IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Данъчните установиха нарушения във всеки трети проверен обект в планинските курорти

От НАП са направили проверки на заведения, магазини и хотели по време на зимната контролна кампания

18:51 | 25.03.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Националната агенция за приходите (НАП) установи нарушения в 479 търговски обекта при проверка на повече от 1500 заведения в планинските ни курорти. Данъчни нередности във всеки трети обект са констатирани в рамките на зимната контролна кампания от служителите на „Фискален контрол“, която започна на 3 януари, съобщи НАП.

Проверени са заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово. Разкритите от фискалните инспектори нарушения са: неиздаване на касови бележки; разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата; документи за продажба, неотговарящи на изискванията, погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години.

Заради констатираните нарушения на 453 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 14 предстои да бъдат санкционирани, а 57 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване.

В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. По този начин те са проследили постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди.

При проверките се е включвал и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 243 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%. В 59 от проверените търговски обекта на клиентите не е издадена касова бележка и това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“.

От НАП съветват, че ако потребител не получи фискален бон при заплащане на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и целта на мярката е да се засили противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и да се гарантират потребителските права.

От приходната агенция напомнят, че за да се предпазят потребителите и техните права, НАП изработи електронна брошура, която разяснява защо е важно да се изисква документ за продажба.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:52 | 25.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Данъци и бюджет виж още

Коментари

Финанси виж още