кебапчета 'на корем'
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още