IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българският производител залага на стратегия - по-силен бранд, а не по-ниски цени

Изместването на производството близо до пазара като концепция не може да се осъществи масово, казва  Илина Лилова, главен оперативен директор във "Фикосота"

22:39 | 25.08.22 г.

Проблемите с недостига на суровини и с веригите на доставки са непрекъснати от две години и половина насам и ако преди фокусът е бил върху стратегически решения за по-ефективни продукти на най-добрата цена, то сега борбата е как да се направи продукт, като се търсят алтернативни доставчици и количества суровини. Това каза Илина Лилова, главен оперативен директор във "Фикосота", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Най-несигурни са суровините, идващи от Далечния Изток, например палмовото масло, 80% от което идва от Индонезия и Малайзия. Липсата му засяга цялата производствена верига, защото е изходна суровина за индустрията. "Натрупването на проблеми - всички тези забавяния ...липсата на контейнери, доведе до ситуация в целия свят, когато борбата беше за суровини, а не за цени", посочи събеседникът.

Все пак през "последните месец-два се наблюдава известно облекчение" и надеждите са, че ни очаква по-добро бъдеще, каза Лилова.

"Започнахме да се научаваме да живеем в тази ситуация. Covid кризата вече стана част от нормалния ни живот. Войната също много повлия на веригата за доставки, но вече по някакъв начин ефектът a е интегриран", коментира тя.

"Ако гледаме България в рамките на Европейския съюз и на фона на нашите съседи, ние сме в изключително неконкурентна ситуция. Вносът на продукти от Турция е нараснал изключително много", подчерта мениджърът.

„Хубавото в нашия бизнес е, че е бизнес с брандирани стоки. Хората избират брандовете и какво стои зад тях - гаранцията им за качество. Така че, стратегията ни е по-скоро да направим брандовете си по-силни, отколкото да правим продуктите си по-евтини", коментира Лилова.

Изместването на производството близо до пазара като концепция не може да се осъществи масово и зависи от конкретния бизнес сектор, обясни събеседникът.

По думите ѝ суровините, от които зависи химическата индустрия - изкопаеми природни ресурси като петрола и содата, които са основни за производството, както и палмовото масло, което идва от Далечния Изток, не могат да бъдат преместени. Но има нова тенденция, която тя вижда в сектора: "По-скоро ще има диверсификация. През последните години имаше окрупняване на производства за намаляване на логистични и производствени разходи. Очаквам, че малките производители, които досега не бяха предпочитани заради своята неконкурентоспособност и масово фалираха, сега ще продължат да съществуват. Защото потребителите на ресурси ще искат диверсификация на своите източници и ще бъдат склонни за част от доставките да платят по-висока цена", каза гостът.

Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:36 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още