fallback

Ще отстъпи ли Байдън пред автомобилното лоби по въпроса с емисиите?

Новите изисквания за автомобилния сектор няма да достигнат обхвата на стандартите наложени от администрацията на Барак Обама през 2012 г.

20:00 | 15.07.21 г.

Природозащитниците все повече се притесняват, че администрацията на американския президент Джо Байдън ще отстъпи през следващите дни под натиска на автомобилните производители и ще приеме умерени ограничения за емисиите на парникови газове при превозните средства, вместо по-строги стандарти, които според тях са необходими за борбата с изменението на климата, пише Bloomberg.

Изискванията, които ще бъдат предложени до края на месеца, са основата на усилията на администрацията за ограничаване на замърсяването от транспортния сектор, който сега е водещият източник на парникови газове в САЩ. И все пак автомобилните компании убедително лобират пред Белия дом, призовавайки администрацията да възприеме подход, благоприятен за индустрията, съобразен с условията в Калифорния. 

„Националните стандарти трябва да бъдат стабилни, да имат интегритет и да осигуряват значително намаляване на годишните емисии от пътищата“, заявиха в писмо до президента Джо Байдън в четвъртък повече от две дузини големи екологични групи. „Стандартите не трябва да бъдат подкопавани от сложни кредитни схеми, които възнаграждават автомобилните производители, които ограничават само на хартия емисиите и които не са съпоставими в реалния свят“, добавят екоактивистите.

Те искат от Байдън да определи ограничения, които са поне толкова строги, колкото тези, които бяха наложени през 2012 г., когато администрацията на Барак Обама определи годишен таргет от 5%.

Предпочитаният модел за индустрията обаче е този в Калифорния. Щатът се договори с пет автомобилни компании през 2020 г., изисквайки от тях да намалят емисиите от своите автомобили с 3,7% всяка година.

Решението на администрацията на Байдън представлява тест за ангажираността на президента да използва строгите екологични разпоредби в борбата с изменението на климата, дори когато индустрията се противопоставя на това.

Реалното намаляване на емисиите в рамките на калифорнийския модел е дори по-малко от това на теория - близо до 2,7% - защото сделката възприема повече гъвкавост, търсена от автомобилните производители.

И докато стандартите, възприети от администрацията на Обама в крайна сметка включваха и емисиите, свързани със зареждането на електромобилите, сделката на Калифорния премахва това изискване, позволявайки генериране на електроенергия от въглищни електроцентрали и други замърсяващи въздуха енергийни източници.

„Работим съвместно с Калифорния, за да разгледаме как можем да компенсираме изгубеното време с разумно темпо, но също и такова, което ще ни позволи да постигнем някои от целите, поставени от президента Байдън“, посочва националният съветник по климата на Белия дом Джина Маккарти.

Модел 2023-2026 г.

Новите регулации на Агенцията за защита на околната среда на САЩ трябва да пренапише стандартите, уреждащи правилата за емисиите от 2023 г. до 2026 г.

„Очакваме, че поне по отношение на намаляването на емисиите те ще отстъпват значително спрямо стандарта на Обама“, коментира Дейв Кук, старши анализатор в Съюза на загрижените учени.

Това, което наистина е необходимо, е „дългосрочен сигнал“ за ангажимента на администрацията за по-строги регулации при емисиите и за увеличаване на броя на електрическите превозни средства по пътищата, добави той.

В писмото си от четвъртък редица екологични групи поискаха от Байдън да определи по-дългосрочни стандарти до края на следващата година, „които да гарантират, че САЩ могат да постигнат 100% продажби на автомобили с нулеви емисии не по-късно от 2035 г.“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:51 | 12.09.22 г.
fallback