Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

ИПИ: Накъде ще завие икономическата политика до края на годината?

Желанието на „Има такъв народ“ да нанесе промени в Плана за възстановяване и устойчивост означава нови поне два месеца работа по документа, посочи Петър Ганев

ИПИ: Накъде ще завие икономическата политика до края на годината?

Снимка: Pixabay

През следващите дни ще разберем дали ще се формира нов кабинет или отново страната отива към парламентарни избори. Този път изглежда, че партиите ще опитат да съставят правителство, но подкрепата остава под въпрос, коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

Още по темата

На този фон е хубаво да очертаем общата рамка през икономическата политика в следващите няколко месеца.

Към момента двата възможни сценария изглеждат по следния начин: 1) икономическа политика, която се определя спрямо програмата на „Има такъв народ“ и съответните договорености с други партии, които ги подкрепят и 2) икономическа политика, която се определя от служебния кабинет – било то предложен с мандата на някоя партия или като нов служебен до поредните избори.

Вторият вариант е в известна степен базовият, тъй като би бил продължение на последните два месеца. При оставане на служебния кабинет, в краткосрочен план най-вероятно ще продължи „разглобяването“ на предходното управление, в т.ч. промяна в управлението на ключови за икономиката държавни институции и компании, и ще се форсира приемането на предложената актуализация на бюджета и последния вариант на Националния план за възстановяване и устойчивост. Последните две обаче ще са изправени пред трудности.

Актуализацията на бюджета трябва да мине през парламента, но това не е възможно без гласовете на ИТН или ГЕРБ. Ако ГЕРБ държи твърда позиция и разривът между ИТН и служебния кабинет продължи, може да се окажем в ситуация без мнозинство за предложената актуализация.

Без актуализация е възможно да се мине – приходите се събират и без гласуване на депутатите, но разходите по някои основни програми (като 50-те лева за пенсионери) ще останат месец за месец и ще трябва постоянно да се търсят възможности за тяхното финансиране.

Възможен е и вариант, при който партиите в парламента напудрят актуализацията – депутатите не са зависими от служебните министри и имат свобода да гласуват собствени промени в бюджета, и просто сервират новия бюджет на служебния кабинет.

Не е ясно и бъдещето на Националния план за възстановяване и устойчивост, който не е задължително да бъде гласуван в Народно събрание, но по всичко личи виси на поемането на ясни ангажименти в сферите на правосъдието и енергетиката.

Ако служебното правителство реши да внесе плана, то ще трябва да поеме и съответните ангажименти. Това, разбира се, носи своите политически рискове. Отлагането на внасянето на плана до нови избори и нов кабинет обаче, просто ще сложи спирачка за 2-3 месеца, докато се формира нова власт, която отново може да тръгне по пътя на пренаписването на документа.

По-неясният, но може би по-вероятен сценарий, е ако ИТН сформира кабинет. Тогава вече имаме заявки за някои икономически политики, но също така и критични позиции към актуализацията и плана за възстановяване.

Нов кабинет ще означава, че актуализацията на бюджета ще бъде променена, като водеща ще е фигурата на новия финансов министър. Засега най-ясна е критиката спрямо новата добавка към най-ниските пенсии – допълнението до 369 лв., която се определя като твърде сложна и за която са предвидени 34,8 млн. лв. По-важно обаче е какво ще е цялостното решение за пенсиите, както и как ще се действа с корона мерките – близо 1,2 млрд. лв. в проекта на служебния кабинет.

Още при тази актуализация ще си проличи доколко правителството би отговорило на заявките за по-консервативна политика и сравнително бърза консолидация на бюджетния дефицит.

И докато актуализацията е наглед по-простият документ – реално 5-6 страници без мотивите, то Националният план за възстановяване и устойчивост изглежда по-сложна задача. Към момента само България и Нидерландия не са внесли своите планове.

Желанието на ИТН да нанесе промени в плана означава нови поне два месеца работа по документа, след което ново публично обсъждане. Така трудно бихме внесли плана през края на годината. Това само по себе си не е тежък проблем, но все пак е хубаво в някакъв момент пренаписването да спре и тази сага да приключи. И докато всички се фокусират върху парите, критиките на Комисията са в частта с реформите и ангажиментите на страната в сфери като върховенство на закона, енергетика и социална политика.

По статията работи: ИПИ

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Всички, предложени за правителство, са или неизвестни или комплексари или компрометирани, а най-вече невъзпитани. Единствения с нормален изказ и мисъл демонстрирани до момента е Финансовият министър. Всяка дума, която каза, беше на място и с много визия. До сега такъв не съм виждал. Не парадира и малко с дефект в говора, но това да му е кусура. Този много става.. и най-вероятно бъзро, ще въведе ред и ще действа експедитивно, ако не му се наложат други тъ паци. Слави, тук имаш попадение, всичко останало което влезе в устата на хората не е добре.
0
 
2
 
1
преди 1 месец
Президента на Украйна е шут, Украйна стана цирк.Славчо е чалгар, страната ще стане Планета Пайнер...

Още от Икономика и политика
Преброителите започват обхода си по домовете