fallback

Северноамериканските компании са направили рекордни покупки на роботи до края на юни

Производителите се борят с ограниченията на пазара на труда и търсят алтернативни решения

20:28 | 29.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Северноамериканските компании за закупили рекорден брой роботи през първата половина на тази година, докато се борят да запазят дейността в заводите и складовете си в условията на изключително ограничен пазар на труда и растящи разходи за заплати, предава Ройтерс.

Компаниите са поръчали рекордните 12 305 машини през второто тримесечие, равняващи се на 585 млн. долара. Това е с 25% повече спрямо същия период на миналата година, сочат данни, събрани от Асоциацията за напредваща автоматизация. В комбинация със силното първо тримесечие, пазарът на роботи в Северна Америка е записал най-доброто си първо полугодие досега, допълва групата.

„Компаниите трябва да изкарат продукта на пазара, ето защо се нуждаят“ от нова автоматизация, коментира Джеф Бърнстийн, президент на Асоциацията за напредваща автоматизация, известна още като A3.

Eaton Corporation например работи върху 150 роботизирани инсталации за следващата година и половина в своите заводи за електрическо оборудване в Северна Америка.

Мотивите компаниите да се стремят към подкрепена от роботи работна сила са очевидни при сегашния пазар на труда. При близо две отворени работни места за всеки безработен, работодателите наддават със заплати. Общите разходи за труд в САЩ, покриващи заплати и обезщетения, са се увеличили с 5,1% на годишна база през второто тримесечие – най-големия скок откакто Министерството на труда започна да следи показателя през 2001 г.

И все пак, ако роботите са предназначени да направят работниците по-продуктивни, това засега не е очевидно. Тези големи поръчки се появиха, когато производителността в САЩ спадна с най-големия си темп на годишна база през второто тримесечие, откакто правителството започна да го отчита през 1948 г.

Едно от потенциалните обяснения са изкривяванията, причинени от пандемията от Covid-19. Кризата доведе до огромни промени в работната сила, включително изтичане на работници по време на най-лошите дни. Сега те се връщат бавно към работните места. Нормално е служителите да бъдат по-малко продуктивни, ако се насочат към ново поприще или променят работното си място в досегашната си сфера.

Освен това, голяма част от последните увеличения на заетостта идват от сектори на услугите с по-ниска производителност, като отдиха и хотелиерството, което също може да прикрие подобренията, които роботите носят в други части на индустрията.

Бърнстийн от A3 също така твърди, че компаниите се нуждаят от време, за да внедрят напълно нови мащини, за да увеличат максимално своя потенциал. „Има крива на учене“, казва той.

Това е особено вярно в сектори, които възприемат изцяло нови технологии, като например насочването на автомобилната индустрия към електрически превозни средства. А3 е установила, че близо 60% от роботите, поръчани през второто тримесечие, са отишли при автомобилни компании.

Майк Чико, главен изпълнителен директор на FANUC America, американското подразделение на японския производител на роботи, прогнозира, че половината от продажбите му към автомобилни производители сега са свързани с новите заводи за електромобили.

„Всичко това са инвестиции в заводи, които няма да са готови и няма да заработят в следващите няколко години“, посочва той, така че не е изненадващо, че тези роботи все още не допринасят за по-голямата продуктивност.

Надпреварата за добавяне на роботи е част от ръста на инвестициите, тъй като компаниите се опитват да се справят със силното търсене, което остава такова, въпреки че Федералният резерв повиши лихвените проценти, за да овладее инфлацията.

Knapheide Manufacturing е сред компаниите, които инвестират в нови роботи, включително в нова производствена линия за каросерии за камиони, която е планирана за завод в Куинси, Илинойс, по-късно тази година. Новата линия ще използва роботи за подаване на стоманени части в рамките на автоматизиран процес по заваряване.

Майк Бови, инженерът, който съблюдава инсталацията, казва, че новите роботи трябва да помогнат за облекчаване на хроничния недостиг на заварчици. В момента Knapheide набира такива работници чак от Тексас.

„Винаги ще имаме нужда от толкова заварчици, колко можем да намерим“, коментира той, но допълва, че те могат да бъдат пренасочени към други производствени части на завода с 1500 работници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:21 | 14.09.22 г.
fallback