IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Биометричните данни вече са стандарт за повечето банки и мобилните им портфейли

Българите извършват все повече мобилни плащания в годината на Covid. За по-голяма сигурност и удобство Mastercard залага като стандарт биометричната верификация

16:02 | 30.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
Биометричните данни вече са стандарт за повечето банки и мобилните им портфейли

През последната година в България онлайн плащанията с карти бележат над 160% ръст в категории като бързооборотни стоки, продукти за бита, спортни продукти и техника, сочат данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА).

Пенетрацията на безконтактните плащания като дял от всички картови плащания бележи нови рекорди в цял свят, а страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са шампиони по този показател с 89% дял на безконтактните плащания при средно 84% за Европа.

Същевременно все повече българи разполагат с токенизирана в своя смартфон дигитална карта – броят на тези карти Mastercard се е утроил за периода юни 2020 - януари 2021 г. при българските издатели на мобилни портфейли. Mastercard oтчита над 200% ръст в броя на мобилните трансакции в България на ПОС терминал, средната стойност на покупките нараства с около 10%, а общият обем е нараснал над 4 пъти за периода.

Mastercard е лидер на пазара на мобилните плащания, като консултира и подпомага българските издатели да предоставят възможност на картодържателите да плащат със своите Mastercard в мобилни портфейли – с дигитализирана карта в смартфона - за Android, Аpple Pay, Google Pay и Garmin Pay. На българския пазар вече има 10 мобилни портфейла и предстои лансирането на още няколко до края на 2021.

„Тези данни очертават тенденции, които следим и предвиждаме от години. Това е ролята на технологична компания като Mastercard – да гледа напред в бъдещето и да разработва иновации с години, които в един момент ще станат незаменима част от ежедневието на хората – ще им пестят време, усилия, ще ги подкрепят в момент на криза, ще им дадат още по-голяма сигурност“, казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания.

2020 се оказа  безпрецедентна по отношение  на навлизането на дигиталните услуги и плащания, онлайн пазаруването и дори преживяванията и събитията се евакуираха в цифровия свят, където не само купуваме билет за концерт от дистанция, но и гледаме самото събитие изцяло онлайн.

Това налага и безкомпромисни мерки за сигурност. Същевременно точно през този период навлезе окончателното изискване на ЕС за спазване на новата регулаторна рамка (PSD2) за по-голяма сигурност на плащанията чрез задълбочено установяване на идентичността на клиента (Strong Customer Authentication – SCA), за която банките и търговците се подготвяха от месеци.

Като участник в цялата екосистема, ролята на Mastercard глобално и локално е да осигури същата лекота и сигурност на дигиталните услуги и плащания, както във физическата среда. Такъв тип решение е биометричната верификация за одобряване на плащането – Mastercard ID Check.

Още през 2019 г. едно от проучванията на Mastercard показа, че над 46% от потребителите биха предпочели да одобряват трансакциите си не с пароли, пинове и смс, а лесно и интуитивно – с палец или лице през приложението си за мобилно банкиране. Освен удобството, което естествено насърчава дигиталните плащания, и сигурността – биометричните данни не напускат мобилното устройство на потребителя по никакъв начин, Mastercard ID Check биометрична верификация води и до съществено намаляване на отказаните трансакции и по добро клиентско изживяване. Към днешна дата половината от българските издатели са внедрили този начин за улеснение и сигурност на картодържателите.

Mastercard налага и своите иновативни технологии, като MasterCard Digital Enablement Service - MDES решението за токенизация, което стои зад мобилните портфейли, MDES for Merchants (M4M), Credential on File - COF решенията за по-голяма сигурност и удобство при запазване на картата за повторни разплащания в онлайн магазин, като стандарт в екосистемата. Веднъж внедрени и достигнали до потребителите, те трудно се разделят с удобството и подобреното преживяване.

2 2

„Mastercard отдавна е технологична компания отвъд трансакциите и плащанията: ние създаваме цели екосистеми, подобно на сложни влакови релси и инфраструктурни мрежи, по които всеки от нас може да се движи свободно, легитимно, сигурно и мигновено, като пълноценен гражданин на дигиталния свят. Гордеем се, че решихме да наложим биометрията като най-доброто решение за верификация – не само на плащания, но и на по-широк достъп до дистанционни услуги – отваряне на сметки, подписване на договори и др. Това се оказа изключително важно, когато се налага да си върнем света, седейки на дивана, и имаме Mastercard идентичносттa си и собственото си лице и палец като основен инструмент за връзка със света", добавя Ваня Манова.

Пандемията доведе до експоненциален ръст в дигиталното потребление и пазаруване, включи изцяло нови потребители. След ограничаването на международните пътувания, които имат ключов обем на трансакциите по света, спадът на бизнеса беше частично компенсиран от масовото възприемане и търсене на картови плащания онлайн и във физически магазини, като безконтактни, т.е. по-сигурни, бързи и удобни в условията на Covid.

Mastercard отчита глобално над 70% ръст в ритейл покупките с карта онлайн на годишна база от февруари 2020, а плащанията с мобилен портфейл са 18% от всички безконтактни плащания. Преди Covid годишният ръст на e-commerce в Европа беше 15%, днес е утроен, като например в Англия за април и май 2020 e-commerce е над 35% oт целия ритейл обем.

За България по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА), водещите онлайн магазини, членове на асоциацията, отбелязват над 60% ръст в онлайн покупките си (брой поръчки и обем) и над 160% ръст в картовите плащания.

Потребителските изследвания за Европа на Mastercard по време на блокадите свидетелстват за огромна промяна в поведението на потребителите, и предвид дължината на пандемията,  трендовете се очаква да се запазят трайно и са вече стандарт: 57% от запитаните пазаруват онлайн повече от всякога; 41,9% от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват освен обичайните, и нови категории продукти след извънредното положениe.

1 1

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още