IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Трудовата реформа в Европа започва да набира скорост

Перспективите за реформа на трудовия пазар в Италия обаче остават притеснителни

17:15 | 13.02.13 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Фабриката на Nissan край Барселона. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Фабриката на Nissan край Барселона. Снимка: Ройтерс

Ако автомобилната индустрия е барометър за прогреса на икономическите реформи в Европа, то тогава Испания е един от отличниците на Стария континент, пише Financial Times.

Миналата седмица японският автомобилопроизводител Nissan обяви, че планира да инвестира 130 млн. евро в автомобилната си фабрика в Барселона, така че от 2014 г. да увеличи годишното си производство до 80 хил. автомобила. Решаващо за инвестицията на Nissan беше споразумение, сключено с испанските синдикати, което ограничава ръста на работните заплати в замяна на програма за наемане на повече служители и увеличаване на производството.

Nissan не е изолиран пример. Ford, Renault и Volkswagen също разширяват операциите си в страната, за да се възползват от по-ниската цена на труда, която прави Испания все по-предпочитана локация за производство в бранша.

Правителствата на 17-те страни от еврозоната полагат усилия, някои по-убедително от други, да преструктурират трудовите си пазари и пенсионните си системи, за да повишат конкурентоспособността на икономиките си.

Идеята е, че ако еврозоната ще се съвземa от кризата, това трябва да се постигне не само чрез фискална дисциплина и банков надзор, но и чрез структурни реформи в подкрепа на дългосрочния растеж.

Макар и хиляди, новите работни места в автомобилния сектор в Испания едва ли ще са достатъчни, за да понижат достигащата 26% безработица в страната. Те обаче са сигнал, че испанската икономика, която стана жертва на балона на пазара на недвижими имоти и последвалия колапс на финансовата система, се възстановява забележително бързо.

До голяма степен това се дължи на проведената през 2012 г. трудова реформа, която предостави на компаниите водеща роля при определянето на заплатите в колективните трудови договори.

От средата на 2008 г. продуктивността на Испания се е повишила с 11%, износът е на рекордни нива, а дефицитът по текущата сметка на страната, който беше неустойчиво висок преди кризата, сега е на път да се превърне в излишък.

Подобен прогрес се усеща и в Ирландия и Португалия, но в по-малка степен в Гърция и Италия.

Във Франция, където конкурентоспособността се понижава устойчиво откакто страната се присъедини към еврозоната през 1999 г., миналия месец работодателите и профсъюзите постигнаха историческа сделка за реформа на трудовия пазар.

Въпреки че френският пазар на труда остава сред най-регулираните в Европа, показателно е, че подобно споразумение се постига за първи път от десетилетия.

По-притеснителни от гледна точка на Европейската централна банка (ЕЦБ), Европейската комисия (ЕК) и Международния валутен фонд (МВФ) обаче са перспективите за реформа в Италия.

Предстоящите на 24 и 25 февруари избори в страната вероятно няма да доведат до стабилно правителство, което да е достатъчно силно и мотивирано, за да убеди профсъюзите да се съгласят на по-широкообхватна трудова реформа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 1
george_tn
преди 11 години
"трудова реформа" - какво е това нещо - явно се има предвид преквалификации. Но защо да се преквалифициат хора от които сегашния тип икономика просто няма нужда? Тези хора са нужни на икономиката само като потребители. Явно това ще е следващата професия :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
SSIW
преди 11 години
"Макар и хиляди, новите работни места в автомобилния сектор в Испания едва ли ще са достатъчни, за да понижат достигащата 26% безработица в страната." Със сигурност ще е капка в океана.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още