fallback

Б. Казанджиев: Да предвидят какво клиентите ще искат след кризата ще е ключово за финансовите компании

От технологична гледна точка банките сериозно изостават, смята оперативният директор на iuvo

14:44 | 03.11.22 г.
Автор - снимка
Създател

Финансови експерти, инвеститори и бизнес анализатори ще представят своето професионално и експертно виждане относно промените в макроикономическата среда през 2022 г. по време на новото 11-о издание на Investor Finance Forum. Най-голямото събитие на финансовата и инвестиционна общност в региона, което икономическият сайт Investor.bg организира, ще се проведе на 4 ноември от 11:00 часа в хотел Hyatt Regency Sofia, зала „Васил Левски“. Подробности за програмата и участниците в събитието ще откриете ТУК, където може да се регистрирате безплатно за присъствие на място. За технологичното бъдеще на финансите разговаряме с един от лекторите на форума - Боян Казанджиев, оперативен директор на iuvo.

За времето на своето съществуване iuvo е спечелил интереса на над 32 хил. потребители с общо инвестирана сума от над 300 милиона евро, която е донесла средна годишна доходност от 9,2% на инвеститорите от създаването на платформата досега. Неин фокус са непрекъснато подобряване на клиентското преживяване, висока възвръщаемост на инвестициите и сигурност. iuvo се стреми да предоставя висококачествени преживявания за своите клиенти чрез широк кредитен портфейл от доверени оригинатори и изключително удобство на платформата.

- Приложения за търговия, интелигентни инвестиционни помощници, платформи за търговия с криптовалути - борсовата шумотевица от последните две години даде на цифровите финансови услуги устойчив попътен вятър: всеки, който инвестира, подрежда финансите си или извършва банкови трансакции, днес обикновено го прави на компютър или смартфон. Цифровите финансови решения са в подем. Но кои от тях могат да се задържат на пазара в дългосрочен план - дори ако част от целевата група вече не търгува толкова много или се откаже от фондовия пазар за момента?

Периодът на криза е период на възможности за много от компаниите да оптимизират собствените си процеси и също така да подобрят качеството на услугите си, било то технологично или функционално. Оптимизацията на процесите ще осигури на компанията поглед върху това къде и колко и най-вече за какво изтичат парите. В процеса на запушване на тези течове неминуемо ще има реструктуриране както на отдели, така и на функционалности на самите платформи. Преоценка ще има и на технологично ниво, като там ще се види и как работят тези функционалности и също така доколко тези функционалности ще са търсени и след преминаването на кризата. Способността да видят в бъдещето и да предвидят какво клиентите ще искат, след като кризата отмине, ще е ключово за правилното позициониране на отделните компании. Разбира се, всичко това ще е възможно, ако компаниите са успели през този период на възход през последните няколко години да отделят достатъчно ресурс, за да преминат по-спокойно през този период. За останалите се очаква тежка битка на оцеляване в една реалност с драстично намален инвестиционен ресурс.

 

- Експертите в сектора говорят за преувеличения в оценките през последните години на бум. Сега за финтех компаниите е много по-трудно да получат рисков капитал. Кризата не остана незабелязана от потребителите. С оглед на отчасти зашеметяващите бизнес модели някои биха се запитали дали наистина е много по-хубаво да управляват парите си чрез стартираща компания вместо чрез цифровото предложение на утвърдена банка. Според проучване на консултантската компания Horváth, проведено миналата година, големите играчи имат предимства, дори и да са закъснели с цифровизацията на предложенията си. Какво е Вашето мнение?

Тук интересният въпрос е как така банките допуснаха да се озоват в такава догонваща позиция от технологична гледна точка в сравнение с нови компании, даващи възможност на потребителите да управляват парите си. Не ме разбирайте погрешно, болшинството потребители продължават да предпочитат да държат парите си в банка. От технологична гледна точка обаче банките сериозно изостават. При един по-задълбочен анализ може да се окаже, че при хората под 25-30-годишна възраст наличието на банкова сметка далеч не е задължително условие. Именно тук идва на дневен ред и въпросът, ако тези стартиращи компании, спечелили доверието на младите, не издържат на кризата? Какъв ефект ще има това върху младите, които тепърва навлизат в работната среда? Най-вероятният отговор на тези въпроси сякаш е един – и младите ще се върнат обратно в банките. Сякаш естественото решение на казуса къде да държим парите си и в същото време да се възползваме от възможностите на финтех света идва чрез open banking-a. Всъщност точно той ни дава възможност да имаме най-доброто от двата свята. Хем да имаме сигурността на това парите ни да се намират в банката, хем да се възползваме от океана от търсени от потребителите услуги, предлагани от новите финтех компании. От потребителска гледна точка вече далеч не е достатъчна услуга да си платиш комуналните сметки.

