Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Стоян Панчев: Ефектът при общо намаляване на ДДС ще бъде по-силен

При общо намаляване на ставката близо 100% от намалението се отразява и се усеща в цената, посочи икономистът от ЕКИП

Стоян Панчев: Ефектът при общо намаляване на ДДС ще бъде по-силен

Снимка: Pixabay

Има смисъл да намаляваме данъчни ставки, но повече от диференцирано ДДС бих искал да видя намаляване на общата ставка, защото ефектите ще бъдат по-силни. Това мнение изрази по БНР икономистът Стоян Панчев от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).  Предложенията за диференцирана ДДС ставка ще бъдат разгледани на ниво в парламентарната бюджетна комисия.

Още по темата

„Във времена на криза много често се отварят възможности както за добри, така и на лоши идеи. Реализацията на лошите става доста по-бързо, няма време да бъдат спрени и да се случи сериозен разговор по тях, а добрите идеи няма кой да ги предложи“, коментара икономистът.

Стоян Панчев е категоричен, че намаляването на ДДС само за определени стоки и услуги е по-правилна мярка от субсидирането на дадени сектори.

„При субсидиите взимате пари от едни, за да ги дадете на други, при облекченията оставяте на даден сектор негови собствени пари, обясни икономистът. – Когато ти кажеш - даваме един тип облекчения на един сектор, ще дойдат от други сектори да питат - защо за нас не може да се случи.“

Стоян Панчев смята, че засега правителството не може да аргументира добре обхвата на това намаляване.

Относно отражението на диференцираната ДДС ставка върху цените и как ще усети това крайният потребител, икономистът посочи, че трябва да се има предвид ценовата еластичност или как търсенето кореспондира с цената.

„Има изследвания в Европа от последните 20 години, които показват, че при общо намаляване на ставката близо 100% от намалението се отразява и се усеща в цената, отбеляза Панчев. – При диференцираното ДДС изследванията на терен показват, че процентът е доста по-малък – между 30 и 40% от това намаление успява да достигне до крайните клиенти.“

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Външният дълг на България се свива с 2,2% годишно към март