IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Слабото представяне в Китай засенчи добрия отчет на Apple

Компанията прогнозира по-слаби приходи заради проблемите в азиатската страна

08:49 | 02.02.24 г.
Снимка: Jeenah Moon/Bloomberg
Снимка: Jeenah Moon/Bloomberg

Американският технологичен гигант Apple прогнозира спад в продажбите на iPhone и се прицелва към общи приходи за настоящото тримесечие с 6 млрд. долара под очакванията на анализаторите, след като бизнесът ѝ в Китай понесе удар, предава Ройтерс.

Това засенчи приходите и печалбата за първото фискално тримесечие, които надминаха прогнозите на анализаторите, подкрепени от растежа на iPhone. Новината изпрати цената на акциите на Apple с 3% надолу по време на следборсовата търговия.

Резултатите потвърдиха опасенията на някои анализатори, че емблематичният продукт на Apple губи позиции на ключовия азиатски пазар, където потребителите купуват сгъваеми модели и телефони от Huawei, захранвани с чип, произведен в Китай.

„Китай е най-конкурентният пазар на смартфони в света и това не се е променило“, коментира изпълнителният директор на Apple Тим Кук в интервю за Ройтерс. Той посочва, че продажбите на iPhone там са намалели със "среден едноцифрен" процент през тримесечието до края на декември, като се вземат предвид валутните колебания.

„В Китай Apple е изправена пред по-конкурентни предизвикателства не само заради Huawei, но и заради сгъваемите устройства, които са много популярен и бързо развиващ се сегмент в Китай, а както всички знаем, Apple все още няма сгъваемо устройство“, коментира анализаторът от IDC Набила Попал.

Apple твърди, че приходите ѝ от продажби в Китай за тримесечието до края на декември са достигнали 20,82 млрд. долара, което е под прогнозата на анализаторите за 23,53 млрд. долара по данни на LSEG.

Приходите за настоящото тримесечие ще бъдат с поне 5 млрд. долара по-малко спрямо година по-рано, когато компанията продаваше iPhone бързо, за да попълни запасите, изчерпани от спирането на фабриките заради Covid, коментира главният финансов директор на Apple Лука Маестри.

Думите на Маестри предполагат прогноза за приходи от около 90 млрд. долара и приходи от продажби на iPhone за около 46 млрд. долара през фискалното второ тримесечие, което завършва през март. Wall Street очаква близо 96 млрд. долара общи приходи и 50 млрд. долара приходи от продажби на iPhone, които достигнаха 51 млрд. долара през същото тримесечие на 2023 г.

Това би го направило най-слабото второ фискално тримесечие за продажбите на iPhone след широко разпространените блокади заради Covid през март 2020 г.

За първото фискално тримесечие, приключило на 30 декември, Apple отчете приходи от продажби в размер на 119,58 млрд. долара и печалба на акция от 2,18 долара, като и двете суми надминаха очакванията на анализаторите съответно за приходи от продажби от 117,91 млрд. долара и печалба от 2,10 долара на акция.

Приходите от iPhone са достигнали 69,70 млрд. долара през тримесечието, нараствайки с 6% на годишна база, като надминаха средната прогноза за 67,82 млрд. долара. Това се случи благодарение на силата на новата серия iPhone 15. Общата база от инсталирани устройства на Apple достига 2,2 млрд. спрямо 2 млрд. година по-рано.

„Имахме особено силен двуцифрен ръст на iPhone на развиващите се пазари отвъд Китай“, каза Кук.

Огромна възможност

Въпреки че резултатите на Apple разочароваха, двама други технологични гиганти – Amazon и Meta Platforms – отчетоха тримесечни резултати, които доведоха до скок на цената на акциите им.

Microsoft засенчи Apple през януари, заемайки позицията най-високо оценена компания в света, докато инвеститорите гледат на Apple като на изоставаща в надпреварата с изкуствения интелект сред големите технологични играчи.

В останалата част на Азия, отвъд Китай и Япония, приходите от продажби на Apple са достигнали 10,16 млрд. долара, над прогнозата на анализаторите. Кук твърди, че продажбите на iPhone са записали исторически връх в Южна Корея, откъдето е дългогодишният конкурент Samsung Electronics.

Най-голямата област на растеж на Apple през фискалното първо тримесечие е бил бизнесът ѝ с услуги, който включва Apple TV+, iCloud и App Store. Неговите приходи от продажби са се увеличили с 11 на сто до 23,12 млрд. долара, което се оказа малко под очакванията на анализаторите.

App Store също така е изправен пред предизвикателства в Европа, където през март ще влезе в сила нов закон, който позволява на разработчиците да пропускат комисионата, изисквана от Apple, и да позиционират алтернативни магазини за приложения в iPhone.

Продажбите на Mac за първото тримесечие са се увеличили леко до 7,78 млрд. долара, в съответствие с очакванията на анализаторите. Приходите от продажби на iPad пък са се сринали с 25 на сто до 7,02 млрд. долара, което е малко под целта на Wall Street.

Сегментът с носими устройства на Apple, който включва AirPods и Apple Watch, е записал спад на приходите до 11,95 млрд. долара, след като директорите на компанията предупредиха за слабо търсене. Сумата все пак успя да надскочи леко прогнозите.

Очилата Vision Pro ще бъдат включени в този сегмент през следващите тримесечия, макар че анализаторите не очакват те да донесат значителни приходи в близките няколко години.

Няколко модела Apple Watch бяха в центъра на правен спор с производителя на медицински устройства Masimo и бяха изтеглени за кратко от пазара, преди Apple да премахне функциите за мониторинг на кислорода в кръвта, за да се съобрази със законовите решения и да продължи да продава устройствата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:59 | 02.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още