fallback

Разхлабването на антивирусните мерки връща на дневен ред въпроса с емисиите

Растат опасенията, че отпадането на блокировките по света ще доведе до скок в обема на емисиите на въглероден диоксид от транспорта над нивата от 2019 г.

22:00 | 12.06.20 г.

Емисиите на въглероден диоксид възстановяват предпандемичните си нива по целия свят, тъй като много от страните облекчават строгите мерки за ограничаване на заразата от COVID-19, което буди опасения, че нивото на парникови газове в атмосферата може да направи рекордно голям скок, освен ако правителствата не предприемат бързи действия, пише Euractiv.

Обемът на емисиите се сви с една четвърт, когато ограниченията достигнаха своя пик, а до началото на април глобалните дневни нива на въглеродния диоксид все още бяха със 17% по-ниски в сравнение със средната стойност за 2019 г.

Сега дневните нива на въглеродните емисии продължават да бъдат по-ниски на годишна база, но едва с 5% средно в световен мащаб, показва ново проучване. 

„Нещата се случват много бързо“, коментира ситуацията Корин льо Кере, професор по изменението на климата в Университета в Източна Англия и водещ автор на проучванията за емисиите. „Много малко държави продължават да поддържат строги мерки. Очаквахме, че емисиите ще се върнат до предишните нива, като бързото им възстановяване е най-голямата изненада“, добавя тя.

Количеството емисии от началото на годината до 11 юни е с 8,6% по-малко, отколкото за същия период на 2019 г., като се очаква обемът на емисиите за цялата тази година да бъде между 4% и 7% по-малък, отколкото за изминалата година. Това обаче няма да е достатъчно за изпълнението на целите от Парижкото споразумение за изменението на климата, което изисква мащабни и цялостни структурни промени в транспортните системи и генерирането на енергия.

Във Великобритания количествата емисии се понижиха с 31% в началото на април, когато блокировките бяха най-силни. Тази седмица дневните нива се оказаха с 23% по-ниски от нивата от миналата година. Намаляването на обемите на парниковите газове вероятно ще се забави допълнително, тъй като мерките постепенно отпадат.

Една от основните причини за това забавяне е възстановяването на пътния трафик и фокусът на гражданите към личните автомобили вместо към използването на обществен транспорт.

„Емисиите от транспорта се възстановяват, като отговорите от страна на правителствата не бяха достатъчно бързи, колкото бих искала. Ще бъде ужасно, ако се върнем към нормалните нива. Това би било катастрофа", изтъква Льо Кере.

Замърсяването на въздуха в Европа с опасни за човешкото здраве емисии не се е възстановява обаче толкова бързо, колкото емисиите на въглероден диоксид, който играе основна роля в глобалното затопляне, показват изчисленията на службата Copernicus Atmosphere Monitoring Service, която установява, че очакваното увеличение на замърсители като азотни окиси и фини прахови частици все още е слабо. Това обаче може да се дължи на много фактори, включително и на метеорологичните условия.

Въпреки че емисиите като цяло все още са по-ниски спрямо миналата година, съществуват опасения, че допълнителното облекчаване на противоепидемичните мерки по света през следващите месеци, ще доведе до скок в нивата на въглеродния диоксид от транспортния сектор, които ще задминат тези от 2019 г.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:26 | 14.09.22 г.
fallback