IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Призивите за енергийна икономичност не вървят в Америка

Те са политически токсични, но цените всъщност играят тяхната роля

12:22 | 31.07.22 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

В Германия светлините се намаляват, душовете се съкращават, а плувните басейни се затварят. Френските шофьори бяха призовани да отнемат крака си от педала на газта. Докато Русия използва износа си на енергия като оръжие – карайки цените да скочат и увеличавайки перспективите за недостиг тази зима – европейците биват приканвани да дадат своя принос, за да намалят потреблението. В лакомата за енергия Америка обаче идеята остава политически радиоактивна, пише Майлс Макормик за Financial Times.

В нация, описана от бившия президент Джордж Буш-младши като „пристрастена към петрола“, да проповядваш пестеливост означава да подпишеш собствената си политическа смъртна присъда.

„В Европа казват, че чрез намаляването на термостатите ще намерите своя път към свободата“, коментира Кевин Бук, управляващ директор на консултантската компания ClearView Energy Partners. „Президентът Джими Картър навремето навлече жилетка и каза същото – и не беше преизбран.“

Демократическата партия на Картър взе само шест щата при съкрушителното поражение от Роналд Рейгън, след като петролните кризи от 70-те години дерайлираха неговото президентство. Спомените как той с пуловер приканваше американците да „живеят икономично“ избуяват в съвременния политически дискурс.

„Америка е място, където очакваме да можем да шофираме, когато искаме, където искаме“, посочва Бук. „Да ни казват, че не можем, не е много успешна политическа стратегия.“

Като най-големият производител на петрол и природен газ в света и нетен износител на енергия, САЩ не са в същото затруднено положение, както през 70-те години. И за разлика от Европа, те не са оставени на милостта на Кремъл, който може да съкрати доставките за Стария континент тази зима. Но има убедителни аргументи от академици и гурута американците да намалят потреблението си на енергия.

В допълнение към намаляването на въглеродните емисии, потреблението на по-малко бензин би помогнало за намаляване цената на бензиностанциите – нещо добро както за шофьорите в САЩ, така и за техните колеги отвъд Атлантика. Използването на по-малко природен газ за отопление и електричество пък би освободило повече доставки, които да бъдат транспортирани до Европа (въпреки че в краткосрочен план капацитетът за втечняване е почти достигнат) и би направило това по-евтино.

Това е „най-ефективният“ начин за справяне с множество проблеми наведнъж, смята Мегън О’Саливън, професор по политика в Харвардския университет. „Това е нещо, което очевидно трябва да бъде част от инструментариума на властите – особено във време, когато, изправени пред този пълен набор от предизвикателства, имаме относително малко инструменти.“

И все пак, с повече мили асфалтирани пътища, отколкото където и да е другаде в индустриализирания свят, и лоша инфраструктура на обществения транспорт, пътуването с кола е от основно значение за придвижването в САЩ. Америка представлява малко над 4 процента от световното население, но консумира около една пета от световния добив на петрол.

Джейсън Бордоф, директор-основател на Центъра за глобална енергийна политика към Columbia University, казва, че разумното използване е „критично необходим инструмент за справяне с реалния недостиг на енергия“. Но той е загрижен, че призивите за ограничаване могат да бъдат възприети като слабост и да отнемат блясъка на американското енергийно господство“.

Президентът на САЩ Джо Байдън, знаейки, че гласоподавателите ще хвърлят вината за високите цени на петрола върху него, използва различни лостове, за да се опита да намали цената на петрола, но нито един от тях не включваше молба към американците да намалят потреблението си.

Запитан наскоро дали скоро може да се появи призив за ограничаване на търсенето, Байдън възрази, настоявайки, че високите цени означават, че американците вече правят „всичко по силите си, за да не се налага да посещават бензиностанциите“.

През юни цените на бензина в САЩ надхвърлиха 5 долара за галон за първи път в историята. След това спаднаха малко, но остават на почти рекордни нива. Това започва да принуждава някои американци да спрат да карат, показват данните.

„В САЩ също се ограничаваме – ние просто го правим чрез цените“, изтъква Ейми Майърс Джафе, професор от университета Тъфтс. „Цените достигат прекомерни нива и най-бедните членове на обществото престават да шофират, защото не могат да си го позволят.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:48 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
wart
преди 1 година
Тая престъпна *** наречена Америка само за няколко месеца разруши това което бе построено от 60-70 години на миналият век.Не само икономическа разруха - войната между Русия и Украйна по правилно Русия- НАТО между Китай- Тайван всеки момент може да избухне и последно на Балканите Косово-Сърбия ( в 2012 година бях в Прищина тогава строяха Американското посолство горе на най-високата точка на огромна площ сграда най-малко за 2.500-3000 служители ? ? - в малка не призната държава наречена Косово.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 1
aldy
преди 1 година
Нагледен пример какво става, когато каруцата се тури пред коня. В смисъл, когато икономиката се постави в служба на калпави политики, вместо политиката да е в служба на икономиката. Щели да съсипват икономиката на страната с най-богати природни ресурси, с добре развита енергетика, електроенергетика и безкрайни наличности на суровини. А светът не е само гейове и педъри, които се смятат за център на Вселената. Половината човечество свободно търгува с Русия, въпреки опитите за забрани и ограничения на "шарените гашти". А резултатът е съвсем неочакван за пишман държавниците - при липса на енергоресурси и суровини какво остава от големите им технологии? Германски фирми спират производството на огромните стоманени детайли за ветрените мелници поради липса на газ, с който работят пещите. Няма да бъдат произведени над 20 хиляди такива части. Спирането се оказва по-добро от подължаваща губеща дейност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 1 година
Като си най-големия производител на нефт и газ - така е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
Кисимов
преди 1 година
Колапсът е заради затапването на СП-2 от Шолц - нямало да позволят някои да печелят от Русия, заради това ги тормозят увеличавайки цените и обвинявайки Путин, същата е причината за блокирането на всякаква търговия с Русия - било неморално някой да печели с Русия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
Тия призиви са си абсолютна прос,тотия навсякъде по света, включително и в Европа.Търсенето и тук намалява само и единствено благодарение на високите цени на енергията.С гл,упави лозунги никога нищо не се е постигало.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 4
cyclop
преди 1 година
"Цените достигат прекомерни нива и най-бедните членове на обществото престават да шофират, защото не могат да си го позволят" Какъв кеф, скапани бедни, докога ще живеят. Пречат на богатите навсякъде. Толкова по-добре е с ботуш върху врата да ги навреш в калта. Екологично и спокойно. Сега като се съберат някъде богаташите, всеки със своя частен самолет, могат да обсъдят колко по-добре е с тия високи цени на горивата, как спасяваме климата. Нейков одобрява, понеже затова му плащат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още