IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ски индустрията търси нови терени, за да неутрализира заплахата от климатичните промени

Планински ски курорти се диверсифицират, тъй като все повече писти в САЩ и в Европа става неизползваеми в разгара на сезона

19:18 | 11.02.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В малък магазин за поправка на ски на бреговете на езерото Тахо в Северна Калифорния служителите отпращат клиенти, които искат да поправят блейдовете си за зимния сезон.

„Мога да взема парите ви и да поработя върху тях“, казва служител в Tahoe Dave’s. „Но какъв е смисълът, когато ще се натъкнете на скали утре. Върнете се, когато има сняг“, допълва той.

В САЩ и Европа климатичните промени принуждават ски индустрията да се приспособява. В момент, когато температурите в света достигат нови рекорди, по-малкото количество сняг и топящата се снежна покривка принуждават индустрията за милиарди долари да преосмисли как може да задържи клиентите, които плащат скъпи билети за лифт, екипировка и настаняване.

Макар че снеговалежът през последно време позволи на много писки в Тахо да отворят отново, затварянията стават по-чести във върховия сезон в западната част на САЩ, който продължава от края на ноември до началото на април. Много отворени писти са осеяни със скали и лед и това ги прави подходящи само за най-умелите скиори.

В САЩ водещи оператори се разширяват към все по-високи терени и в различни региони и планински вериги и се диверсифицират от карането на ски. Vail Resorts и Alterra, две от американските ски компании с най-голям брой курорти, сега притежават голям портфейл от хотели и рекламират планинските си комплекси като места, където хората могат да се наслаждават на дейности на открито през цялата година.

„Тези курорти не са малките градове, в които никой не ходи извън сезона – сега много популярно е планинското колоездене“, казва Дарси Рен, вицепрезидент на подразделението за устойчиво развитие на Alterra. „Полагаме големи усилия да удължим сезона, хората могат да се катерят, да скачат на въже, да посещават семейни приключенски лагери“, допълва тя.  

Alterra продължава да залага много на ски бизнеса, но той се превръща в бизнес на планински курорт“, казва още Рен.

За разлика от САЩ, където големи компании управляват цели курорти, в Европа оператори на лифтове обикновено контролират лифтовете и ски склоновете, а ресторантите и местата за настаняване често са притежавани от отделни компании.

Но в Алпите и на Апенините в Италия бизнесът също трябва да се бори с по-оскъден снеговалеж и предприема същия подход, като добавя летни занимания като катерена и планинско колоездене, както и изгражда зони за детски игри, за да се възползва от планинските пейзажи.

Оператори на лифтове в италиански курорти като Монте Чимоне инвестират усилено в инсталации за изкуствен сняг. Около 90% от склоновете в Италия разчитат на изкуствен сняг спрямо 54% в Швейцария и 40% във Франция, сочат данни на Асоциацията на лифтовете в Швейцария.

Въпреки усилията курортите на Апенините продължават да усещат натиска. „Те нямат чудесен сезон, но не е толкова зле, колкото миналата година“, коментира Валерия Гези, президент на асоциацията на италианските оператори на лифтове Anef.

Американските курорти дори в ски районите с голяма надморска височина, също засилват капацитета си за производство на сняг.

Jackson Hole Mountain Resort в щата Уайоминг инвестира усилено в производство на сняг през последните десет години. Сега курортът може да доставя сняг до около една трета от пистите си.

Но курортът беше принуден да отмени ежегодното си състезание по екстремни ски и сноуборд миналия месец. Пистата нямала достатъчно дълбок сняг за провеждане на състезанието, казват служители.

„Годината беше тежка за по-голямата част от ски индустрията“, коментира Андрю Уей, говорител на JHMR.

Въпреки климатичните предизвикателства рекордните 65,4 млн. посещения на американски склонове от скиори и сноубордисти са били отчетени през 2022-2023 г., сочат данни на Националната асоциация на ски областите. Това е ръст с 6,6% спрямо предходния сезон.

Vail и Alterra са предложили предплатена сезонна карта, която осигурява достъп до всички ски писти на компаниите на намалени цени, осигурявайки на бизнеса надеждни приходи и стабилен поток от посетители, дори когато недостатъчна снежна покривка не позволява каране на ски на някои от пистите.

С 2,4 млн. гости, които са резервирали предварително места за настаняване в 41 курорта в САЩ, Европа и Австралия този сезон, предсезонния пропуск е бил опит за „промяна на динамиката“ да „сме ръководени от времето“, казва говорител на Vail.

„Можем да разчитаме на тези приходи преди сезона. Това ни дава малко по-добро усещане, че все някой ще посети някои от курортите ни“, допълва Рен от Alterra.

Vail разширява портфейла си в Европа. През ноември компанията купи оператора на курорта в Кранс-Монтана в Швейцарските Алпи след придобиването на друг швейцарски курорт през 2022 г.

Но Европа едва ли ще осигури на американските компании убежище от климатичните промени. Средните температури в алпийските области са нараснали с почти 2 градуса по Целзий спрямо прединдустриалните нива, сочат данни на Изследователския център за алпийските екосистеми. Това е много над дългосрочното глобално нарастване от поне 1,1 градуса по Целзий.

Някои от американските компании признават, че растящите температури в крайна сметка ще обезсмислят някои от най-агресивните дейности по производство на сняг.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 11.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Спорт виж още

Коментари

Финанси виж още