Продукти и пазари
Етропал АД, Етрополе е водеща фирма в производството на медицински изделия за еднократна употреба – консумативи за хемодиализа, системи за инфузия и трансфузия, спринцовки и инжекционни игли, интравенозни канюли, катетри и сонди, хирургични ръкавици, уринаторни и колостомни тръби, както и някои изделия за лабораторни цели. Компанията произвежда и ендопротези и инструменти за имплантиране.
Най-голям ръст през последните три години се наблюдава във физическия обем на продажбите на хемолинии, които според проспекта на дружеството са с най-голям коефициент на рентабилност.
Структура на продажбите:
| Броя |
30.06.2005 г. |
30.06.2006 г. |
30.06.2007 г. |
|
Броя |
Броя |
Изменение (%) |
Броя |
Изменение (%) |
| Диализатори |
58 140 |
73 609 |
27% |
172 823 |
135% |
| Хемолинии |
286 850 |
765 156 |
167% |
2 679 184 |
250% |
| Спринцовки |
2 371 020 |
11 767 650 |
396% |
5 606 500 |
-52% |
| Инфузионни системи |
173 750 |
292 619 |
68% |
90 200 |
-69% |
| Трансфузионни системи |
23 900 |
28 400 |
19% |
16 930 |
-40% |
| Стави |
36 |
231 |
542% |
212 |
-8% |
| Хирургични сетове |
767 106 |
819 697 |
7% |
1 672 700 |
104% |
| Палети |
- |
- |
- |
20 |
- |
| Хил. лв. |
30.06.2005 г. |
30.06.2006 г. |
30.06.2007 г. |
|
хил. лв. |
хил. лв. |
Изменение (%) |
хил. лв. |
Изменение (%) |
| Диализатори |
918 |
1 129 |
23% |
2 370 |
110% |
| Хемолинии |
895 |
1 313 |
47% |
679 |
-48% |
| Спринцовки |
109 |
273 |
150% |
163 |
-40% |
| Инфузионни системи |
49 |
4 |
-92% |
7 |
75% |
| Трансфузионни системи |
11 |
89 |
709% |
13 |
-85% |
| Стави |
14 |
227 |
1521% |
210 |
-7% |
| Хирургични сетове |
390 |
373 |
-4% |
2 650 |
610% |
| Палети |
- |
- |
- |
152 |
- |
|
2386 |
3408 |
|
6244 |
|
Етропал АД е единственият български производител на консумативи за хемодиализа – хемолинии, хемодиализатори и фистулни игли.
През юни компанията откри нова линия за производство на диализатори от нов за дружеството тип, а именно диализатори със синтетична мембрана.
При производството на диализатори компанията държи 35% пазарен дял. При останалите производни продукти – спринцовки, инфузионни системи, катетри и др., основен конкурент на Етропал е публичното дружество Момина крепост, като компанията от Етрополе на този пазарен сегмент заема дял от 11%.
При производството на ендопротези остиосинтезни средства Етропал е единствен производител в страната, като се конкурира само с вносители. Дружеството оценява пазарния си дял в този сегмент на 40 на сто.
| Групи клиенти |
2004 |
2005 |
2006 |
30.06.2007 г. |
| Министерство на здравеопазването |
71% |
71% |
69% |
57% |
| Други в страната |
12% |
2% |
1% |
2% |
| Клиенти в чужбина |
17% |
27% |
30% |
41% |
| Общо |
100% |
100% |
100% |
100% |
|
30.06.2005 г. |
30.06.2006 г. |
30.06.2007 г. |
| Пазари |
Хил. лв. |
Хил. лв. |
Ръст (%) |
Хил. лв. |
Ръст (%) |
| Вътрешен пазар |
2 150 |
3 547 |
65% |
3 669 |
3% |
| Външен пазар |
739 |
1 225 |
66% |
2 575 |
110% |
| Общо |
2 889 |
4 772 |
65% |
6 244 |
31% |
Основен клиент на Етропал на вътрешния пазар е Министерството на здравеопазването (МЗ). Почти цялата продукция на вътрешния пазар се реализира в резултат на спечелени търгове на министерството за снабдяване на диализните центрове в страната.
От 2004 г. насам относителният дял на износа в общите продажби на Етропал се увеличава значително. Докато през 2004 г. той е бил 17%, то към шестмесечието на 2007 г. износът е вече 41 на сто.
През последните години се осъществява износ в съседните за България страни. Пазарите, на които вече е извършена регистрация на продуктите са Русия, Беларус и Молдова. Постигнати са договорености за продажби в Турция, Гърция, Словакия, Италия и Португалия и др. Завършват се и процедури по регистрация на продукти в Южна Америка.
Инвестиции
За периода 2004 – юни 2007 г. Етропал е инвестирало 3,8 млн. лв. в придобиване на дълготрайни материални активи и 90 хил. лв. в учредяване на дъщерни предприятия, улесняващи пласмента на готовата продукция и организиращи самостоятелни хемодиализни центрове.
В настоящия момент компанията изпълнява инвестиционна програма на стойност 3,325 млн. лв. във връзка с ръста на производството през последните години, нуждата от материалното му обезпечаване и увеличаване на продуктовата листа на произвежданите от дружеството изделия. Инвестиционната програма цели и намаляване на себестойността на произвежданите изделия, увеличаване на производителността и свеждане до минимум на технологичния брак при производството.
Етропал АД финансира инвестициите си предимно със средствата от втората облигационна емисия.
