Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Медии

Само дигиталните реклами ще са с ръст през 2020 г. в България

Според очакванията инвестициите в реклами в дигитални медии в родината ни ще достигнат през 2020 г. 127 млн. лева

Само дигиталните реклами ще са с ръст през 2020 г. в България

Снимка: Unplash

Заради световната пандемия от COVID-19, която оказва своето влияние и на медиите у нас, се очаква 2020 г. да завърши със спад от 10% в общите разходи за реклама и да ги върне към нивата от 2018 г. от около 415 млн. лв. Единственият канал, за който се очаква да има ръст през годината, са рекламите в дигитални медии, които ще отчетат повишение от 4% на годишна база, се казва в прогноза на Медийната комисия към  Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Според очакванията инвестициите в реклами в дигитални медии в родината ни ще достигнат през 2020 г. нивото от 127 млн. лева спрямо 122,1 млн. лева година по-рано и 98 млн. лева през 2018 г. Така дигиталните медии ще успеят да привлекат над 30% от общите инвестиции за медийна реклама на пазара у нас, след като миналата година за първи път успяха да достигнат до една четвърт от тях.

Телевизията пък си остава най-предпочитаният рекламен канал с 54% дял от общите инвестиции през 2020 г. въпреки прогнозирания спад от 13% на годишна база спрямо 2019 г. Постепенното пренасочване на бюджети към дигитални медии остава трайна тенденция, която се очаква да продължи и през следващите няколко години.

Радиото, наред с телевизията, е медията, която се очаква да запази най-ниски нива на спад в инвестициите си за реклама с прогнозиран спад на годишна база от 11 на сто за 2020 г.

Останалите медии ще бъдат по-силно засегнати от преразпределението на рекламните инвестиции по време на и след пандемичната обстановка, и се очаква в края на годината да отбележат спад в приходите от реклама между 22% и 45%. Делът им в общия рекламен микс остава незначителен, като най-силни позиции в него ще продължи да упражнява външната реклама с близо 8,5% дял.

Очакванията за медийната инфлация през 2020 г. са тя да достигне 12% в телевизията и дигиталните медии и за втора поредна година да запази еднакво високи нива и в двата рекламни канала, се казва в анализа на БАКА.

До 2018 г. телевизията традиционно държеше най-високите нива на инфлация с по 13% за две поредни години. Процентите в останалите медийни канали се очаква да не преминават 2%. Пресата и кино рекламата се очаква да завършат годината с 0%, а външната реклама и радиото – с 2% инфлация.

Рекламният пазар през 2019 г.

Българският рекламен пазар запазва стабилен ръст от 11% през 2019 г. Нетните инвестиции през изминалата година възлизат на 462 млн. лв., сред които с най-висок дял от над 56% остава телевизията. Тя успява да привлече инвестиции от 260 млн. лв. през 2019 г.

Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст през изминалата година. Инвестициите в него са нараснали с 25% на годишна база спрямо 2018 г., а основните движещи сили за високия ръст остават социалните мрежи и онлайн видео съдържанието.

Данните представляват оценка на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват вложенията в творчески решения и производство на рекламни формати.

Освен пресата, която забавя темпа на спад, но отново отбелязва понижение от 2% през 2019 г., останалите канали растат в границите от 2 до 5% на годишна база (външна реклама: 5%, радио: 3%, кино реклама: 2%). Медийната инфлация в телевизия и дигитални медии се изравнява през 2019 г. и достига стойности от 12%, при печатните медии за първи път от две години насам тя не е отрицателна и остава на границата от 0%. За останалите медии инфлацията се движи в интервала между 2 и 3%.

Какво да очакваме през следващите 2 години 



Прогнозата за следващите 2 години е пазарът постепенно да се възстанови и през 2022 година медийните инвестиции да надхвърлят поне с 20 млн. лв. тези от периода преди пандемията като достигнат близо половин милиард лева, поясняват от БАКА.


Телевизията ще продължи да бъде каналът, който ще привлича над 50% дял от общите медийни инвестиции у нас, а ръстът им на годишна база постепенно ще се върне към положителни стойности от 6% (2021 г.) и 8% (2022 г.). През 2022 г. се очаква те да привлекат близо 260 млн. лв. реклама. 




Прогнозата е дигиталните медии да запазят и плавно да увеличават дела си в общия медиен микс до над 31% през 2020 г., но ръстът им постепенно да се забави и да започне да се увеличава с не повече от 10% на година. Очакванията са разходите за реклама в дигиталните канали да достигнат до 150 млн. лв. през 2022 г. 


С изключение на пресата всички останали канали в медия микса се очаква да отбележат ръст между 8% и 17% за 2021 г. и между 8 и 10% през 2022 г. Предвижданията са инвестициите в печатните медии да отчитат все по-висок спад, който през 2022 г. може да достигне до понижение от 11% на годишна база.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Медии
ЕП предупреждава за опити за заглушаване на критични медии в Европа