fallback

Търсене извън прогнозите, или защо рафтовете в супермаркетите стоят празни

Потребителите из Европа и Близкия изток, търсещи някои основни хранителни продукти се изправят пред липси

14:56 | 06.05.23 г. 3

„Салатената криза“, засегнала британските супермаркети, завзе заглавията по-рано тази година, но потребителите из Европа и Близкия изток, търсещи някои основни хранителни продукти – от макарони до бира и паста за зъби – също се изправят пред липси по рафтовете, пише Ройтерс.

Топ мениджъри в индустрията, консултанти и анализатори казват за агенцията, че супермаркетите изпитват трудности да прогнозират търсенето, тъй като избледняващият опит от пандемията, новите начини за купуване и острата криза с разходите за живот променят навиците за пазаруване.

Проблемите с веригите на доставки и нежеланието за сключване на сделки с доставчици, докато цените на суровините са високи, също допринасят за непостоянните запаси от стоки като шоколад, кетчуп и шампоан, като войната и климатичните условия също играят роля.

„Инфлационният натиск, който се случва напоследък... означава, че хората спират да купуват определени продукти по много непредсказуем начин, по по-брутален начин, отколкото са правили преди“, казва Люк Дженсън, изпълнителен директор на британския онлайн супермаркет Ocado.

„Заради по-високите цени хората купуват по-малко хранителни продукти като цяло и може да са станали по-внимателни към това да хвърлят излишно храна“, допълва той.

Дженсън е и главен изпълнителен директор на Ocado Solutions, която предоставя технологии за доставка на хранителни продукти на европейски вериги супермаркети като шведската Ica, френската Casino Group, испанската Alcampo и полската Auchan Retail.

Подобно на много оператори на супермаркети Majid Al Futtaim Retail използва изкуствен интелект, за да следи и поръчва над 90% от доставките на хранителните продукти за магазините си Carrefour в Близкия изток.

Главният изпълнителен директор Хани Вайс казва, че наскоро е променил параметрите, определени за технологията, за да защити предлагането, добавяйки повече складове и място за съхранение, за да гарантира, че може да отговори на търсенето на потребителите.

„Въпреки това има 8 до 12% липсващи продукти по рафтовете“, казва той. „Преди 2020 г. този процент бе около 7 до 9%, а сега го виждаме да расте драстично“.

Промените в навиците на пазаруване в резултат на блокадите заради пандемията и ръстът на онлайн търговията също са фактори, макар че тъй като хората все още приспособяват начина си на живот след пандемията, е трудно да се предвиди до каква степен хората ще се завърнат в магазините.

Кевин О'Мара, бивш мениджър в Amazon и основател на Zero100 – общност на лидери във вериги на доставка и оперативни дейности, казва, че няколкото начина за пазаруване са „объркали“ търговците за това какво да поръчат и откъде.

„Огромните прекъсвания обаче наистина принудиха главните мениджъри на веригите на доставки да се опитат да управляват по-добре технологиите си за планиране“, допълва той.

Доставчиците също изпитват трудности да определят какво ще искат потребителите, а нарастващите цени на суровините, забавянията на доставките и недостигът на суровини и работна ръка не им позволяват да изпълнят някои поръчки.

„Динамиката на растежа след Covid, в комбинация с енергийни и политически прекъсвания, означава, че и на търговците на дребно, и на техните доставчици им е по-трудно да прогнозират точно търсенето на един нестабилен пазар“, каза Юън Андрю, президент на глобалните доставки за производителя на Guinness Diageo.

„Често има перфектна буря от събития, които допринасят за недостиг, като този в доставките на някои хранителни стоки в Европа, който се наблюдава в момента“, добавя той.

Война, климат, ценови битки

Вайс от Majid Al Futtaim казва, че 14-месечната война в Украйна – основен износител на зърно и растителни масла – е причинила сериозни проблеми за производителите на храни, които са били принудени да коригират веригите си на доставка, за да преодолеят недостига на съставки.

„Това създаде сериозен, сериозен проблем около липсата на наличности“ в повечето от 16-те страни от Близкия изток, където компанията работи, казва той.

Лоран Тумин, ръководител на Accenture за Европа по отношение на търговията на дребно, казва, че супермаркетите във Великобритания, Франция, Германия, Италия и Испания имат най-големи проблеми със запасите.

Продуктите, които липсват в някои магазини, включват кетчуп, макарони, шоколад, чай, чипс, паста за зъби и храна за домашни любимци, показва данните Data Impact на Nielsen IQ.

„Някои съставки просто са в недостиг – като домати за кетчуп“, коментира анализаторът на Bernstein Бруно Монтейн, добавяйки, че проблемите в някои фабрики също са навредили на производството на храни.

Екстремните климатични условия в Испания тази година засегнаха доставките на домати в Европа, а по-високите разходи за плодове накараха производители като Kraft Heinz да повишат цените.

На свой ред търговци на дребно като Tesco временно изтеглиха продуктите си от рафтовете, рискувайки да накарат купувачите да се насочат към конкурентни магазини, докато се бореха за по-добри условия в преговорите за доставки, върху които влияят всички тези фактори.

„Когато продуктите най-накрая си проправят път към рафтовете на супермаркетите, ние виждаме крайния резултат от множество различни преговори“, казва Джеймс Браун, старши партньор в консултантската компания Simon-Kucher & Partners, която съветва няколко големи производители на потребителски стоки относно техните ценови стратегии.

„Тези елементи в пъзела не са причинени от случайно замразяване на домати в Испания“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:56 | 06.05.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още