След засилените проверки на небанковите кредитни институции Комисията за защита на потребителите (КЗП) е започнала проверка и на договорите за потребителски кредити в банковия сектор. Комисията е извършила проверки на договорите на всички банки на територията на страната, съобщават от държавния орган. Във всички изследвани договори са открити неравноправни клаузи, както и нелоялни търговски практики.
КЗП препоръчва на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите.
Сред основните нарушения при отпускането на потребителски кредити от банките са:
– Събиране на непрозрачни такси и комисиони: включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисиони, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит.
– Ограничения върху правото на отказ: задължаване на потребителя да спазва специфични и едностранно наложени от банката процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ.
– Обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права: въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
– Нарушение на принципа за уведомяване на потребителя: липсата на задължения за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.
– Несправедливи условия за предсрочна изискуемост: невъзможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
– Ограничаване на възможността за електронна комуникация: необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.
За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите ще бъдат наложени имуществени санкции за всяко нарушение. Ако в рамките на поставения срок банките не изпълнят препоръките, КЗП има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките.
Преди седмица КЗП обяви, че завежда колективни искове срещу фирми за бързи кредити заради неотстранени неравноправни клаузи, но без да посочва кои са конкретните фирми нарушители.


Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО
Леденият парк на София тази зима ще бъде с още по-голяма площ
Борисов вече и в TikTok, надява се Бюджет 2026 да се внесе скоро ВИДЕО
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026