В хода на преминалото бързичко окончателно обсъждане на държавния бюджет за 2025 г. беше одобрено и създаването на верига държавни магазини, които да се борят с високите цени на хранителните стоки и други от първа необходимост. Текстът обаче е максимално обтекаем, и оставя читателя с повече въпроси, отколкото отговори, коментира Адриан Николов, старши икономист в Института за пазарна икономика.
Именно тези въпроси ще зададем тук.
Приетият текст предполага да се създаде търговско дружество със 100% собственост на Министерство на земеделието и храните, което да търгува „с хранителни и други продукти от първа необходимост“; звучи като да е оставена отворена вратата да се продават не само храни, но да речем и лекарства. Залага се търговската надценка – максимум 10%, както и се създава изискване да се продават стоки от приоритетно български производители. Капиталът на дружеството е 10 млн. лв., срокът за създаването му – месец от приемането на бюджета.
Мотивите към приетото предложение са изпълнени с доста цветист език – четем за нуждата от пресичане на „спекулата и прекупвачите, веригите и картелите“ чрез проникване дори и в най-малките населени места. Авторите допускат и положителен ефект на пазара на труда, тъй като новите магазини се очаква да наемат местни хора от бюрата по труда. Извън вече посочените неща, остават отворени редица въпроси.
Къде ще се помещават тези магазини? В обсъжданията често се споменаваха пощите като потенциална локация, но липсват в окончателния текст. Магазините, които продават храни трябва да отговарят на редица изисквания и да се съобразяват с широк набор от регулации (на които пощите със сигурност не отговарят). Намирането, оборудването и поддръжката на такива пространства, особено в малките населени места ще е сериозно предизвикателство.
Кой ще работи в тях? Смело е да допуснем, че хора, които днес са в бюрото по труда, ще са в състояние да отговорят на потребностите на съвременните условия на търговия – снабдяване, поддръжка на електронни системи със стока, счетоводство. Колкото по-дълбоко е планираното проникване на държавната верига, толкова по-голям е кадровият проблем, а отмъкването на добре платените кадри на установените вериги не изглежда много вероятно.
Кой ще снабдява стоките? За разлика от търговците на пазара, които могат да избират свободно доставчиците си, публичните организации имат задължение за провеждане на обществени поръчки. Тоест, за да се докара асортимент, сравним с този на търговска верига, ще трябва да се проведат стотици поръчки и да се намерят подходящи изпълнители, които да могат да захранят мрежата. Остава отворен въпросът дали може да се намери българско производство при част от стоките, където днес на пазара доминира внос. Не е нужно да споменаваме и създадените чудесни възможности за корупция.
Ще има ли печалба? Заложените 10% надценка трябва да могат да платят за наема на търговска площ и заплатите на служителите, което изглежда практически невъзможно. В противен случай ще се наложи държавата да налива допълнителни средства в субсидирането на ниските цени на предлаганите в тези магазини стоки, за сметка на вече силно раздутите държавни разходи.
Как се запазва конкурентната пазарна среда? Намесата на държавата на който и да било пазар създава съмнения за конкуренцията в него; в този случай пряко заявеното намерение е промяна в условията с цел намаляване на цените на храните. Комисията за защита на конкуренцията ще трябва доста подробно да разгледа дали търговска верига, зад която седи цялата финансова мощ на държавата и декларира, че иска да се занимава с дъмпинг не е нелоялен играч.
Ще стигнат ли парите? Капиталът на новата държавна верига е 10 милиона лева. Доколкото не знаем какъв ще е броят на магазините, какво точно ще се продава в тях и колко ще са работещите, не можем да знаем дали такава инвестиция ще е достатъчно. Изграждането на верига, която да има някакво видимо влияние на хранителния пазар и да конкурира съществуващите обаче би струвало десетки, та дори и стотици пъти повече, което, разбира се, ще бъде щедро финансирано от бюджета.
През следващите няколко месеца тези въпроси постепенно ще трябва да намерят своите отговори, стига държавната верига магазини изобщо да се материализира. Редно е да напомним, че имаше опит за подобна намеса на друг „проблемен“ пазар преди няколко години, този път чрез създаване на верига държавни бензиностанции. До отварянето на дори една такава обаче така и не се стигна. Аналогично, възможно е и държавните магазини да изчезнат в момента, в който високите цени на храните бъдат изместени в публичния разговор от следващата тема на деня – и това е най-добрият възможен сценарий.
преди 1 месец До: evlogi - Да построиш бензиностанция и ГСМ склад към нея струва около 500 пъти по-скъпо отколкото да инсталираш един 2-футов хладилен контейнер като малък склад-магазин за пакетирани храни, до всеки пощенски клон, и да назначиш двама млади хора да го обслужват, вкл. да разнасят пратки с храни и лекарства по домовете на стари и болни хора в населеното място. Това е причината зле обмислената и още по-зле стартиралата - а иначе чудесна идея за държавни бензиностанции, да не заработи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: evlogi - Прочетох въпросите много добри и им отговорих още по-добре. Имам пракрасно понятие за това което говоря, тъй като от 40 години се занимавам с търговия, за разлика от теб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: doba -- Не знам за какъв масраф говориш. Проектът стартира с 10 млн. лв. които при заложена 10% печалба и очакван гигантски оборот от около 2,700 пункта / пощенски клона в страната , ще се изплатят само за няколко месеца, след което ще продължат да пълнят бюджета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: grainis, и *КОЙ ще плаща масрафа?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Не е ли по-добре да сложите парите в печката и директно да ги изгорите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: grainis Ми личи си,че понятие си нямаш за какво говориш.Поне да беше прочел въпросите в статията.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Не си струва изобщо да се коментира тази щуротия.Ще направят една компания, ще назначат десетина-двайсет наши хора, които ще получават няколко години заплати, нищо няма да свършат и ще я ликвидират.Точно както стана с компанията за създаване на държавните бензиностанции. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец grainis- В-к Капитал : "Мърлява пощальонка, в мрачна стаичка, пълна с ПАЯЖИНИ, кашони и пакети, увива в СТАР ВЕСТНИК парченце сиренце на престарял дядо, в СЕДЕМ ЧАСА сутринта" - абе ГЬОБЕЛС пасти да яде! ПАК КАЗВАМ - до всеки Клон се поставя оборудван, светъл и стерилно-чист Хладилен Контейнер пълен с ГОТОВО-ПАКЕТИРАНИ СТОКИ, в който ще може да се пазарува директно, или от него пощальоните да разнасят предварително заявени пакети с храни и лекарства директно до домовете на стари и болни хора ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Пощите имат ~2,700 Клона, от тях ~2,400 - в СЕЛАТА - много от тях без магазин. Ще се доставят напълно обрудвани, стерилно-чисти хладилни контейнери за продажба на пакетирани стоки, ще се наеме млад, чист, усмихнат и компетентен персонал, ще се ползват съществуващите регионални логистични центрове на пощите за доставка директно от фермите, пакетиране и експедиция на храни и лекарства до клоновете или директно до домовете на стари и болни хора. КОЕ от това не рзбрахте ? Идеята е ПРОСТО БРИЛЯНТНА. отговор Сигнализирай за неуместен коментар