fallback

Кои икономически индикатори харесва вероятният китайски премиер

Потреблението на електроенергия, железопътните превози и банковите заеми са по-показателни за китайската икономика от БВП, твърди преди време Ли Къцян

13:46 | 13.11.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Ли Къцян, който вероятно ще е новият китайски премиер. Снимка: Ройтерс

Забравете за брутния вътрешен продукт (БВП), защото той не разкрива пълната картина на икономиката на дадена страна. Вместо това обърнете внимание на икономически индикатори като потреблението на електроенергия, железопътните превози и банковите кредити.

На практика това е заявил Ли Къцян, който вероятно ще е новият китайски премиер през следващите 10 години, на среща с американския посланик в Пекин през 2007 г., разкрива стенограма на Wikileaks, пише CNBC.

Данните за китайския БВП са „изкуствени“ и създават „съвсем бегла представа“ за състоянието на икономиката, е заявил още Ли на срещата преди 5 години.

Въпреки че не е ясно дали новият китайски премиер все още се придържа към тези си виждания, икономисти предупреждават, че е напълно уместно да гледаме на данните за китайския БВП с известно недоверие.

Последните данни разкриват, че през третото тримесечие китайската икономика е нараснала със 7,4% на годишна база, което вещае най-слабите нива на растеж за последните 13 години при около 7,5%.

„Няма да бъде изненада, ако се окаже, че данните за БВП на Китай са раздути – икономиката на страната вероятно е по-слаба, отколкото изглежда“, казва Алистър Торнтън, икономист на IHS Global Insight в Пекин.

„Данните за растежа предизвикват съмнения, тъй като не съответстват на други икономически показатели. Аз лично имам проблем с обявения 7,5% ръст на БВП“, коментира Патрик Чованец, професор от Tsinghua University в Пекин.

Да разгледаме индикаторите, които харесва (или поне е харесвал) човекът, който може да стане бъдещият китайски премиер, и да видим какво разкриват те за китайската икономика?

През третото тримесечие на годината потреблението на електроенергия, железопътните превози и банковите заеми се свиха чувствително.

Железопътните превози, които в началото на годината започнаха да нарастват с минимален темп, през юни отново започнаха да се свиват и през третото тримесечие тази тенденция се задълбочи.

По последни данни през август железопътните превози са намалели с 9,2% на годишна база – най-тежкият спад от началото на финансовата криза през 2008 г.

„Ако Китай обяви, че БВП на страната е около 7,5%, но железопътните превози се понижават със 7-8%, то няма как да приемем тези данни“, казва Чованец.

Нарастването на потреблението на електроенергия и банковите кредити също рязко отслабва.

Растежът на потреблението на електроенергия се е забавил до 2,9% през септември спрямо предходния месец, след като нарастваше със среден месечен ръст от 12% през 2011 г.

Потреблението на електроенергия е ключов индикатор за здравословното състояние на китайската индустрия, тъй като електричеството за промишлени нужди съставлява 70% от общото потребление.

Пекин се опитва да подкрепи кредитирането и икономиката, като на два пъти от началото на годината понижи основните си лихвени проценти, а на три пъти за последните 12 месеца - изискванията за резервите на банките.

За първите 9 месеца на годината новите заеми, отпуснати от китайските банки, достигнаха 6,72 трлн. юана (107,4 млрд. долара), което е с 18% повече в сравнение със същия период на миналата година, разкриват данни на Централната банка в Пекин.

Този резултат обаче е значително по-слаб от постигнатите 30% среден ръст през последното десетилетие.

Китайската икономика може да се окаже по-крехка, отколкото предполагат БВП данните и ако Ли разбира това, следващото китайско правителство може да предприеме по-смели действия.

През последните 3 десетилетия китайската икономика нарастваше средно с 10% на година. През 2011 г. нейният ръст се забави до 9,2%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:49 | 13.09.22 г.
fallback