Националната агенция за приходите (НАП) установи нарушения в 479 търговски обекта при проверка на повече от 1500 заведения в планинските ни курорти. Данъчни нередности във всеки трети обект са констатирани в рамките на зимната контролна кампания от служителите на „Фискален контрол“, която започна на 3 януари, съобщи НАП.
Проверени са заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово. Разкритите от фискалните инспектори нарушения са: неиздаване на касови бележки; разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата; документи за продажба, неотговарящи на изискванията, погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години.
Заради констатираните нарушения на 453 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 14 предстои да бъдат санкционирани, а 57 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване.
В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. По този начин те са проследили постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди.
При проверките се е включвал и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 243 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%. В 59 от проверените търговски обекта на клиентите не е издадена касова бележка и това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“.
От НАП съветват, че ако потребител не получи фискален бон при заплащане на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и целта на мярката е да се засили противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и да се гарантират потребителските права.
От приходната агенция напомнят, че за да се предпазят потребителите и техните права, НАП изработи електронна брошура, която разяснява защо е важно да се изисква документ за продажба.
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа