След засилените проверки на небанковите кредитни институции Комисията за защита на потребителите (КЗП) е започнала проверка и на договорите за потребителски кредити в банковия сектор. Комисията е извършила проверки на договорите на всички банки на територията на страната, съобщават от държавния орган. Във всички изследвани договори са открити неравноправни клаузи, както и нелоялни търговски практики.
КЗП препоръчва на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите.
Сред основните нарушения при отпускането на потребителски кредити от банките са:
– Събиране на непрозрачни такси и комисиони: включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисиони, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит.
– Ограничения върху правото на отказ: задължаване на потребителя да спазва специфични и едностранно наложени от банката процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ.
– Обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права: въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
– Нарушение на принципа за уведомяване на потребителя: липсата на задължения за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.
– Несправедливи условия за предсрочна изискуемост: невъзможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
– Ограничаване на възможността за електронна комуникация: необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.
За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите ще бъдат наложени имуществени санкции за всяко нарушение. Ако в рамките на поставения срок банките не изпълнят препоръките, КЗП има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките.
Преди седмица КЗП обяви, че завежда колективни искове срещу фирми за бързи кредити заради неотстранени неравноправни клаузи, но без да посочва кои са конкретните фирми нарушители.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Как Грузия се превърна в задната врата на Русия
Времето днес: Облачно и на места с превалявания от дъжд
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?