fallback

Бъдещето на Henkel, Nestlé и Сие е заплашено

Изследване показва, че ръстът на наложилите се производители на потребителски стоки стагнира за сметка на азиатските конкуренти

13:17 | 25.09.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На пръв поглед бизнесът с потребителски стоки остава в западните ръце. В лицето на Coca-Cola, Unilever или AB Inbev Европа и Съединените щати продължават да се радват на най-големите компании в сектора на потребителските стоки.

Само лидерът в индустрията, швейцарската компания за хранителни продукти Nestlé, може да се похвали с приходи от продажби на своите продукти от близо 1 трлн. долара. Също така и общите приходи в сектора на потребителските стоки продължават да растат. Това показва проучване на консултантската компания OC & C Strategy, с което разполага германският икономически всекидневник Handelsblatt.

Но това не помага много на индустрията. В края на краищата се оказва, че ръстът в продажбите на годишна база спада. Тазгодишното увеличение от 2,9% е почти наполовина по-слабо от това преди дванадесет месеца. А международните корпорации все повече се сблъскват с още един негативен аспект - конкуренцията от страна на нововъзникващите пазари.

Все още нито една страна не може да мине САЩ. Общо 20 от водещите 50 компании, тоест почти половината, са от Съединените щати.

Но и европейците, с величия като пивоварната AB InBev, козметичния гигант L'Oréal или тютюневата компания British American Tobacco, са добре представени. Германия, с листнатия в Dax концерн за потребителски стоки Henkel, е един от най-големите производители в сектора.

Въпреки това, за разлика от конкуренцията от страна на Бразилия и Китай, установените компании отчитат само лек ръст. Докато американските компании през 2012 г. са постигнали увеличение от приблизително седем процента, през 2013 г. ръстът е само 2,8%. Европа е в застой за двете години при ръст от 1,3 на сто. Причината е, че компаниите са по-фокусирани. „Ние повсеместно виждаме една тенденция към съсредоточаване върху основните продукти и основни услуги", казва Лудвиг Фол, партньор в OC&C и съавтор на изследването. Като пример той назова американския гигант Procter & Gamble. Компанията планира да намали значително своя портфейл с марки. Това наистина ще засили основната дейност, но ще понижи общия ръст, казва Фол.

Въпреки ниските лихвени проценти компаниите инвестират по-малко в придобивания, показва докладът. Едва 20 млрд. долара са инвестирани в закупуването на други компании – най-ниската сума за последните десет години. Само Coca Cola се съпротивлява на тази тенденция и е участвала в пет от 20-те най-големи придобивания в сектора за изминалата година. И през 2014 г. американската компания е активна и придоби през февруари за около 2 млрд. долара 16,7% от конкурента си на пазара на напитки Monster.

При това компаниите не се съпротивляват срещу поглъщанията. Точно обратното – например Henkel търси през 2013 г. съвсем конкретно потенциални възможности за придобивания. Но „за Henkel не е важно да генерира нова марка или нова дейност, а една компания, която да се вписва във фокуса на козметиката, перилните препарати и лепилата“, казва Фол. С това компанията искала да се фокусира върху областите, които са устойчиви. Тази тенденция се отразява и от факта, че маржовете на печалба са станали по-важни от самия обем на продажбите.

И все пак компанията отбелязва успехи в тази сфера. Групата обяви, че ще придобие американския конкурент Bergquist. До 2016 г. се очаква приходите на групата да се увеличат вследствие на новата придобивка с около 20 млрд. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:37 | 12.09.22 г.
fallback