fallback

Поскъпването на какаото вгорчава перспективите пред пазара на шоколад

Потребителите в Европа и Северна Америка купуват по-малко шоколад заради повишаването на цените

13:45 | 18.08.23 г.

Производители на шоколад като Hershey и Mondelez са изправени пред по-трудна среда за търговия през идната година, когато ще им се наложи да прехвърлят растящите цени на какаото върху разполагащите с по-ограничени средства потребители, които намаляват разходите си, пише Ройтерс.

Индустрията се радваше на високи печалби през последните няколко години, тъй като търсенето на шоколад се задържа въпреки повишаването на цените, но видени от Ройтерс данни показват, че тази тенденция може би върви към края си, след като цените на какаото достигнаха 46-годишен връх, а тези на захарта са близо до най-високото им ниво от над десет години.

Потребителите в Европа и Северна Америка вече трябваше да понесат ръстове на цените с около 20% през последните две години и започват да намаляват количеството шоколад, което купуват, показват данни на компанията за пазарни анализи Nielsen.

Потребителите „обикалят повече магазини с надеждата да намерят изгодни предложения“, каза миналия месец главният изпълнителен директор на Mondelez Дирк Ван де Пут.

Mondelez, която е производител на шоколадите Cadbury, очаква инфлацията при какаото и захарта да продължи. В отговор на това компанията предприема мерки, за да се предпази и да продължи да увеличава производството, допълни Ван де Пут.

„Повишаването на цените конкретно на захарта и на какаото е значително“, каза главният финансов директор на Mondelez Лука Зарамела през юли. „Говорим най-вероятно за увеличение с над 30%, ако погледнете последните 12 месеца, или дори повече, особено при какаото“, допълни той.

Но след над две години на по-високи цени търговците на дребно се възпротивяват и това води до битка, която излага на опасност маржовете и рентабилността на шоколатиерите, казват анализатори.

При една такава битка Mondelez преди време изтегли шоколадите Cadbury и Milka от рафтовете на белгийската верига супермаркети Colruyt, след като не беше постигнато съгласие за цените.

„Не зная дали ще съумеят да променят цените до каквото ниво пожелаят“, коментира анализаторът на Barclays Патрик Фолан.

Начало на забавяне на търговията

Производителите на шоколад разчитат на традиционната устойчивост на продукта им на ценовите ръстове. Mondelez повиши прогнозите си за ръста на годишните си приходи миналия месец, а Hershey увеличи прогнозите за печалбата си.

„Сега, когато цените са сто процента сигурни, очакваме обемът и приходите да нараснат, както и маржовете за Европа да се подобрят“, коментира Зарамела, след като Mondelez разреши спора си с Colruyt.

Но ръстът на обема от продажби на шоколад на Mondelez намаля значително тази година – от 14,8% на годишна база в четирите седмици до 25 февруари до 3,2 на сто в четирите седмици до 15 юли, въпреки че компанията запази ръстовете на цените в долния двуцифрен диапазон, показват данните на Nielsen.

Отделни данни показаха, че обемите от продажби на Hershey са намалели значително през същия период, когато компанията повиши цените.

„Виждаме, че клиентите започват да реагират повече, отколкото преди, бих внимавал много с повишаването на цените“, казва Дан Садлър, експерт по сладки изделия в американската компания за пазарни анализи IRI. „Виждаме, че клиентите започват да купуват по-малко“, допълва той.

Barry Callebaut, най-големият производител на шоколад в света, доставящ на повечето големи компании, включително Nestle, не очаква ръст на обема от продажби тази година. Миналия месец компанията обяви, че обемите са намалели с 2,7% през деветте месеца до 31 май.

В същото време „частните марки“ шоколад, които са на по-ниска цена, продължават да увеличават пазарния си дял.

В САЩ обемът от продажби на частни марки е нараснал с близо 9% в годината до средата на юни въпреки почти двуцифрения ръст на цените, сочат данни на IRI.

Вече обявеното повишаване на цените до края на 2023 г. при Hershey ще бъде „във високия едноцифрен диапазон“, а следващата година то ще бъде в „ниския едноцифрен диапазон“, каза главният изпълнителен директор Майкъл Бък през юли.

Базираната в Пенсилвания компания се надява, че със забавянето на темпа на покачване на цените обемите ѝ от продажби ще обърнат настоящата си низходяща тенденция. Тя се надява да използва автоматизацията, за да задържи ниски производствените разходи.

Rabobank съобщава, че ценовият натиск в Западна Африка може да се запази и догодина заради климатичното явление Ел Ниньо и липсата на алтернативни производители, които могат да повишат производството бързо.

През последните две години водещите страни производителки на какао Кот д'Ивоар и Гана трябваше да се справят със суша, прекомерни дъждове и болест по растенията. Те произвеждат две трети от какаото в света, а ръководителите на страните не успяват да помогнат на фермерите да се справят с климатичните условия. Програмата „Доходи за живот“ от 2019 г. се оказва неефективна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:50 | 18.08.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още