Автомобилни и технологични гиганти, които ще покажат иновациите си на търговското изложение CES в Лас Вегас следващата седмица, могат да очакват купища въпроси на тема, която обичайно не е централна за събитието, фокусирано върху потребителите – митата, предава Ройтерс.
Това е една от най-големите срещи в САЩ на производители, анализатори и доставчици и ще се случи само дни преди встъпването в длъжност на новоизбрания президент Донлад Тръмп. Той обеща да наложи големи мита върху вноса от Канада, Мексико, Китай и други търговски партньори на САЩ. Това породи опасения за увеличаване на разходите както за бизнеса, така и за потребителите.
„Това ще бъде гореща тема“, коментира стратегическият консултант Дебора Вайнсуиг, главен изпълнителен директор на Coresight Research. По думите ѝ предложените мита са се появили в почти всеки разговор, който е имала с клиенти преди CES. „Това ще е нещо, с което висшият мениджмънт определено ще трябва да се заеме“.
CES 2025, преди известно като Consumer Electronics Show, ще се проведе между 7 и 10 януари и се използва за дебютирането на продукти, вариращи от нови автомобилни технологии до странни устройства, както и за показване на нови начини за използване на изкуствения интелект (AI). Сред акцентите тази година е речта на главния изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг.
Въпреки че AI все още е модна тема на изложението, въпросът за митата ще бъде в центъра на вниманието по време на политическите сесии, пресконференциите и в кулоарите.
Компаниите може да бъдат помолени да сменят доставчици и да преместят производството си в Съединените щати, за да смекчат смущенията във веригата за доставки. Такива ходове биха отнели време и няма да са евтини, твърдят анализатори.
Honda например изпраща 80% от мексиканското си производство на американския пазар. Тя предупреди, че ще трябва да помисли за прехвърляне на производството, ако САЩ наложат постоянни мита за превозни средства, внасяни от страната.
Близо половината от новите коли, продавани в САЩ, както и значителна част от частите на останалите, се правят другаде, сочат данни на Edmunds. Европейските и американските производители на автомобили могат да загубят до 17% от комбинираната си основна годишна печалба, ако САЩ наложат мита за Европа, Мексико и Канада, сочи доклад на S&P Global.
Изключително бързо планиране
В допълнение към митата, Тръмп каза, че планира да започне да отменя политиките, които насърчават покупките на електромобили.
Много доставчици, които вече изпитват затруднения поради по-слабото от очакваното търсене на тези превозни средства, работят с изключително малки маржове и ще трябва радикално да адаптират структурата на разходите си тази година с оглед на потенциалните мита, коментира Феликс Стелмашек, глобален лидер на автомобилния и сектора за мобилност в Boston Consulting Group.
„Добавете към това несигурността във веригата на доставки и недостига на работна ръка и е ясно, че много доставчици са в тежко положение“, посочва той. „Планирането на сценария е в ускорен режим.“
Отвъд потенциалните мита, производителите на автомобили и техните поддоставчици – включително Honda, Toyota, Bosch и Continental – се очаква да разкрият новини, свързани с надпреварата им в разработването на автомобили със софтуерни подобрения, с технология за самоуправление и AI, който прави превозните средства по-лесни и по-безопасни за ползване.
Сред говорителите ще бъдат главният изпълнителен директор на Delta Air Lines Ед Басиан, главният изпълнителен директор на Volvo Group Мартин Лундстед, лидерът на Panasonic Юки Кусуми, както и лидерът на X Линда Якарино. Всяка индустрия вероятно ще се изправи пред въпроси относно митата.
„Как компаниите ще работят заедно от гледна точка на веригата за доставки?“, посочва консултантката Вайнсуиг. „Как ще смекчим нарастващите разходи? Може ли технологията да реши това? Все още има толкова много неща, които не са известни. Видяхме, че всеки се опитва да разбере всеки възможен сценарий.“


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри