fallback

Може ли Тейлър Суифт да компенсира ефекта върху климата от частните си самолети?

Тя купува въглеродни компенсации, но това не е достатъчно

16:45 | 14.04.24 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Тейлър Суифт ще се върне отново на сцената следващия месец за европейската част на изключително успешното си турне, носещо името Eras. В тази връзка тя отново ще пропътува хиляди километри с частния си самолет, преминавайки през Париж, Стокхолм и Лисабон, пише Bloomberg.

Тъй като тези пътувания са вредни за околната среда на фона на задълбочаващото се изменение на климата, милиардерката прави същото като други популярни богати лица като Джеф Безос и Бил Гейтс – купува си въглеродни компенсации.

Твърди се, че певицата е закупила над два пъти повече кредити, необходими за компенсиране на всички пътувания преди началото на турнето ѝ през март 2023 г. На теория това означава, че използването на частните самолети на попзвездата е повече от въглеродно неутрално - то е въглеродно отрицателно, което е от полза за околната среда.

Ясното отчитане на тази практика обаче се усложнява от реалността на пазара на въглеродни емисии - противоречив инструмент в борбата с изменението на климата. Привържениците му твърдят, че той е необходим, за да се насърчат хората и компаниите да компенсират неизбежния си отпечатък върху природата. Други твърдят, че пазарът не е достатъчно прозрачен и има големи различия в качеството на кредитите.

Барбара Хая, директор на Проекта за търговия с въглеродни емисии в Бъркли, и Жил Дюфрейн, ръководител на политиката за глобалните въглеродни пазари в Carbon Market Watch, разясниха защо Суифт и други милиардери купуват тези компенсации и какви са нюансите на все още зараждащия се пазар.

Как работи пазарът на въглеродни компенсации?

Някой създава проект, който има за цел да намали количеството парникови газове в атмосферата чрез предотвратяване или отстраняване, и го финансира чрез продажба на кредити.

Проектите, които варират от технологично интензивно улавяне на въглеродни емисии до предполагаемо "спасяване" на дървета, се проверяват от регистри на трети страни, като American Carbon Registry и Gold Standard, преди да бъдат включени в списъка и продадени като кредити. Всеки от тях представлява един метричен тон въглерод, така че ако даден проект продава 50 кредита, той е предназначен да предотврати или премахне 50 тона въглерод от атмосферата.

Веднъж закупен, кредитът може да бъде продаден отново, докато не бъде "пенсиониран", което означава, че е използван за компенсиране на емисиите. Обществеността може да види кой проект е закупен и от кого, само след като това се случи.

Може ли обществеността да види някой от кредитите на Тейлър Суифт?

Засега няма данни поп звездата да е "пенсионирала" някой от своите кредити. Това се вижда в базата данни на Калифорнийския университет в Бъркли, която проследява емисиите и пенсиониранията в няколко от най-големите доброволни регистри за въглеродни кредити. Няма данни за нищо, свързано с Тейлър Суифт, до края на 2023 г. - последната дата, за която има информация.

Има няколко причини, поради които кредитите на поп звездата може да не се появят тук - тя може да ги е купила другаде, да не ги е пенсионирала все още или да е избрала да се запише като "Анонимна".

Продуцентът на Суифт, Три Пейн, не е отговорила на многобройните искания допълнителна информация относно кредитите, които певицата е закупила.

Колко въглероден диоксид отделят самолетите ѝ?

Двата самолета на Тейлър Суифт, и двата Dassault Falcons, са прекарали 364 часа във въздуха миналата година, отделяйки около 1216 метрични тона въглероден диоксид, според данни, предоставени на Bloomberg от компанията за проследяване на авиацията JetSpy. Това се равнява на годишните емисии на около 81 средностатистически американци. (По-рано тази година самолетът Dassault Falcon 900 на Суифт е преминал в ръцете на дружество с ограничена отговорност, регистрирано в Мисури, според данни на Федералната авиационна администрация).

Суифт би трябвало да закупи поне 2433 кредита, за да покрие повече от два пъти въглеродните емисии, отделени от двата ѝ самолета през миналата година.

Какъв е проблемът с въглеродните кредити?

Експертите твърдят, че пазарът на въглеродни компенсации е непрозрачен, фрагментиран и нерегулиран, а някои кредити на практика не допринасят за забавяне на последиците от изменението на климата.

"Ако някой - компания, заможен човек, авиокомпания - каже, че купува въглеродни кредити, това на практика е безсмислено, освен ако не каже кои кредити е купил или купила", казва Хая.

Въпреки че всеки кредит трябва да представлява един тон въглероден диоксид, предотвратен или отстранен от атмосферата, според Дюфрейн те обикновено представляват "много по-малко". В някои случаи е необходимо да закупите 10 пъти повече кредити, за да покриете успешно емисиите си, посочват експертите.

Хая и Дюфрасне са съгласни, че като минимум потребителите на въглеродни кредити трябва да споделят какво точно са закупили: какъв проект, коя година, какъв регистър и каква надлежна проверка са извършили, за да гарантират качеството им.

През октомври в Калифорния беше приет нов закон, който изисква всяка организация, която купува или използва доброволни въглеродни компенсации, да оповестява ежегодно къде е закупила кредитите, както и името на проекта, идентификационния му номер, вида и местоположението му. Барбара Хая казва, че не е ясно дали това се отнася за физически лица или само за компании, но заяви, че това е част от по-широк натиск за повече прозрачност от страна на тези, които говорят за неутрализирането на своя въглероден отпечатък.

Колко струват тези компенсации?

Цената на кредитите варира значително. Бил Гейтс заяви, че през 2021 г. е плащал по 600 долара на тон за кредити от швейцарската компания Climeworks. Междувременно Леонардо ди Каприо беше наречен "първият въглеродно неутрален гражданин на Америка" преди повече от 20 години, след като работи с британската фирма Future Forests, която купува въглеродни кредити от горски проект в Мексико само за 13 долара на тон, според годишния доклад на проекта за 2002-2003 г.

Скъпият проект не гарантира непременно качество, но евтиният проект определено е червен флаг, посочва Хая, която изучава пазара от две десетилетия.

"Често ниските цени са индикация, че финансирането не е достатъчно, за да даде възможност наистина да се постигне заявеното намаляване на емисиите", изтъква тя. "Бих била наистина предпазлива по отношение на евтините проекти."

Кои милиардери са критикували пазара?

Гейтс, например, постави под въпрос надеждността на този пазар. "Досега той не е използвал пазари на въглеродни емисии или кредити на трети страни, защото не ги е смятал за достатъчно надеждни или строги", заяви говорител на милиардера в имейл.

Вместо това той е похарчил "милиони долари" за закупуване на компенсаторни кредити за отстраняване на въглеродни емисии директно от Climeworks, която е сключила договори и с Microsoft Corp., JPMorgan Chase & Co и UBS Group AG, наред с други. Climeworks използва технология за директно улавяне на емисии във въздуха, за да отстранява въглероден диоксид от атмосферата, въпреки че в момента има договори за отстраняване на много повече CO2, отколкото е изпълнила.

Други компании са се сблъсквали с проблеми, след като са направили някои смели твърдения. Бившият главен изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър си партнира с компания за компенсиране на въглеродните емисии, наречена Aspiration, за да превърне новия дом на Лос Анджелис Клипърс в "най-устойчивата арена в света". Оттогава насам те са прекъснали отношенията си, а Министерството на правосъдието и Комисията за търговия със стокови фючърси разследват дали Aspiration е подвела клиентите си за качеството на своите компенсации.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:31 | 14.04.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още