Дружеството има и инвестиции в капитала на 9 дъщерни дружества, от които 6 са диализни центрове, а друго едно – Фибра ООД, е регистрирано в Италия. Чрез него Етропал затваря цикъла на производство на диализатори.
|
Неконсолидирани данни (хил. лв.) |
Консолидирани данни (хил. лв.)
|
|
30.06.2004 г. |
30.06.2005 г. |
30.06.2006 г. |
30.06.2007 г. |
30.09.2007 г. |
| Нетни приходи от продажби |
1 980 |
2 889 |
4 772 |
6 244 |
11 382 |
| Разходи по ик. елементи |
1 899 |
2 693 |
4 427 |
5 587 |
9 260 |
| Амортизации |
206 |
271 |
300 |
325 |
498 |
| Оперативна печалба |
287 |
467 |
645 |
982 |
2 620 |
| Марж на печалбата |
14% |
16% |
14% |
16% |
23% |
| Нетна печалба |
27 |
52 |
223 |
436 |
1 285 |
| Разходи за лихви |
34 |
119 |
78 |
190 |
333 |
| Дълг |
3 423 |
3 511 |
6 326 |
8 159 |
12 226 |
| Активи |
4662 |
4801 |
8435 |
11054 |
19 320 |
| Дълг/Активи |
73% |
73% |
75% |
74% |
63% |
Ациите на Етропал се търгуват на БФБ-София от 12 ноември 2007 г. На 19 ноември мажоритарният собственик на дружеството - Еврохолд България продаде на смесен закрит аукцион 1,067 млн. акции на Етропал АД, представляващи 21,34% от капитала на последното.
През последните години дружеството увеличава маржа на оперативната печалба*, като към края на деветмесечието на 2007 г. след консолидирането на Фибра ООД и ИБ Медика АД, рентабилността на приходите достига 23%.
Етропал разчита предимно на дългово финансиране на активите си, като за периода 2004-2007 г. относителният му дял е над 73% (неконсолидирана база). В резултат на това в бъдеще, при нужда от инвестиции за разширяване на капацитета, възможностите за емитиране на нов дълг са ограничени, като дружеството ще търси предимно собствени средства.
Въпреки високия финансов лост и нарастването на разходите за лихви, нетната печалба също се увеличава, като при 27 хил. лв. към 30 юни 2004 г. достига 436 хил. лв. към края на юни 2007 г.
Силни страни
-
Етропал произвежда уникални продукти – консумативи за хемодиализа, при които има монополно положение в България. По думите на Асен Христов, председател на Надзорния съвет на Еврохолд България АД, около 70% от дейността на Етропал е по технологии, които се владеят от 3-4 компании в Европа;
-
По-ниска себестойност на произвежданата продукция в сравнение с конкурентите – работната ръка в Етропал е относително евтина спрямо заетите в големите международни фирми. Отдалечеността на външните конкуренти от България оскъпява тяхното производство поради транспортните разходи;
-
По-голяма гъвкавост в сравнение с чуждите конкуренти – дружеството може да задоволява потребности от консумативи с относително малки обеми на търсене при запазване на рентабилността;
-
Затваряне на производствения цикъл чрез фабриката в Италия (Фибра ООД), като по този начин ресурсно се обезпечава производството на диализатори на Етропал.
Рискове
-
Зависимост от един клиент на вътрешния пазар – Министерство на здравеопазването;
-
Липса на възможности за разширяване на самия пазар и наличие на голяма международна конкуренция;
-
Нарастващите цени на петролните продукти, доколкото основната суровина за всички предприятия от сектора са различните видове пластмаси, чиято цена е в пряка зависимост от цената на нефтопродуктите, а освен това основният начин на транспорт на медицинските материали е шосейният.
Възмосжности
Основните конкуренти на Етропал на международните пазари са големи фирми в бранша като Фрезениус, Германия и Гамбро, Швеция. Постигнатото в последните години технологично обновяване на производственото оборудване и ниската себестойност на производството увеличават шансовете на Етропал АД да заеме добри пазарни позиции в съседните на България страни, в които липсват производства на специализирани консумативи като Гърция, Румъния, Турция, Сърбия, Молдова и Украйна.
„Работим в посока сертифициране и представяне на нашите продукти в страните от региона, като особено интересен е пазарът в Турция, където търсенето на такава продукция е 5 пъти по-голямо отколкото в България“, заяви Пламен Патев, изпълнителен директор на Етропал по време на официалното представяне на емисията на Етропал от БФБ-София.
В средносрочен аспект Министерството на здравеопазването планира приватизация на центровете за хемодиализа. „Очакванията на Етропал относно приватизацията са изключително позитивни. Наличието на няколко десетки частни центрове за хемодиализа ще фокусира пазара изключително върху цената и качеството на предлаганите диализатори, хемолини и други консумативи. Като единствен производител на тези консумативи в страната Етропал има значително преимущество пред своите конкуренти, които не могат да предлагат ниски цени на продукцията си без да имат гаранции за реализацията на големи обеми от нея“, се казва в регистрационния документ на Етропал.
| Етропал АД (неконсолидирана база) |
2007 |
| Нетни приходи от дейността |
15 270 |
| Нетна печалба |
1 240 |
| EPS |
0,25 |
| P/E |
34 |
| Етропал АД (консолидирана база) |
2007 |
| Нетни приходи от дейността |
18 300 |
| Нетна печалба |
1 860 |
| в т.ч. за групата |
1 500 |
| EPS |
0,3 |
| P/E |
28 |
*Марж на оперативната печалба - Изчислена е като разликата между нетните приходи от продажби и разходите по икономически елементи (без амортизациите) се раздели на нетните приходи от продажби.
Материалът е с аналитичен характер и не представлява предложение за покупко-продажба на ценни книжа.
Авторът не притежава акции на Етропал АД-Етрополе.
Свързани компании:
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в
Google News Showcase.