- Финтех компании като Trade Republic и Scalable Capital се възползваха непропорционално много от цифровизацията във финансовия сектор. В рамките на няколко години стартъпите от задния двор се превърнаха в компании с оценка в милиарди евро. Въпреки че парите на инвеститорите вече не са толкова много, базираният в Берлин необрокер Trade Republic успя да увеличи стойността си до забележителните 5 млрд. евро това лято. Но има охлаждане. Как ще се развие според Вас финтех браншът през идните месеци и години?

Оценките, които компаниите получаваха през последните години, ни караха да повдигаме вежди от доста време насам. Неясни бизнес модели, липса на ясна идея как точно ще се генерират приходите и най-важното липса на ясно дефинирана бизнес болка, която решават, бяха сред ключовите недостатъци на стартъпите, които въпреки тях получаваха доверие и финансиране просто защото са базирани на “правилната“ технология. Целта беше ясна. Тези въпроси да се отговорят в процеса на разработка на дадената компания и едва ли не с растежа и налагането си на пазара компанията да намери своето място. Безспорно някои от компаниите успяха, други обаче – не. Делът на неуспелите със сигурност ще се увеличи, защото без ясен поток на приходи и намаляващи инвестиции – компаниите просто няма да успеят да покрият оперативните си нужди. Въпреки облачното средносрочно бъдеще добрите идеи ще продължават да получават финансиране и подкрепа, а мениджмънтът, нагърбил се с реализацията на тази идея, ще има възможност да избират сред доста по-голям набор от качествени кадри.

- Какво е наистина най-необходимото за успешната дигитализация на една банка? Приключва ли самата дигитализация само с минаването на предложенията в цифров режим?

Банките разполагат с неимоверно количество данни, което им дава неограничени възможности за развитие в каквато посока поискат. За момента проблемът е, че банките дори и сега продължават да генерират печалби и реално нямат бизнес нужда да се развиват. Финтех секторът далеч не ги застрашава, а бидейки част от критичната инфраструктура на всяка страна, никой няма и да позволи те да бъдат застрашени. При липсата на моментална нужда от развитие банките се задоволяват с това да отговорят на базисните нужди на клиентите си, било то чрез някое мобилно приложение, лимитирано до комунални сметки, или друга дигитална услуга. Всъщност Covid кризата до голяма степен принуди банковия сектор да се дигитализира, така че да може да отговори на вече наложените рестрикции. Разбира се, че дигитализацията не приключва само с преминаването на цифров режим, като едно от по-добрите решения за всички е по-бързото и качествено въвеждане на Open banking-a. Чрез него всеки ще може да прави това, в което е най-добър. Банките да дават сигурност на хората за парите им, а финтехът да измисля находчиви начини да обработва данните и да подобрява предлагането на по-качествени услуги за клиентите на банките, които вече ще са и негови клиенти. По този начин балансът няма да се наруши, а двете страни на една монета, както до скоро се смятаха банките и финтеха, ще започнат заедно да удовлетворяват нуждите на клиентите си. Към днешна дата това звучи утопично, но е оптималният вариант от гледна точка на клиента.   - Защо MFG подкрепя за поредна година Investor Finance Forum? 

Investor Finance Forum е сред най-значимите събития за финансовата индустрия в България и всяка година очакваме с интерес професионално организираните дебати по редицата ключови и актуални теми от сектора. Като група, която е част от финансовата система вече 17 години, за MFG и iuvo в частност е напълно естествено да подкрепя всяка възможност за среща и дискусии, в които могат да се родят и дори да се сблъскат идеи, да се споделят добрите практики и опита, да очертаем заедно бъдещето на финансовите услуги.

Генерални партньори на конференцията са Fibank и Аурубис България. Основни партньори на събитието са Management Financial Group, Алтерко АД, ЕЛАНА Финансов Холдинг и Сирма. Събитието се организира с подкрепата на Amundi Asset Management, Compass Invest, Българска фондова борса, Johnnie Walker, хипермаркети HIT Max и онлайн супермаркет Shop.Gladen.bg и Девин ЕАД. Официален автомобилен партньор на събитието е PORSCHE SOFIA IZTOK|VW.

Институционални партньори на Investor Finance Forum са Френско-българска търговска и индустриална камара, Германо-Българска индустриално-търговска камара, Българска стартъп асоциация(BESCO), Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Betahaus Sofia, CEED Bulgaria, Sofia Tech Park, Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) и Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

Медийни партньори са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. BGLOBAL и „Мениджър Нюз“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:46 | 03.11.22 г.
fallback
Още от Пазари виж още