Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Колко са нарушенията в обществените поръчки през 2020 г.?

Установените нарушения от Агенцията за държавна финансова инспекция са 461, или близо 1/3 от проверените 1520 обществени поръчки

Колко са нарушенията в обществените поръчки през 2020 г.?

Снимка: Благой Кирилов, БГНЕС

Годишният доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за 2020 г. включва отчет за проверката на 1520 обществени поръчки на обща стойност 1,2 млрд. лева. Общо установените нарушения са в 461 процедури, или близо 1/3 от проверените, пише Институтът за пазарна икономика (ИПИ).

Докато половината от нарушенията са свързани с неспазване на срокове, непубликуване на информация и пропуски при оформянето на документи, другата половина са свързани със съществени нарушения, като:

Неоснователно проведени процедури (4 случая);

Поръчки, при които възложителите са поставили условия, даващи предимство или необосновано ограничават участието на кандидатите в процедурите (40 случая);

Сключване на анекси към договори за обществени поръчки, с които са изменяни цени, срокове за изпълнение и др. (12 случая);

Невъзложени обществени поръчки при наличие на всички законови основания за това (161 случая).

Още по темата
На фона на повтарящите се ежегодно нарушения тази година се вижда спад на опорочените поръчки. Разбира се, възможно е той да се дължи на избраната извадка от проверки, а не на целенасочени усилия.

Друг доклад – на Агенцията за обществени поръчки (АОП), също за 2020 г., показва, че от проверени 303 процедури при 98% се установяват грешки още на началния етап – при откриването на процедурите, залагането на технически спецификации и методиката за оценка на офертите.

Най-честите грешки и нарушения включват:

При решенията за откриване и обявленията за поръчки се излагат мотиви, които са формални или неотносими към изисквания на закона;

Не се посочват елементите, формиращи оценката, нито правилата за оценяване;

Не се указват изчерпателно критериите за подбор;

Не се предоставя достатъчно информация относно условията за изпълнение на поръчката;

Поставят се условия, които водят до нарушаване на равнопоставеността на участниците в процедурата.

В допълнение, след стартирането на електронните обществени поръчки, към споменатите грешки се добавят и нови, основно технически, свързани с откриването на процедурите в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП).

Конкретни доказателства за нарушенията в обществените поръчки се виждат и в одитните доклади на Сметната палата.

По статията работиха: ИПИ, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Как местните власти се справят с дигиталното управление?